Bukefalos 28 år!

Sysselsättning av häst på "box"vila

M

mnfoto_fotosidan

Min häst står i sjukhage pga fång. Den är i storlek med en box och jag har lagt dit mjukt underlag så enda skillnaden är att hon står ute och kan se de andra. Hon accepterar vilan rätt bra, men är förstås lite uttråkad. Vill pilla på allt, följer mig hela tiden när jag är därinne etc.
Funderar på om det finns något sätt att sysselsätta henne och om ni har några bra förslag? Någon typ av trickträning kanske (inte med godis dock)? Hon kan bli rätt fräck så vifta med frambenen/spansk skritt eller andra dominanta övningar blir det inte tal om. Hon ska ju heller inte anstränga sig. Lägga in pinnar att gnaga på hade väl varit ett alternativ, men jag antar att det inte är bra för fången.
 
Sv: Sysselsättning av häst på "box"vila

lägg in en boll, grenar som inte är gröna kan också vara roligt att tugga på :)

sen så kan du ju trick träna lite allt möjligt, de som inte belastar benen så mycket är ju puss, krama, lyfta ben på kommando osv
 
Sv: Sysselsättning av häst på "box"vila

Jag brukar hänga upp en kålrot med några höbalssnören i taket på boxen. Roligt för boxvilande häst att försöka gnaga. Inte så mycket fysisk aktivitet, men väldigt mycket mental. Annars har jag gjort en billigare variant av hästboll med godis, genom att köpa en boj (båtboj) i hårdplast och borra lagom stora hål i med borrmaskin.
 
Sv: Sysselsättning av häst på "box"vila

Tack för tipsen! Att hänga upp något skulle kunna funka då det är träd över hagen. Godis är ju uteslutet, men torra grenar skulle alltså kunna gå bra att ha liggande där?
 
Sv: Sysselsättning av häst på "box"vila

Vi hade en 1½ åring med läkande op-sår i buken på boxvila. Det va INTE kul. Fick mig ett rejält kok stryk ett par gånger när jag skulle ut och rasta henne med all den samlade energin att tacka.

Vi försökte att ha någon boll i taket och på golvet och så där. Vi hade tyvärr restriktioner på hömängd också, rätt kraftigt, så vi gick och strödde ut strå för strå i princip i spånet om dagarna för att hon skulle kunna ha något att göra alls. Men även om man inte har restriktioner är det ett bra tips, att strö ut grovfodret så de får sysselsätta sig mentalt.
 
Sv: Sysselsättning av häst på "box"vila

Men vad bra att jag läste att hästen hade fång... Haha, jag missade den lilla punkten, då ska du självklart inte hänga upp godsaker. Däremot kan du hänga upp en saltsten på samma sätt (finns ju runda, rosa saltstenar med hål i mitten) eller en boll av något slag. Det brukar uppskattas!
 
Sv: Sysselsättning av häst på "box"vila

Man ska ta bort saltet från en akut fångsjuk häst.

Svårt det där när hästen är ute. Hönät är inget vidare o inte heller att lägga halm på marken. sätt upp en tjockare trädstam.
 
Sv: Sysselsättning av häst på "box"vila

Jag lärde min häst apportera en tygfreesbee när hon stod på sjukbox. Hon fick också lära sig att titta åt höger, titta till vänster, Skaka på huvudet vid veterinärens namn, nicka på huvudet om jag frågade om hon var snäll. En undran bara - Varför inget godis?
 
Sv: Sysselsättning av häst på "box"vila

Jag lärde min häst apportera en tygfreesbee när hon stod på sjukbox. Hon fick också lära sig att titta åt höger, titta till vänster, Skaka på huvudet vid veterinärens namn, nicka på huvudet om jag frågade om hon var snäll. En undran bara - Varför inget godis?

Godis är egentligen aldrig bra att ge en häst som belöning och speciellt inte ur handen. Det gör ofta att hästen kommer se dig som en stor godisbit. Många olater kommer fram på detta sätt. (Därmed inte sagt alla hästar) men bland annat buffande, nafsande, knuffande, skrapande och spark med frambenen.
Den bästa belöningen är väldigt simpel. Kli på favvostället och mycket beröm.

Som med oss själva. Vi blir mycket gladare när vi får klapp och beröm för något än en chokladbit. (Men det finns undantag här med) Själv älskar jag glass..i'm just saying :angel:
 
Sv: Sysselsättning av häst på "box"vila

Min häst står i sjukhage pga fång. Den är i storlek med en box och jag har lagt dit mjukt underlag så enda skillnaden är att hon står ute och kan se de andra. Hon accepterar vilan rätt bra, men är förstås lite uttråkad. Vill pilla på allt, följer mig hela tiden när jag är därinne etc.
Funderar på om det finns något sätt att sysselsätta henne och om ni har några bra förslag? Någon typ av trickträning kanske (inte med godis dock)? Hon kan bli rätt fräck så vifta med frambenen/spansk skritt eller andra dominanta övningar blir det inte tal om. Hon ska ju heller inte anstränga sig. Lägga in pinnar att gnaga på hade väl varit ett alternativ, men jag antar att det inte är bra för fången.

Hästleksaker och trickträning är jättebra. Finns många tips därute, sen är sjukhage ett guldtillfälle att lära hästen bli bekväm med otäcka saker.

Lägg in en bit kartong, plast, bräda osv och självklart inget som hästen kan skada sig på. Lägg lite hö eller morötter på det. Då får den mental träning samtidigt som den lär sig att det läskiga inte är något farligt.
Sedan kan man avancera. Dubbelvik en liten presenning och lägg moroten emellan. Då får den leta lite.
OBS! detta funkar inte på extremt nervösa hästar.

Ta dig också lite kvalitetstid med hästen. Massera den, klipp manen, lär dig göra knoppar. Allt sånt som man inte ''hinner'' en vanlig vardag när man ska rida.
 
Sv: Sysselsättning av häst på "box"vila

Godis är egentligen aldrig bra att ge en häst som belöning och speciellt inte ur handen. Det gör ofta att hästen kommer se dig som en stor godisbit. Många olater kommer fram på detta sätt. (Därmed inte sagt alla hästar) men bland annat buffande, nafsande, knuffande, skrapande och spark med frambenen.
Den bästa belöningen är väldigt simpel. Kli på favvostället och mycket beröm.

Som med oss själva. Vi blir mycket gladare när vi får klapp och beröm för något än en chokladbit. (Men det finns undantag här med) Själv älskar jag glass..i'm just saying :angel:

Jag håller inte med dig där. Det handlar ju om att skapa en positiv känsla, att det ska vara lustfyllt att utföra arbetet vi ber av dem. Om den positiva känslan/motivationen skapas av godis, klappar och/eller beröm är sak samma. Det handlar ju om att hästen ska tycka det är kul! Sen får hästen såklart inte bli tiggig och dryg. Då får man säga stopp och man bör göra det tydligt att det bara blir godis efter utförd uppgift. Man måste kunna läsa sin häst.

Jag trickstränar min häst med godis och beröm vilket är väldigt uppskattat. Det första jag lärde honom var att vänta tills jag säger "varsågod" innan han tar godis från min hand.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 350
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 540
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 536
Senast: axel
·
Hästvård Har letat men inte hittat något bra svar. Såhär är det. Min ena ponny fick fång, vad vi tror, för snart 3 veckor sedan. anledningen...
2
Svar
28
· Visningar
6 299
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp