• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare majola
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 003
  • Visningar Visningar 237 538
Status
Stängd för vidare inlägg.
Utbildad skinnsömmerska = kan inte för mitt liv komma på hur man syr en påse som ska ha dragsko.... :confused::cautious::meh::arghh:O_o:banghead:

Man syr en kanal runt öppningen på påsen, lämnar antingen öppet längst upp i sidsömmen eller gör ett knapphål. Man behöver mycket längre snöre än man tror... Snöret fästs längst ner på påsen, antingen i sidosömmen eller i en liten ögla som man syr i. För snöret på påsens utsida, in genom öppningen, genom kanalen, ut på andra sidan, in igen, tillbaka genom andra kanalen, ner längs påsens utsida och fäst i öglan (eller sy fast i sidosömmen). Sedan samma sak spegelvänt på andra sidan.

Kunde man förstå det där?

Man syr en kanal runt öppningen på påsen, lämnar antingen öppet längst upp i sidsömmen eller gör ett knapphål. Man behöver mycket längre snöre än man tror... Snöret fästs längst ner på påsen, antingen i sidosömmen eller i en liten ögla som man syr i. För snöret på påsens utsida, in genom öppningen, genom kanalen, ut på andra sidan, in igen, tillbaka genom andra kanalen, ner längs påsens utsida och fäst i öglan (eller sy fast i sidosömmen). Sedan samma sak spegelvänt på andra sidan.

Kunde man förstå det där?
Det blev en påse, inte riktigt som du förklarade men jag tror den blev ok :p
Gick typ efter denna https://www.folkbildning.net/globalassets/sy-en-pase-med-dragsko/pase-med-dragsko.pdf
Jag är dock inte mycket för att följa beskrivningar så jag improviserade lite :o

Lite nattlig sömnad. Behöver skaffa mig en bandkantare, fasiken vilket tråkigt moment det är att göra för hand :arghh:

DiXCzgd.jpg

Alltså Burdas mönster på överdelar! Jag blir tokig! Mätte ordentligt inför mitt kavajande, kollade storlekstabeller, la till rejäl sömsmån och var jättenoga. Gissa vad?
Kavajjäveln är för liten :banghead:
Går inte stänga. Vette Fan om jag har lust att göra klart.. Den är snygg tycker jag, men den passar knappt.. :cry: Får väl se hur jag känner när jag sytt i fodret.

Det är precis som med jackan jag sydde! Också för liten trots noggrant mätande och till och med en storlek större. Känner ett visst hat mot Burda nu :cautious:

Alltså Burdas mönster på överdelar! Jag blir tokig! Mätte ordentligt inför mitt kavajande, kollade storlekstabeller, la till rejäl sömsmån och var jättenoga. Gissa vad?
Kavajjäveln är för liten :banghead:
Går inte stänga. Vette Fan om jag har lust att göra klart.. Den är snygg tycker jag, men den passar knappt.. :cry: Får väl se hur jag känner när jag sytt i fodret.

Det är precis som med jackan jag sydde! Också för liten trots noggrant mätande och till och med en storlek större. Känner ett visst hat mot Burda nu :cautious:
Jag har aldrig gillat Burda's mönster. Antingen blir dom för stora eller för små, trots flera mätningar.
Innan du syr i fodret, lägg ut kavajen om du har rejäla sömsmåner.

Jag har aldrig gillat Burda's mönster. Antingen blir dom för stora eller för små, trots flera mätningar.
Innan du syr i fodret, lägg ut kavajen om du har rejäla sömsmåner.

Jag har lagt ut så mycket jag kan, men det hjälper inte :(
Burdas klänningar passar mig bra, oftast. Byxorna blir ofta för stora. Fattar inte att de inte ens följer sina egna storlekstabeller! :banghead:

Tur att tyget var billigt.. Tänkte köpt ett fint hellinnetyg först men hon i butiken övertalade mig att testa ett billigare tyg först. Bra det! Nåja, den kan ju funka uppknäppt i varje fall. Ärmarna blev bra :up:

Jag brukar provklippa större grejor i något gammal lakan eller så och tråckla ihop innan jag klipper i det "riktiga" tyget. Irriterande, men det har varit hjälpsamt ett par gånger...

Jag brukar provklippa större grejor i något gammal lakan eller så och tråckla ihop innan jag klipper i det "riktiga" tyget. Irriterande, men det har varit hjälpsamt ett par gånger...

Ja, i vanliga fall gör jag det med men jag var så säker på att allt var rätt den här gången att jag gick direkt på fintyget.

Har fortfarande inte sytt ihop fodret och gjort klart. Det tog bort lite av glädjen med att sy.. Nåja, på't igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 905
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka