Syntetsadlar

misan

Trådstartare
Syntetsadlar verkar ha blivit väldigt populära, eller om jag bara varit på buke mer på senare tid :) Jag tycker det är lite konstigt bara, jag menar, vad är det för fördelar med såna, mer än priset då? För det går ju faktiskt få tag på billiga, eller begagnade, lädersadlar också.
De sadelmakare jag hört säger att syntetsadlar aldrig kan forma sig lika bra efter hästen som en i läder, och jag tror inte det var för att "skydda" sig själva, för jag var inte ens på jakt efter en sadel, och de förmedlar fortfarande begagnade såna, men som sagt rekommenderar de ändå läder... Och det där med att byta bom har väl varit uppe förut, man kan väl inte helt ändra passform på hela sadeln för att man byter? Jag vill inte kritisera nån eller så för det verkar som om många gillar dem, och det är väl inte utan anledning...

Sv: Syntetsadlar

lädersadlar håller väl längre kanske?

Själv skulle jag hellre köpa en ny syntetsadel för 3000 än en ny lädersadel för samma pris.
I den prisklassen tror jag man får mer för pengarna om man köper syntet.

Och det är inte i alla lägen man vill köpa en begagnad sadel.. + att det kan vara svårt att få tag i en begagnad som passar.
Omstoppning kostar ju en del också på en begagnad sadel.

Det är absolut inget fel på en Griffin eller Wintec, de är MYCKET bra sadlar, men eftersom de inte är klädda i dyrt läder kostar de mindre...

Det är det som skiljer i stort sett, så som jag fattat det. En begagnad lädersadel av bra märke eller en NY i syntet = ofta samma pengar.

Det finns många fördelar med syntetsadlar. Men liksom bland lädersadlarna finns det även sämre exemplar av synteterna med.
Ska man köpa en begagnad lädersadel för samma pris som en ny syntet skule jag också välja synteten. Dels för att många äldre lädersadlar, behöver stoppas om (kostar ju en del), kan vara sneda i bommen eller skeva på annat vis.

För mig kvittar det om jag rider i syntet eller läder, gillar båda lika mycket men min häst kunde bara ha en sadel, och den enda som verkligen passade hans rygg och låg bra var en prestige så en sån har jag beställt.

Jag har bara dressyrsadlar. Har ridit i de flesta men wintec är de jag gillar bäst. De är lättare att bära, lätta att hålla i bra skick, man får ett bra grepp med den nya "mocka" liknande materialet på sitsen.

Jag älskar mina sadlar :love:

Tja, man får mycket mer för pengarna, helt enkelt, jämfört med en likadan sadel i läder.
Kolla bara på Bates-Wintec som jämförelse... Likadan sadel i syntet kostar mindre än halva nypriset jämfört med samma sadel i läderutförande.

Sen att många av dessa syntetsadlar har ställbar bom, är lättare viktmässigt, och tål skitväder bra utan att bli missfärgade eller förstörda och bibehåller sitt nyskick-utseende i flera år och aldrig någonsin behöver smörjas... tja, det är ju så praktiskt som det kan bli egentligen!

En rejält bra sadel helt enkelt, som de flesta faktiskt har råd med.
Inte konstigt att de är så omtyckta.

Fast det var ju just det där med ställar bom jag undrar lite över... jag har svårt att tro att hela sadeln blir så annorlunda av det. SOm jag skrev förut är jag rätt säker på att det var en sadelmakare här som skrev om det, att sadeln bara ändras till en del och alltså inte alls blir lika bra som en där hela bommen är anpassad för den vidden.
Plus att den alltså inte kan forma sig lika bra. Hur funkar det med permanentstoppning förresten? Jag har ingen erfarenhet av sånt, och vill gärna veta lite..
Jag håller med om att det känns tryggare att köpa ny sadel, man får ju garanti osv, men jag är också tveksam till många billiga lädersadlar. Men jag håller mig nog till läder ändå, iaf så länge min sadelmakare låter så övertygande om anpassning/formen efter hästen :)

när jag var och provade ut sadel till min blev det en wintec, mest för att den var så skön att sitta i, billig, låg bra på pållan och hon gillade den. testade andra sadlar, bla hubertus allround men då bockade hon bara. så hon valde sadeln haha.

Griffin är stoppad med ull och omstoppningsbar. 10 års bomgaranti och 3 år på hantverk/övrigt material (Hööks ger bara 1 års garanti på hantverk/övrigt material men tillverkaren ger 3).

Jag har själv en Griffin och påståendet att syntetsadlar skulle forma sig sämre efter hästen än en lädersadel stämmer inte det minsta när det gäller Griffin i alla fall! Ett av Griffins varumärken är ju att den formar sig efter hästen redan under första ridturen...

Fördelen med syntet är ju att man får mycket för pengarna, sadeln har lätt vikt och är lätt att sköta, behöver inte smörjas. Den tål regn och rusk och färgar inte av sig som lädersadlar kan göra.

Dessutom så finns det även lädersadlar som det går att ändra bomvidden på bl.a Bates, Prestige, Hubertus, Kieffer m.fl. Det är inget som är specifikt just för Wintec.

Senast ändrad av en moderator:

om du jämför en sadel i läder för 4000:- och en syntetsadel för 4000:- så tror jag att synteten är mer väl arbetad och tom en bättre bom än på en lädersadel, då lädret i sig är så himla dyrt! Det är min uppfattning. Alltså, jag tror att man får mer sadel för pengarna om man väljer en syntetsadel...

misan skrev:
Fast det var ju just det där med ställar bom jag undrar lite över... jag har svårt att tro att hela sadeln blir så annorlunda av det.
Givetvis så är det ju så att bomvidden inte är allt. Men ju mer man kan ändra denna, ju större chans finns det att den passar ett större antal hästar! Wintec passar ju på de flesta hästtyperna, förutom de som har en rak och bred rygg (fast nu har ju iofs specialmodellen Wintec Wide kommit, som passar enbart dessa hästtyper).

Plus att den alltså inte kan forma sig lika bra. Hur funkar det med permanentstoppning förresten?

Dock är det bara själva bomvidden framtill du kan ändra, mellanrummet mellan bossorna baktill förblir alltid detsamma, och det var nog det sadelmakaren syftade på.
Wintec (utom cair- luftstoppningen) och Thorowgood (Griffin och Techniq iallafall) är traditionellt ullstoppade, och därmed omstoppningsbara.
Sen är ju tyvärr syntetmaterialet ganska bra på att bibehålla sin ursprungliga form i bra många år, och blir inte "mjuk" och formbar på samma sätt som en lädersadel (av bra kvalitet).
Men det är en av de få nackdelarna med denna sadel, som i vissa situationer är försumbar.

Jag håller med om att det känns tryggare att köpa ny sadel, man får ju garanti osv, men jag är också tveksam till många billiga lädersadlar.
Du är inte den enda som är tveksam till många billiga lädersadlar. Det är nog ganska många av syntetsadelägarna som faktiskt valt syntet istället för läder för att ha råd med en bra sadel överhuvudtaget.
Wintec har livstids garanti på bommen, och Thorowgood har 10 års garanti, plus att de har något/några års material och hantverksgaranti.

Oupss... jag låter ju nästan som en argsint syntetsadelåterförsäljare som jag propagerar för syntetsadlarnas vara eller icke-vara här :o

Liknande trådar

Utrustning Jag har sökt information om några sadlar under sista tiden, då jag är på jakt efter en dressyrsadel av god kvalitet. Men kvalité... 2
Svar
24
· Visningar
4 373
Senast: palle
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 942
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Har varit emot ridkjol sedan det blev en grej, och poppis. Har blivit avskräckt av någon som fått skav på sadeln sin av en uhipkjol men... 2
Svar
27
· Visningar
3 952
Senast: lady_vip
·
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 074
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken hundras?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈