Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått för mig att jag vill börja med quilting. Har ingen aning om vad jag ska göra, men är sugen på att testa nånting.
Dessutom sugen på att sy ett överdrag till Strandmon fåtölj. De säljs på IKEA för typ 400 i världens tråkigaste färg. Katterna är rätt förtjusta i att klösa på fåtöljen så ett överdrag skulle egentligen behövas.

Kanske kombinera dessa två idéer och göra ett lapptäcksöverdrag :D
 
Jag har fått för mig att jag vill börja med quilting. Har ingen aning om vad jag ska göra, men är sugen på att testa nånting.
Dessutom sugen på att sy ett överdrag till Strandmon fåtölj. De säljs på IKEA för typ 400 i världens tråkigaste färg. Katterna är rätt förtjusta i att klösa på fåtöljen så ett överdrag skulle egentligen behövas.

Kanske kombinera dessa två idéer och göra ett lapptäcksöverdrag :D

Åh, jag är också sugen på quilting men blir lite avskräckt av allt det pyssliga och alla prylar som "behövs", rullknivar, skärmattor och jag vet inte vad. Var det verkligen så svårt på syslöjden?

Vi har en gul Strandmon som snart är sönderklöst på ett par ställen, jag har funderat att helt fräckt bara lappa rakt på fåtöljen med något kul och hållbart tyg som katterna kan få fortsätta använda. Kanske hade varit ett alternativ för dig med? Känns lite trist att lägga massa energi på att sy ett överdrag som definitivt också kommer klösas sönder :p
 
Åh, jag är också sugen på quilting men blir lite avskräckt av allt det pyssliga och alla prylar som "behövs", rullknivar, skärmattor och jag vet inte vad. Var det verkligen så svårt på syslöjden?

Vi har en gul Strandmon som snart är sönderklöst på ett par ställen, jag har funderat att helt fräckt bara lappa rakt på fåtöljen med något kul och hållbart tyg som katterna kan få fortsätta använda. Kanske hade varit ett alternativ för dig med? Känns lite trist att lägga massa energi på att sy ett överdrag som definitivt också kommer klösas sönder :p

Äh, man behöver inte allt det där! Kanske underlättar (själv sålde jag min rullkniv, hatade att använda den!) men sax duger gott.

Jag mjukstartar med att sy överdrag till stolsdynorna i köket.
Katt har godkänt :up:
IMG_20201115_112405.jpg
 
Färdig med byxorna. Och med färdig menar jag FÄRDIG. Har bara fållningen kvar men bestämde mig för att prova dem först och tja de ser inte kloka ut på mig 🙈🤣🤣 De har nu fått permanent plats i soptunnan 🤣

Såå är det någon av er som har tips på ett mönster på kostymbyxa för en halvnovis så mottages det tacksamt. Jag skiljer 3 storlekar mellan midja och stuss så det mönster som kan passa till det vilket detta inte gjorde. 🤣🤣
 
Färdig med byxorna. Och med färdig menar jag FÄRDIG. Har bara fållningen kvar men bestämde mig för att prova dem först och tja de ser inte kloka ut på mig 🙈🤣🤣 De har nu fått permanent plats i soptunnan 🤣

Såå är det någon av er som har tips på ett mönster på kostymbyxa för en halvnovis så mottages det tacksamt. Jag skiljer 3 storlekar mellan midja och stuss så det mönster som kan passa till det vilket detta inte gjorde. 🤣🤣
Får vi inte se byxorna?
 
Färdig med byxorna. Och med färdig menar jag FÄRDIG. Har bara fållningen kvar men bestämde mig för att prova dem först och tja de ser inte kloka ut på mig 🙈🤣🤣 De har nu fått permanent plats i soptunnan 🤣

Såå är det någon av er som har tips på ett mönster på kostymbyxa för en halvnovis så mottages det tacksamt. Jag skiljer 3 storlekar mellan midja och stuss så det mönster som kan passa till det vilket detta inte gjorde. 🤣🤣
https://fashionfreaks.se/patterns-a...read-before-use/easy-adaptations-of-patterns/
 
Får vi inte se byxorna?
Nej, mannen asgarvade när jag visade honom 🤣🤣 alltså de var riktigt hemska

Jag tror att problemet kan vara just den stora skillnaden mellan mage och rumpa. Det blev så ofantligt mycket tyg framtill som skulle ihop. Fick lite känslan som när man vänder upp nedersta biten på sin tröja för att samla tex äpplen 🙈

Den här modellen hade nog passat bättre på någon med lite rakare figur.
 
det blev en 40K top från George and Ginger igår

Det gjorde jag med! Gillar det mönstret :) Lite roligare än en vanlig tröja.


Jag har ett annat problem.
Mina knappar lossnar i tvättmaskinen :arghh: Inte alla men många.. fattar inte varför. Tråden går av. Det är ändå rätt tjock tråd jag kör med.
 
Det gjorde jag med! Gillar det mönstret :) Lite roligare än en vanlig tröja.


Jag har ett annat problem.
Mina knappar lossnar i tvättmaskinen :arghh: Inte alla men många.. fattar inte varför. Tråden går av. Det är ändå rätt tjock tråd jag kör med.
Hur syr du fast knapparna?
 
Det gjorde jag med! Gillar det mönstret :) Lite roligare än en vanlig tröja.


Jag har ett annat problem.
Mina knappar lossnar i tvättmaskinen :arghh: Inte alla men många.. fattar inte varför. Tråden går av. Det är ändå rätt tjock tråd jag kör med.
Jag syr alltid knappar med dubbel tråd och massor av stygn
 
Eeh, upp och ner genom tyget? :D nä, jag vet inte hur jag ska förklara. Gör inget konstigt, drar tråden genom tyg och knapp några gånger och avslutar med en hals.
Har lärt mig att man ska ha dubbel tråd för knappar, som Lyan skriver. Jag syr sällan knappar själv, men har inte haft problem att de lossnat vad jag vet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
511
· Visningar
25 394
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
778
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
233
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
501
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp