Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh drygt! Inge roligt när maskinerna krånglar!

Nää.. Speciellt när båda lägger av typ samtidigt :banghead: Hushållsmaskinen blev bubblig söm och nu står den bara och tuggar, overlocken gör hoppstygn, trådkrångel och ojämn söm.. Skulle egentligen sy en tunika till systerdottern också men fick ge mig för kvällen. Får försöka felsöka imorgon annars får det bli service efter löning.
 
@Trott Visst har du en sådan där vinylskärmaskin? När du ska fäst trycken på tyget, använder du vanligt strykjärn då eller har du en press? Har för mig att jag läst någonstans att det är svårt att få trycken att sitta ordentligt utan press?
 
@Trott Visst har du en sådan där vinylskärmaskin? När du ska fäst trycken på tyget, använder du vanligt strykjärn då eller har du en press? Har för mig att jag läst någonstans att det är svårt att få trycken att sitta ordentligt utan press?

Jag kör med järn. Det funkar bra för mig men det är smidigare med en press om man har större tryck.
Sen bör man kolla temperaturen på sitt järn med ungstermometer så att den är rätt. Hade en kompis som hade problem med att hennes strykjärn var för kallt så då släppte trycken.
 
Jag ska sy täcke åt min frusna hund. Vill ha ull av nåt slag så hon håller sig varm även om det blir blött. Vad 17 ska man satsa på för ulltyg? Jag vill att det inte ska vara för stelt, för hon ska kunna röra sig med täcket.

Funderar på om det blir vindtätt eller om jag ska fodra softshell? vindpoplin? med något ulltyg, för det blåser småjävlar där vi bor och det är när det är typ 3 grader, snålblåst och lite regn som täcket behövs mest.
 
Jag ska sy täcke åt min frusna hund. Vill ha ull av nåt slag så hon håller sig varm även om det blir blött. Vad 17 ska man satsa på för ulltyg? Jag vill att det inte ska vara för stelt, för hon ska kunna röra sig med täcket.

Funderar på om det blir vindtätt eller om jag ska fodra softshell? vindpoplin? med något ulltyg, för det blåser småjävlar där vi bor och det är när det är typ 3 grader, snålblåst och lite regn som täcket behövs mest.
Ulljersey?
 
Behöver hjälp.
Ska sy en tunika i trikå med rynkad kjol. Hur rynkar man trikå? Likadant som vävt eller kan jag helt enkelt spänna ut kjoltyget när jag syr med overlocken? Tänker att man matchar överdelen och kjolens kanter och tänjer ut tyget. Eller blir det bubbligt då?

Jag gillar inte trikå :arghh:
 
Behöver hjälp.
Ska sy en tunika i trikå med rynkad kjol. Hur rynkar man trikå? Likadant som vävt eller kan jag helt enkelt spänna ut kjoltyget när jag syr med overlocken? Tänker att man matchar överdelen och kjolens kanter och tänjer ut tyget. Eller blir det bubbligt då?

Jag gillar inte trikå :arghh:
Jag hade rynkat på samma vis som med stumt tyg.
 
Behöver hjälp.
Ska sy en tunika i trikå med rynkad kjol. Hur rynkar man trikå? Likadant som vävt eller kan jag helt enkelt spänna ut kjoltyget när jag syr med overlocken? Tänker att man matchar överdelen och kjolens kanter och tänjer ut tyget. Eller blir det bubbligt då?

Jag gillar inte trikå :arghh:

Jag syr rynkyrådat men man kan också funka med ol
 
Tack!
Snacka om att vara ett timglas :love:
Haha tack! Ja, jag har alltid varit timglas, oavsett vikt vilket ändå är rätt skönt.
@Trott Visst har du en sådan där vinylskärmaskin? När du ska fäst trycken på tyget, använder du vanligt strykjärn då eller har du en press? Har för mig att jag läst någonstans att det är svårt att få trycken att sitta ordentligt utan press?
Ja jag har en vinylskärare (silhouette cameo) och jag har köpt mig en press. Använde strykjärnet först, men det blev jobbigt att få snyggt och bra. Köpte en press från eBay för totalt 2000 kr typ.
 
@sthu kolla hallonsmula och Runi för bra barnmönster! Och ang tråd, gutterman mara är lite billigare alternativ till de vanliga gutterman, och är bra. Till min ol brukar jag faktiskt köpa tråd från Lidl när dom säljer det, dom funkar bra!
 
@Trott Jag är lite för snål för att köpa deras mönster för att använda en gång :o men jag håller med om att de är bra!
Ska kolla in Lidl. De borde ha tråd kvar, kan ju vara bra att fylla på förrådet lite.
 
@Trott Jag är lite för snål för att köpa deras mönster för att använda en gång :o men jag håller med om att de är bra!
Ska kolla in Lidl. De borde ha tråd kvar, kan ju vara bra att fylla på förrådet lite.
Fast du har väl syskonbarn (eller var det kusiner?) och dom växer ju ;) ett mönster har du ju flera storlekar på. I helgen som var hade Runi 25 % på alla pdf mönster. Så köp när det är rea? Köper hellre ett bra mönster, än en Burda där inget mönster har bra passform..
 
Fast du har väl syskonbarn (eller var det kusiner?) och dom växer ju ;) ett mönster har du ju flera storlekar på. I helgen som var hade Runi 25 % på alla pdf mönster. Så köp när det är rea? Köper hellre ett bra mönster, än en Burda där inget mönster har bra passform..

Jo men ungen är så kräsen och vill inte ha flera likadana :D Fått en massa ottobre så hittat några bra mönster där. Men jag hatar att rita av deras mönster!
 
Tack!

Haha tack! Ja, jag har alltid varit timglas, oavsett vikt vilket ändå är rätt skönt.

Ja jag har en vinylskärare (silhouette cameo) och jag har köpt mig en press. Använde strykjärnet först, men det blev jobbigt att få snyggt och bra. Köpte en press från eBay för totalt 2000 kr typ.
Tack. Jag pratade med en säljare på mässan i helgen och hon sa ungefär samma. Att det går, men är enklare med press.

Jag ska ta mig ett snack med tomten. Jag vill ha en vinylskärare. :laugh:
 
Tack. Jag pratade med en säljare på mässan i helgen och hon sa ungefär samma. Att det går, men är enklare med press.

Jag ska ta mig ett snack med tomten. Jag vill ha en vinylskärare. :laugh:
Ja gör man enstaka mindre tryck går det ju bra, men börjar det bli fler och större är det väldigt jobbigt för kroppen/händerna att använda järnet tycker jag :)
 
Jisses så gulligt! Hoppas den faller kräsmaja i smaken
IMG_20181030_140655.jpg
 
Hade tillräckligt med tyg till två mössor också :up: perfekt! Att en meter kan räcka så långt.
Är otroligt tacksam för alla bloggare som lägger ut gratis tuts, storleksguider och mönster :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 139
Senast: escodobe
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: Yrja
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 322
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp