syntetsadel eller ej?

F

furuskär

Skall småningom köpa en dresserysadel till pållan. Vi tränar mest för skojsskull och har inte planer på att tävla, i alla fall inga avancerade klasser.

Har kikat runt lite på olika sadlar och läst på en del om syntetsadeln, speciellt Wintec med cair systemet. Dock är det ju vissa som säger åt mig att syntetsadlar är bara skräp och inget att satsa på?? :confused: Jag har inte en jättestor plånbok, tycker dessutom att luftkudd-systemet på wintec verkar bra. Men vet inte riktigt om jag skall "falla för trycket" och punga ut med pengar på en Zaldi tex (kan ej betala mer än 10 000). Usch, svårt! :(

Så vill gärna ha synpunter på syntetsadlar, gärna Wintec, deras kvalitet på bom samt hur syntetmaterialet står sig i längden?

Tacksam för tips! :banana:
 
Jag tycker att du ska prova alla sadlar du kan hitta som passar plånboken, och sedan välja den som passar bäst. När det kommer till kritan så brukar man inte ha så mycket att välja på när man har sett hur de ligger på hästen. Har man hittat en som passar både ryttare och häst så får man tacka sin lyckliga stjärna.

Wintec är annars bra sadlar. Bommen är samma som på deras lädersadlar som kostar upp till 20 000. Inget skit, men sen finns det alltid diskussioner om hur bra det är med ställbara bommar. Syntet håller rätt så bra. Det jag har hört mest om på Wintec har varit att kantbanden slits. jag tror att det har blivit bättre med åren dock. Equieswede-materialet (konstmocka) är bra att rida i och känns inte plastigt, personligen föredrar jag det eller tyg framför konstläder.
 
Själv tycker jag att syntetssadlar är helt OK! Skönt och sitta. Man sitter stadigt. Äger ingen sadel numera, och rider inte alls (väntar tills min märr blivit helt BRA från ryggsmärtor! :cry:)
Det beror ju på vilket märke syntetssadeln har. De behöver inte alls vara så dyra för att vara så SUPERBRA, inte om man är inriktad på att börja tävla förståss.
Själv har jag slutat helt med vanliga sadlar.
-------------
www.bokebacken.com
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/
 
Du får mer för pengarna när du köper en syntetsadel. Jag skulle nog hellre köpa en wintec, än en något dyrare lädersadel. Sedan beror det ju på om sadel ligger bra på hästen förstås...
 
Jag har en wintec 2000 allround, dock ej med CAIR. Har haft den i 3½ år och är mycket nöjd. Jag tycker att jag sitter väldigt bra i den, konstmockat gör att man får bra grepp i sadeln.
Dessutom är den vansinnigt lättskött, bara damma av den ibland. Den ser inte alls sliten ut heller.
Även hästen är nöjd, den passar bra på henne och det är ju en fördel att kunna byta koppjärn ifall hon går upp/ner i vikt.
Så jag kan ju varmt rekommendera Wintec, i princip hela min ridgruppa har Wintecsadlar och alla är nöjda (en bytte faktiskt ut sin Amerigo mot en Wintec!).
 
Jag har varit rätt anti mot syntetsadlar....jag hade hemma ett antal "dyra" dressyrsadlar och provade men gillade ingen av dem direkt (vill ha en utan massa klossar och grejer) Tillslut "tvingade" hon i affären mig att ta med en Wintec hem......... kan säga att den fick hon inte tillbaka... jag bara älskar den :love:
 
Tack för era synpunkter allihopa! :banana:

Ja självklart är det ju i slutändan vad som passar hästen som bestämmer vad som köps in men man ska ju börja någonstans och det är ju dumt att utesluta ngt bara för att vissa säger att det är skräp...
 

Liknande trådar

  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
645 818
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp