Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.

pudsey

Trådstartare
Ny tråd nya kreationer

Måste bara visa årets julklänning till dottern :love:

20181108_142300.jpg
 
Har du testat allt. Bytt nålar, trätt om, provar olika inställningar, sett till att tråden är mellan brickorna?
Är det tjockt det du syr?

Ja, har provat alla vanliga grejer jag kan komma på.
Syr inte tjockt, nu senast ett enkelt lager bomullstyg och det såg rent förjävligt ut.. Fick sy sicksack över istället.
 
Sitter och tittar efter tyg till en hoodie och kom över ett tyg som affären döpt till "prydnadssnor" O_o Det lät ju lockande..
 
Bytte tråd i overlocken och nu har den ballat ur totalt. Det blir knappt ett enda normalt stygn, trots att testlappen jag sydde när jag precis trätt om maskinen blev perfekt :confused: Det är samma tyg på testlappen som på plagget jag ska sy. Sjukt störande! Förstår mig inte på den lilla maskinen..

Tröstar mig med att min julklänning är färdig. Lite mörk bild, men det syns kanske ändå. Nu ska vi bara ha någonstans att fira jul också.

Dessutom sytt två kassar i vitt linne som ska bli julklappar (med nåt roligt vinyltryck på förstås!).
 
En äldre Lewenstein, tre- eller tvåtrådig.
Okej då har jag inte mycket att komma med, aldrig hört talas om det. Men, kolla så du inte tappat någon tråd i någonstans. Ibland kan en tråd gå av eller hoppa ur, och då blir det vajsing.
 
@Trott Nä, den är som sagt gammal. Fått den av makens mormor :D Det är en bra maskin, när den fungerar som den ska. Jag tror att det är jag som gör nåt fel. Kör bara med två trådar (fattar inte skillnaden på två- och tretrådigt) och båda trådarna är hela. Ska prova trä om igen och se om det hjälper.
 
@Trott Nä, den är som sagt gammal. Fått den av makens mormor :D Det är en bra maskin, när den fungerar som den ska. Jag tror att det är jag som gör nåt fel. Kör bara med två trådar (fattar inte skillnaden på två- och tretrådigt) och båda trådarna är hela. Ska prova trä om igen och se om det hjälper.
Prova trä 3 trådig, den är mer stretchig, hade nog inte vågat ha 2 trådig på kläder. På typ bomullstyg funkar det nog bättre :)
 
Prova trä 3 trådig, den är mer stretchig, hade nog inte vågat ha 2 trådig på kläder. På typ bomullstyg funkar det nog bättre :)

Tre har funkat bra på alla grejer jag sytt. Hittills i varje fall :p Ska testa och se vad maskinen säger om det. Ytterligare en tråd som kan hoppa runt och krångla :cautious:
 
Jag hade tänkt komma igång och sy lite igen och då främst barnkläder. Hade en förhoppning om att kunna köpa lite tillbehör med rabatt idag, men verkar dåligt med det.

Har lite funderingar på en overlockmaskin. Är det svårt att lära sig? Blir det så mycket bättre att det är värt krånglet med att lära sig det?
 
Jag hade tänkt komma igång och sy lite igen och då främst barnkläder. Hade en förhoppning om att kunna köpa lite tillbehör med rabatt idag, men verkar dåligt med det.

Har lite funderingar på en overlockmaskin. Är det svårt att lära sig? Blir det så mycket bättre att det är värt krånglet med att lära sig det?

Jag fattar knappt hur jag klarat mig utan overlocken :D Visst, jag har haft en del bekymmer med den, men vi verkar vara kompisar igen nu. Kolla begagnat, ser en del som säljer i sygrupper på facebook.
Jag hade ju tur som fick "ärva" min av makens mormor (gammal sömmerska).
 
@sthu tyckte du att det var svårt och lära sig hur overlocken fungerar?

Jag har kikat lite på blocket. Är ofta en singermodell som säljs till bra pris, har lyckats googla mig fram till att den lite då och då säljs billigt på Lidl.
 
@Bee Njaä, det var ju lite klurigare än vanliga hushållsmaskinen och jag har fortfarande mycket kvar att lära men grunderna var ganska enkla att lära sig.

Ja, kan tänka mig att Lidl-maskinerna säljs vidare. ingen aning om hur de är.. @Trott kanske har koll?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
510
· Visningar
25 337
Senast: Trott
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
778
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
233
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
501
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp