Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Trott nu kommer jag och tjatar igen. Jag vill verkligen ha en projektor :D
Vad har du för en? Det finns ju miljoner olika varianter, hur sjutton ska man välja?
Jag har en Vivimage 2 :) köpte min hos mw patterns. Det viktiga är att mäta hur högt du kommer ha mellan bord och lins, så du inte har kortare än vad projektorn klarar av.
 
Jag har en Vivimage 2 :) köpte min hos mw patterns. Det viktiga är att mäta hur högt du kommer ha mellan bord och lins, så du inte har kortare än vad projektorn klarar av.

Hon verkar inte ha några i lager, annars hade jag tittar mer på den. Får spana runt lite.

Jag sitter ju fortfarande på golvet och klipper 🙈 har köpt grejer att bygga ett bord, men inte köpt ben än
 
Lite mer babykläder :D

2AB93BB5-1159-4682-85B6-50B4B0A87107.jpeg
 
Ser konceptet tvillingnål både här och där i bloggar med gratismönster och så. Är det något som går att köra på alla maskiner, eller måste man ha en särskild?
Tar tacksamt emot nån bra tutorial om någon har :D
 
Ser konceptet tvillingnål både här och där i bloggar med gratismönster och så. Är det något som går att köra på alla maskiner, eller måste man ha en särskild?
Tar tacksamt emot nån bra tutorial om någon har :D

Funkar på så gott som alla hushållssymaskiner, har aldrig träffat en som inte klarar tvillingnål.
Tror Christinas sytips på Youtube har en film, hennes filmer brukar vara väldigt bra.
 
Ser konceptet tvillingnål både här och där i bloggar med gratismönster och så. Är det något som går att köra på alla maskiner, eller måste man ha en särskild?
Tar tacksamt emot nån bra tutorial om någon har :D
Alla maskiner som syr raksöm borde klara tvillingnål, du trär maskinen som vanligt fast med två trådar istället för en. Sedan kör jag alltid på längsta sömmen, bara raksöm annars kommer nålarna slå i pressarfoten och gå av. En del säger att om man backar med nålen går den av fortare så jag backar inte med den utan knyter trådarna för hand istället för att fästa.
 
Alla maskiner som syr raksöm borde klara tvillingnål, du trär maskinen som vanligt fast med två trådar istället för en. Sedan kör jag alltid på längsta sömmen, bara raksöm annars kommer nålarna slå i pressarfoten och gå av. En del säger att om man backar med nålen går den av fortare så jag backar inte med den utan knyter trådarna för hand istället för att fästa.

Alla maskiner tillverkade efter 1950 som inte är industrimaskiner skulle jag vilja påstå. Många använder fortfarande de gamla maskinerna.

Alla nyare maskiner klarar inte trippelnål, men ganska många av de efter 1960 :)
 
Nu har jag fått hem material :D Har köpt två yttertyger samt foder, band och spännen till det som ska bli hundarnas nya regntäcken. Är lite skeptisk till yttertyget, det är lite hårt... Å andra sidan lär det hålla för vad som helst. Känns spontant som ett tyg lämpligt till hästar som gillar att tugga på täcken :p Banden motsvarade förväntningarna och spännena likaså, även om de böjda spännena var lite mer böjda än vad jag trott. De kommer mest troligt gå att använda, men ja... Får se hur det här blir!

184670332_306929481016830_7638735426607706172_n.jpg


184313322_295168775468430_3227017166780534781_n.jpg
 
Nu sitter jag och funderar... Har bestämt mig för att vissa delar på täcket ska sys ihop med varandra (tex fram under halsen behöver det ju sys ihop så att det faktiskt blir ett hål för hunden att ta ut huvudet genom). Andra bitar ska bara sys ihop med fodret och så tar jag någon form av kantband/snedslå där för att få det snyggt. Då borde jag ju inte behöva lika mycket sömsmån där jag kör kantband som när jag syr ihop det med sig själv, eller hur man nu ska uttrycka det :o
 
Nu sitter jag och funderar... Har bestämt mig för att vissa delar på täcket ska sys ihop med varandra (tex fram under halsen behöver det ju sys ihop så att det faktiskt blir ett hål för hunden att ta ut huvudet genom). Andra bitar ska bara sys ihop med fodret och så tar jag någon form av kantband/snedslå där för att få det snyggt. Då borde jag ju inte behöva lika mycket sömsmån där jag kör kantband som när jag syr ihop det med sig själv, eller hur man nu ska uttrycka det :o
Man brukar bara lägga till sömsmån där bitar sys ihop 🙂 ska du sätta kantband behövs ingen sömsmån. Så du tänker helt korrekt!
 
Har så mycket inspiration nu, vill göra så mycket! Hittar massor med fina mönster och tyger.

Men då fort jag kommer in i syrummet ser jag pågående Projekt Ryggsäck och tappar sugen helt.. Det är det bra mönster, ganska enkelt och välskriven beskrivning. Men det är så sjukt många delar! Remmar ska sys fast här och där, det ska vara spännen och knäppen och gud vet vad överallt.

Funderar på att lägga det är sidan ett tag och ägna mig åt annat. Men risken är att jag aldrig blir färdig..
 
Har så mycket inspiration nu, vill göra så mycket! Hittar massor med fina mönster och tyger.

Men då fort jag kommer in i syrummet ser jag pågående Projekt Ryggsäck och tappar sugen helt.. Det är det bra mönster, ganska enkelt och välskriven beskrivning. Men det är så sjukt många delar! Remmar ska sys fast här och där, det ska vara spännen och knäppen och gud vet vad överallt.

Funderar på att lägga det är sidan ett tag och ägna mig åt annat. Men risken är att jag aldrig blir färdig..
Lägg det åt sidan eftersom det bara hindrar just nu. När du fått igång symojon kanske du river av det av bara farten.
 
Lägg det åt sidan eftersom det bara hindrar just nu. När du fått igång symojon kanske du river av det av bara farten.

Fast jag vet av erfarenhet att om jag lägger bort det kommer jag inte ta upp det igen.. Det kommer förbli ett UFO och då blir maken ledsen (det är hans ryggsäck).

Tänkte smita emellan med några små korta enkla grejer, sånt som bara tar en timme eller så. Kanske göra nåt litet moment på väskan och sy fast en rem här och där.
 
Har hittat en oönskad symaskin, pedalen är trasig.
Vad jag undrar innan den hamnar på tippen är:
1. Är det ett märke/modell som är värd att fixa och spara?
2. Går det att få tag på ny pedal till den i så fall?
 

Bifogade filer

  • 4A4B1850-F445-4325-A650-5BE78F62D886.jpeg
    4A4B1850-F445-4325-A650-5BE78F62D886.jpeg
    218,4 KB · Visningar: 28
Går visst att köpa nya pedaler som passar flera( inkl denna) modeller.
Hittade en overlock från samma märke också så blir till att rengöra och fixa till dom. Har alltid velat ha en overlock så hoppas den funkar bara :o Dom är rätt tunga så tänker att dom borde vara hållbara.

Min erfarenhet av äldre maskiner är att de tickar på som små ånglok, bara man tar hand om dem.
Håller tummarna att du får liv i den och att overlocken funkar!


Här står det fortfarande helt still på sömnaden. Sydde en liten väska till klädnypor, det tog exakt 36 minuter, sen dess har jag inte gjort någonting. Här inte pysslat alls, inte ens stickat. Fattar inte vad det är med mig!
 
Köpte ett nytt mönster, som ska vara enkelt. Men fastnade på första steget 🙈 Känner mig orimligt korkad, men kan någon hjälpa mig här? (Steg 2 enligt bilden)
Bild på mönsterdelarna kommer i nästa inlägg!
2E117DA1-974B-4B50-9E6F-245DD05ACBC7.jpeg
 
Köpte ett nytt mönster, som ska vara enkelt. Men fastnade på första steget 🙈 Känner mig orimligt korkad, men kan någon hjälpa mig här? (Steg 2 enligt bilden)
Bild på mönsterdelarna kommer i nästa inlägg! Visa bifogad fil 70034
9E9B76EF-4EE2-402E-A0B7-28D5EEB155CA.jpeg

Jag förstår inte hur hacken ska passas ihop, och vilken ledd ”kilen” ska vara på. Får inte ihop det ens med mönstrat tyg :(

Hack på kilen finns mitt på översta kullen, men på bakstycket endast i armhålan..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 622
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
864
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
285
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
515
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp