Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har sytt massa bodys utan ben och fått ihop det, men detta var kaos 😂 Tur min väns mamma kunde styra in mig på rätt spår! Jag trodde den skulle sitta på axelpariet först 🙈
Jag tycker att alla mönster jag har från stoff & stil varit mer eller mindre svåra att förstå. Och jag trodde också att den skulle sitta på axeln 😂
 
Sy en egen väska, hur svårt är det? :D Jag funderar på att rita upp ett eget mönster och sy i skinn från gamla kappor. Min största fundering är:

Väskan ska behålla sin form, åtminstone hyfsat, även om det är tom. Finns det något supertips för att stadga upp material som inte är särskilt styvt? Väskan kommer förmodligen bli en rätt avlång cross-body med möjlighet att alternera till ryggsäck, om jag reder ut det.
 
Bra att veta! Då får jag köpa mönster annanstans ifrån nästa gång 😅
Jag har ett mönster på en luvtröja därifrån och jag satt i minst en timme och försökte pussla ihop luvan. Kragen på topparna därifrån har jag fortfarande inte fått ordning på. Men det kan vara jag som är korkad också :cautious::rofl:
 
Nä, stoff och stil är väl inte så svåra? Har sytt allt möjligt, från shorts till älgar, med deras mönster utan problem. Då tycker jag Allt om handarbete är värre, jättekonstiga beskrivningar ibland.
 
Sy en egen väska, hur svårt är det? :D Jag funderar på att rita upp ett eget mönster och sy i skinn från gamla kappor. Min största fundering är:

Väskan ska behålla sin form, åtminstone hyfsat, även om det är tom. Finns det något supertips för att stadga upp material som inte är särskilt styvt? Väskan kommer förmodligen bli en rätt avlång cross-body med möjlighet att alternera till ryggsäck, om jag reder ut det.
Det finns olika typer av mellanlägg, och även speciellt utformade för väskor :) kolla på till exempel PinkPonyDesign, tror att hon skrivit ut vilka material och mellanlägg hon rekommenderar till hennes väskmönster!
Jag som mest syr kläder (men ändå är utbildad skinnsömmerska) tycker väskor är lite knepiga! 😳🙈 Tycker det är pilligt och svårt att få snyggt, men man är ju oftast sin hårdaste bödel 😂

Något att tänka på om du ska sy I skinn, se till att ha rätt nål, skinnål(det gäller väl egentligen alla projekt!) samt lite längre stygn då skinnål gör hål i skinnet och är stygnen för korta kan det gå sönder. Skinn kan du heller inte stryka, pressa med en duk mellan brukar gå bra dock. Tjocka sömmar kan med fördel bankas ner med hammare!
Behöver du stabilisera skinnet tycker jag att punktklistrat mellanlägg fungerar bäst, vill man ha väldigt stabilt så är kraglärft bra!
 
Nä, stoff och stil är väl inte så svåra? Har sytt allt möjligt, från shorts till älgar, med deras mönster utan problem. Då tycker jag Allt om handarbete är värre, jättekonstiga beskrivningar ibland.
Jag tycker att en del är jättesvåra att förstå trots att jag bara tagit lätta mönster. Är nog jag som är korkad då 😅
 
Det finns olika typer av mellanlägg, och även speciellt utformade för väskor :) kolla på till exempel PinkPonyDesign, tror att hon skrivit ut vilka material och mellanlägg hon rekommenderar till hennes väskmönster!
Jag som mest syr kläder (men ändå är utbildad skinnsömmerska) tycker väskor är lite knepiga! 😳🙈 Tycker det är pilligt och svårt att få snyggt, men man är ju oftast sin hårdaste bödel 😂

Något att tänka på om du ska sy I skinn, se till att ha rätt nål, skinnål(det gäller väl egentligen alla projekt!) samt lite längre stygn då skinnål gör hål i skinnet och är stygnen för korta kan det gå sönder. Skinn kan du heller inte stryka, pressa med en duk mellan brukar gå bra dock. Tjocka sömmar kan med fördel bankas ner med hammare!
Behöver du stabilisera skinnet tycker jag att punktklistrat mellanlägg fungerar bäst, vill man ha väldigt stabilt så är kraglärft bra!

Jättemånga bra tips, tusen tack!

Jag är _så_ trött på att aldrig hitta en väska som uppfyller mina krav så jag tänkte testa att sy själv, fullt medveten om att det kanske misslyckas totalt :nailbiting::p
 
Jättemånga bra tips, tusen tack!

Jag är _så_ trött på att aldrig hitta en väska som uppfyller mina krav så jag tänkte testa att sy själv, fullt medveten om att det kanske misslyckas totalt :nailbiting::p
Testa först I något annat tyg, du behöver ju inte ha mellanlägg då, utan mest bara se hur modellen blir och om du behöver ändra något moment :) tror säkert det kommer gå jättebra!
 
Hallå i tråden :)

En fråga från en totalt okunnig... jag skulle behöva en till knapp i mina jeans, men att få dit en riktig jeansknapp, behöver man särskilda verktyg för det?
Kanske jag får ta en vanlig knapp?

:)
 
Följdfråga(or)... kan jag få bort en jeansknapp som sitter fast? Så jag kan flytta på den? Eller går den sönder då? Måste jag köpa en ny och sätta fast? Hittade inget om det...
 
Syr vidare för hand på min särk.
190854258_515019472962244_6953141788057920157_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
566
· Visningar
28 154
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
893
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
299
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
527
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp