Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har spenderat helgen med att läsa hela tråden, så inspirerad!
(Så undrar nån över likeade väldigt gamla inlägg, så är det därför :angel: )
Har drömt om en egen symaskin länge, har bara lånat mammas tidigare för gardiner och likande. Men fick köpt en begagnad trotjänare för ett litet tag sen.

Idag blev första riktiga projektet (utöver gardiner och kuddfordal), ett täcke till hunden :D Gick all in och gjorde eget mönster, ett först försök med ett gammalt lakan, och sen en riktig version. Blev så nöjd!

Visa bifogad fil 58145
Så nu ska jag bara samla mod och kanske börja sy lite kläder med! Föll för frestelsen och köpte en fantastisk stuvbit som bara ber om att bli en klänning :angel:
Gå med i sy till djur på fb,massor med mönster i filerna och goda ideer
 
Likt @Ceta har jag också läst tråden lite i bakgrunden och inspirerats mycket av er! Sydde mycket som yngre när jag bodde hemma men sedan dess har det inte blivit något. Men har känt suget! Köpte en basic symaskin i somras och sedan dess har det blivit ett par rundor på Stoff och stil. I söndags sydde jag... Ett sadelskydd i vaxduk till cykeln 🥁😁 Hade lite problem med spänningen på både under- och övertråden och fick skruva och justera men till slut fick jag till det hyfsat. Ser nu fram emot att lära känna symaskinen ännu mer, och sy i andra material än just vaxduk!
 
Lite ego-sömnad
IMG_20201028_104346.jpg

Fick pussla lite för att få till panelen men det blev väl ganska bra tycker jag.
 
Nån som har tips på bra baddräktsmönster? Alltså inte bikini, utan hel baddräkt. Funktionell (ingen kjol eller volanger och sånt), inte för högt skuren vid benen (allra helst med lite ben a la boxertrosa). Har googlat som en tok men hittar inget som verkar bra.. Det mesta är ju skuret högt som satan vid benen och/eller minimalt med rumputrymme..
 
Nån som har tips på bra baddräktsmönster? Alltså inte bikini, utan hel baddräkt. Funktionell (ingen kjol eller volanger och sånt), inte för högt skuren vid benen (allra helst med lite ben a la boxertrosa). Har googlat som en tok men hittar inget som verkar bra.. Det mesta är ju skuret högt som satan vid benen och/eller minimalt med rumputrymme..
Har hört gott om båda. :)
https://www.cashmerette.com/collections/cashmerette-patterns/products/ipswich-swimsuit-pdf-pattern
https://store.closetcorepatterns.com/products/bombshell-swimsuit-pattern
 
Syr julklappar på löpande band. T-shirts till barnen. Det går som tåget, bara två kvar. Men nu har jag problem.
En av t-shirtsen blev gigantisk i halsen. Alltså verkligen enorm! Det ser inte klokt ut. Jag har sprättat bort mudden men vet inte hur jag ska göra nu. Kan jag göra något? Eller är det bara att klippa nytt tyg?
 
Syr julklappar på löpande band. T-shirts till barnen. Det går som tåget, bara två kvar. Men nu har jag problem.
En av t-shirtsen blev gigantisk i halsen. Alltså verkligen enorm! Det ser inte klokt ut. Jag har sprättat bort mudden men vet inte hur jag ska göra nu. Kan jag göra något? Eller är det bara att klippa nytt tyg?
Har du sytt sömsmånen ordentligt om det är raglanärm? Annars prova att stryka med ånga om du har råkat dra i halsen när du muddat.
 
Har du sytt sömsmånen ordentligt om det är raglanärm? Annars prova att stryka med ånga om du har råkat dra i halsen när du muddat.

Inte raglan. Är en helt vanlig t-shirt. Jag har nog råkat klippa för stort för mudden passar inte. Går det rädda på något sätt? Är till en kille, annars hade jag gjort rynk men tror inte han vill ha det..
 
Inte raglan. Är en helt vanlig t-shirt. Jag har nog råkat klippa för stort för mudden passar inte. Går det rädda på något sätt? Är till en kille, annars hade jag gjort rynk men tror inte han vill ha det..
Om det är mycket för stort, göra en colorblock tunt halsen? Alternativt sätt en bredare mudd.
 
Tänker att jag hoppar in lite i tråden här! Syr mest historiska kläder, men är lite sugen på att våga mig på även mer modernt! Sitter nu på tradera och letar mönster, har inte riktigt så mycket pengar att lägga på nytt.
Bjuder på en bild på ett av projekten jag håller på med nu, en särk som passar i princip från vendeltid/vikingatid fram till 1500tal. Fålla alla sömmar!
IMG_20201024_131657_707.jpg
 
Tänker att jag hoppar in lite i tråden här! Syr mest historiska kläder, men är lite sugen på att våga mig på även mer modernt! Sitter nu på tradera och letar mönster, har inte riktigt så mycket pengar att lägga på nytt.
Bjuder på en bild på ett av projekten jag håller på med nu, en särk som passar i princip från vendeltid/vikingatid fram till 1500tal. Fålla alla sömmar!
Visa bifogad fil 59691
Älskar historisk sömnad! Håller också på med en särk, men för sent 1700tal. :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
559
· Visningar
27 697
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
874
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
290
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
517
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp