Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska sy in ett resår i nederkanten på ett par polyesterbyxor, då de är för fladdriga och trasslar in sig i mina fötter. Har en synål, polyestertråd och resårband, men stötte genast på patrull eftersom jag inte kan lista ut hur man ska gå tillväga. Jag har mätt ut resårbandet och tänkte sy runt, funderar på ifall det är bättre att sy som en kanal och sedan trä innresårbandet och knyta ihop i efterhand, så det är liksom löst därinne.

Tips? Tyget är svårhanterligt och tunt. Äger ingen symaskin. Den lilla ringen är storleken på resåret, man ser på bilden hur vida benen är. (Byxorna har fransat sig så vågar inte tvätta dem innan jag har lagat dem.)

Visa bifogad fil 35103
Valde att sy en kanal först. Ett ben klart och det blev som jag tänkt mig!
IMG_20190817_111512.jpg
 
Jag är helt knäckt!!! Finns det något hemligt knep för att få i trådhelvetet i det lilla minihålet?? Det är det som tar absolut mest tid för mig nu när jag ska sy. Det tar 20 minuter per gång att få i tråden och fem minuter att sy:banghead::banghead::arghh:

Min taktik är att klippa av tråden med en vass sax och blöta änden lite, sen försöka pressa in den i hålet. Men den viker sig lite och sen får jag börja om... ☹
 
Jag är helt knäckt!!! Finns det något hemligt knep för att få i trådhelvetet i det lilla minihålet?? Det är det som tar absolut mest tid för mig nu när jag ska sy. Det tar 20 minuter per gång att få i tråden och fem minuter att sy:banghead::banghead::arghh:

Min taktik är att klippa av tråden med en vass sax och blöta änden lite, sen försöka pressa in den i hålet. Men den viker sig lite och sen får jag börja om... ☹
Nålpåträdare
En tunn metallögla du skjuter igenom nålens öga, stoppar ner tråden i och sedan drar tillbaka
 
Beslutsångest. Är det värt att sy en trådfångare eller inte? Till overlocken tänker jag.
Kanske en matta till små saxar och annat som är bra att ha i närheten? Hmm. Jag gillar att ha rent bord framför maskinen, inget som kan fastna eller vara i vägen när man syr. (Vi behöver ju inte gå in på hur bordet ser ut i verkligheten).

Jag får fortsätta fundera. Vill inte lägga tid på något jag ändå inte gillar..
 
Beslutsångest. Är det värt att sy en trådfångare eller inte? Till overlocken tänker jag.
Kanske en matta till små saxar och annat som är bra att ha i närheten? Hmm. Jag gillar att ha rent bord framför maskinen, inget som kan fastna eller vara i vägen när man syr. (Vi behöver ju inte gå in på hur bordet ser ut i verkligheten).

Jag får fortsätta fundera. Vill inte lägga tid på något jag ändå inte gillar..
Om du inte vill sy en samlare, sätt en påse under maskinen som skräpet kan falla ner i. Jag hade skippat mattan (hur ofta ligger sånt snyggt och prydligt ;)) och sytt skräpsamlaren.
 
@Linta klassiker med undertråden! Jag har fållat en stor helcirkelkjol utan undertråd :angel:

Imorgon är det mässa! Har sagt till mig själv att hålla mig i skinnet och bara köpa sånt jag behöver (eller verkligen verkligen vill ha :D), spendera max 1500. Det hade jag satt undan till nästa års mässa, jag var ju i Malmö i våras och hade inte tänkt åka till Göteborg också i år.
Vi får väl se hur det går :D
 
Jag skulle bara köpa lite clips i tygaffär och kommer ut med en meter tyg som jag inte har den blekaste vad jag ska göra med 😂 men det var på rea och så fint mönster. Det var märkt som viscose Jersey, men känns mer som jogging typ om man känner på insidan. Stretch iaf. Någon som har någon idé? Inser att 1m kanske inte räcker så långt som en tjocktröja..
 
Jag skulle bara köpa lite clips i tygaffär och kommer ut med en meter tyg som jag inte har den blekaste vad jag ska göra med 😂 men det var på rea och så fint mönster. Det var märkt som viscose Jersey, men känns mer som jogging typ om man känner på insidan. Stretch iaf. Någon som har någon idé? Inser att 1m kanske inte räcker så långt som en tjocktröja..
X antal pannband? 🙈
 
Jag skulle bara köpa lite clips i tygaffär och kommer ut med en meter tyg som jag inte har den blekaste vad jag ska göra med 😂 men det var på rea och så fint mönster. Det var märkt som viscose Jersey, men känns mer som jogging typ om man känner på insidan. Stretch iaf. Någon som har någon idé? Inser att 1m kanske inte räcker så långt som en tjocktröja..
Är med mjukt och behagligt på insidan så hade jag nog gjort shorts!
 
Jag skulle bara köpa lite clips i tygaffär och kommer ut med en meter tyg som jag inte har den blekaste vad jag ska göra med 😂 men det var på rea och så fint mönster. Det var märkt som viscose Jersey, men känns mer som jogging typ om man känner på insidan. Stretch iaf. Någon som har någon idé? Inser att 1m kanske inte räcker så långt som en tjocktröja..
Räcker med största sannolikhet inte till en tröja, ofta behöver man tröjan längd plus ärmarna längd, och det brukar bli runt 1.5 meter plus minus någon dm. Men en klänning, leggings/byxor, shorts eller en kortärmad topp borde det räcka till :)
 
Är med mjukt och behagligt på insidan så hade jag nog gjort shorts!
Bra idé! Ska kika om jag hittar något kul mönster :)
Räcker med största sannolikhet inte till en tröja, ofta behöver man tröjan längd plus ärmarna längd, och det brukar bli runt 1.5 meter plus minus någon dm. Men en klänning, leggings/byxor, shorts eller en kortärmad topp borde det räcka till :)
Misstänkte nog att det var så, men bra att veta till framtiden! Tror det blir shorts eller en klänning :)
 
Ok, jag har handlat för 1500 snart. Varit här en timme :angel:

Nu behöver jag tips på byxor som passar en tvååring! Hittat tyger som är perfekta till systersonen. Tänkte göra en tröja och ett par byxor.
 
Räcker med största sannolikhet inte till en tröja, ofta behöver man tröjan längd plus ärmarna längd, och det brukar bli runt 1.5 meter plus minus någon dm. Men en klänning, leggings/byxor, shorts eller en kortärmad topp borde det räcka till :)
Vad spännande för mig är tröjor alla överdelar i stickat material (inkl trikå) med ärmar i princip. Kortärmade tröjor är således också tröjor. Är det dialektalt?
 
Vad spännande för mig är tröjor alla överdelar i stickat material (inkl trikå) med ärmar i princip. Kortärmade tröjor är således också tröjor. Är det dialektalt?
Kan vara, för mig är nog tröja = något som inte är formsytt. Topp kan vara långärmad eller kortärmad men är mer formsydd :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
511
· Visningar
25 387
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
778
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
233
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
501
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp