Syntet - Dåligt eller bra?

Grålly

Trådstartare
Jag har tänkt beställa en Griffin Haflinger/Cob allround till min nordis. Det jag då fick höra var;

"En syntetsadel? Å nej, du kommer ångra dig!"

"Varför i allsindar ska du ha syntet?"

Sen har jag hört helt andra åsikter också:

"Syntet är så himla bra. Lätt att hålla rent och så, finns inga nackdelar."

Vad ska man tro på? Är det bra eller är det hemskt dåligt? Jag vill ju ha denna sadel, och tror att den skulle passa min häst.

Sv: Syntet - Dåligt eller bra?

Jag anser i alla fall att en syntetssadel är mycket bättre än en illasittande vanlig sadel. Syntetsadeln anpassar sig ju trots allt lite till hästen. Sen kan det ju vara som substitut till vanlig sadel tex vid betesmage och sådant :)

Jag tycker nog att de kända märkena är värda sina pengar. dagens syntetsadlar är av mkt bättre kvalitet än de första. Tror du att denna sadel passar så köp den! Har en kompis som har en och hon är MKT nöjd, och tycker att den är prisvärd. Jag gilar syntetsadlar, men har en i läder pga att inget passar hästen.

Jag har haft flera syntetsadlar och varit lika nöjd med dem som jag vart med mina lädersadlar, om inte mer nöjd! De är lätta att hantera, de blir inte repiga som en lädersadel blir (får ångest om jag hittar repor på min lädersadel) och är trevliga att rida i!

Jag anser i alla fall att en syntetssadel är mycket bättre än en illasittande vanlig sadel. Syntetsadeln anpassar sig ju trots allt lite till hästen. Sen kan det ju vara som substitut till vanlig sadel tex vid betesmage och sådant :)

Men alltså.. Är inte en passande syntetsadel LIKA BRA som en passande ldäersadel? ;)

En bra syntetsadel är billigare än en bra lädersadel. Därför är det bättre med en syntetsadel än en billig/dålig lädersadel. Ett annat alternativ är att köpa begagnat.

Jag har en wintec isabell werth- helt underbar att rida i!!
Min häst trivs även han jättebra med den!

Både Griffin och Wintec är ju erkända märken, sedan vilken man tycker bäst om är väl en smaksak!

Om sadeln ligger bra på hästen och om du trivs i den så är det bara att tuta och köra!!

Absolut! (10 tecken)

Vad bra, det lät nästan som att hon menade att en syntetsadel inte är lika bra som en lädersadel, även om de passar lika bra... Jag ska nog låna hem sadeln och prova den, passar den inte så är det bara att jag skickar tillbaka.. Jag tänkte om jag skulle kunna lägga in bilder här på Buke med sadeln på, antar att man ska göra det utan vojlock eller schabrak, va? Så får ni säga vad ni tror, så jag kan jag ju berätta lite om hur den känns på hästen och så.. Skulle nog vara till stor hjälp. Tänkte ta några andra också och titta, men det skulle ju vara bra att veta vad ni tycker om hur sadeln passar?

Jag har en sådan sadel som du tänker köpa och den är bäst !!
Jag har aldrig haft syntet innan men det är absolut inget fel på det !
Skaffa dig en bra syntettvål (behöver inte vara hööks, kan vara någon billigare) så att du kna rengöra den när den bli smutsig.
Den enda nackdelen är att den kanske inte håller i 20 år som ne lädersadeln gör, OM DU SKÖTER DEN !

Å andra sidan så sköter du en syntetsadel väl så håller den i minst 5 år eller så, MINST!
Dessutom så var en av anledningarna till att vi köpte syntet att vi har inte jättemycket pengar...Men en syntet sadel kostar inte så mycket som en i läder, och håller kanske kortare tid, men med rätt skötsel så fyller de två ut varandra, med råge !!!
Jag har bara haft min i knappt ett år, och den är kanon! Tveka inte att köpa syntet!

Visst skulle jag nog hellre ha en lädersadel istället, men jag inser att jag har blivit bra lat under de snart 2,5 år jag haft min wintec wide. Syntetsadeln ÄR ju lätt, får inga prickar när det regnar, kräver *typ* noll underhåll, och viktigast av allt: det är den enda sadel som jag haft råd att köpa (6000 kr) som faktiskt passar min häst.

Finner man en sadel som passar hästen som inte kostar mer än man kan tänka siga att betala, så köper man den. Iaf om man inte har en häst som är mkt lätt att finna sadlar till.

/AA

Jag har en Griffin till mitt halvblod på 3 år.

Köpte den i augusti:
3670483.jpg

Tyvärr tror jag att det inte kommer passa länge till men så är det ju med unghästar.
Det är en flatback som jag har. Köpte den då det var den enda som passade just då.

Rent utseendemässigt så tycker jag att det är en väldigt snygg sadel, jag har en brun som kanske syns.
Sen är den väldigt skön att rida i.

Det enda negativa som jag ser det är att den knarrar lite i traven men min var nog helt ny när jag köpte den(begagnad men den såg oanvänd ut).

Ett stort plus är ju helt klart att jag slipper smörja o hålla på. Bara att torka av med en fuktig duk.:D

Dåligt:
-Hästarna blir väldigt svettiga under, andas inte ett
-Knarrar
-Fula

Bra:
-Billiga
-Lättskötta

Hellre en bra syntet än en halvdan lädersadel!!

Ett till plus är att man slipper ha rumpvärmare i sysntetsadlar, iaf på de jag har haft eftersom de inte blir lika kalla som lädersadlar :)

Är inte det där med svettning beroende på vilken häst du har sadeln till?

Min häst blir aldrig svettig under sadeln, inte ens när jag är ute och trav- och galopptränar. Hon är helt enkelt en sån individ och jag har till o med sparat hennes björnpäls.

Men alltså.. Är inte en passande syntetsadel LIKA BRA som en passande ldäersadel? ;)

Jag vet inte, har aldrig haft syntetsadel själv och ville inte säga att de var lika bra när jag inte vet om de är det, rädd att jag skulle bli påhoppad då :p

Nej. Min häst brukar inte bli särskilt svettig under sadeln, men provade en Griffin och han blev sjöblöt under! :eek:

Håller med!!

Sedan sitter man stadigare i en syntetsadel. (Dvs man kanar inte omkring).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 404
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 760
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag är livrädd för kärleksrelationer. Samtidigt längtar jag väldigt mycket efter närhet. Hur gör man? Hur vågar man släppa någon nära...
Svar
4
· Visningar
4 123
Senast: Cafer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 443
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka