Sytråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har sytt ett par till trosor. Inte alls min färg egentligen men det funkar väl 😅 bootylicious med låg midja
IMG_20211020_092826.jpg
 
Fick en bra deal från kvinnan med overlocken jag var intresserad av.Den hade gått sönder lite, och hon var osäker på hur den fungerade (då hon själv köpt dem begagnad, men aldrig använt den).
Så jag fick ta hem den utan att betala och ska swisha om jag vill behålla den :D

Så nu blir det till att kolla tutorials på hur man använder en overlock :angel: Ni som har brother, har ni nått tips på bra youtube-videor ni haft nytta av?
 
Gjorde som vissa andra här och "slängde" ihop en tröja lite snabbt igår kväll. 😉
Har stor brist på tjocka tröjor och skulle till kontoret idag. Förra veckan jag var där så frös jag så jag skakade.

Sagt och gjort. Tog fram mönstret med halvpolokrage och satte igång. Har köpt 3 tyg som jag tänkte sy i denna tröjtyp och började såklart med det billigaste. Missade den lilla detaljen att just detta tyg inte har jättemycket stretch och eftersom brösten drar en storlek större än midjan och jag, i vanlig ordning, struntade i det "för det är ju trikå" 🙄 så sitter den rätt slimmad över bysten 🤣

Nåja jag slapp frysa på kontoret iaf och jag är redan igång med tyg nummer 2 nu när jag har ångan uppe. 😁

IMG_20211028_161608.jpg
 
Ni som brukar sy kläder i vävt tyg, hur brukar plaggets mått vara till skillnad mot era mått? Det mönster jag tänkt följa säger att mina mått matchar en 42-44… jag har normalt 36-38 i kläder och tycker det låter helt galet. 38 har bystvidd 108 i plagget och jag har 96 (med bh). Jag har mätt på kläder hemma och då verkar de flesta ligga runt 102-104. Det ska vara en liten jacka, så några extra cm gör inget, men jag vill inte gärna drunkna i den och den får gärna vara lite figursydd så att säga.
 
Ni som brukar sy kläder i vävt tyg, hur brukar plaggets mått vara till skillnad mot era mått? Det mönster jag tänkt följa säger att mina mått matchar en 42-44… jag har normalt 36-38 i kläder och tycker det låter helt galet. 38 har bystvidd 108 i plagget och jag har 96 (med bh). Jag har mätt på kläder hemma och då verkar de flesta ligga runt 102-104. Det ska vara en liten jacka, så några extra cm gör inget, men jag vill inte gärna drunkna i den och den får gärna vara lite figursydd så att säga.
Jag går aldrig på "köpestorlek" utan jämför med mönstrets mått. Plagget måste ha lite rörelsevidd, speciellt med tanke på att tyget inte sträcker sig.
Är du osäker så sy en toile i lakansväv först. Jag brukar köpa gamla sängkläder på secondhanden och sy grunden så att säga (dvs bara de viktiga bitarna, inga fickor eller detaljer av något slag).
 
Jag går aldrig på "köpestorlek" utan jämför med mönstrets mått. Plagget måste ha lite rörelsevidd, speciellt med tanke på att tyget inte sträcker sig.
Är du osäker så sy en toile i lakansväv först. Jag brukar köpa gamla sängkläder på secondhanden och sy grunden så att säga (dvs bara de viktiga bitarna, inga fickor eller detaljer av något slag).
Får nog göra det! Det är inte bara att jag har en annan köpestorlek, men det färdiga plagget känns som det blir väldigt stort, men det kanske behövs så mycket rörelsevidd.. har mest sytt trikå på senare tiden så är väl ovan.
 
Får nog göra det! Det är inte bara att jag har en annan köpestorlek, men det färdiga plagget känns som det blir väldigt stort, men det kanske behövs så mycket rörelsevidd.. har mest sytt trikå på senare tiden så är väl ovan.

Den kan ju vara att just det mönstret ska vara extra rymligt. Men som sagt, toile är bra (jag borde göra det oftare, speciellt när jag ritat själv)
 
Den kan ju vara att just det mönstret ska vara extra rymligt. Men som sagt, toile är bra (jag borde göra det oftare, speciellt när jag ritat själv)
Så är det ju, men det är lätt att ha bråttom.. jag sydde inte ens en toile när jag gjorde min tävlingsdräkt :o jag hade sytt grundmönstret för toppen och nederdelen flera gånger, men att sy ihop allt till en dräkt och lite andra modifieringar gjorde jag bara på den riktiga.. men det var i trikå så det är lite mer förlåtande. En rörelsevidd på 20cm är jag nog inte så road av, då kommer jackan inte funka till det jag tänkt mig och den ser inte ut att vara så rymlig på bilden, så skippar kanske det mönstret då om jag inte orkar göra en toile först.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 201
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
746
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp