Sytråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst är det :D Tänkte gå all in och göra en Lamour dress eller liknande, omfamna kitchigheten liksom :D
Charm-194-Web.jpg
Det kommer bli så läckert! Blir lite avundsjuk av blotta tanken :D funderar på att beställa lite jag med och göra något mer diskret, som en skjorta eller så.
 
Funderar på att modifiera mönstret jag använt två gånger genom att göra en v-ringning eftersom jag egentligen trivs bättre i det. I princip kan jag väl bara rita av halsen från en topp jag har i skåpet för att sno en form jag gillar, så länge det ser rimligt ut med storleksproportioner osv.?

Har kikat på youtube-videos för olika varianter att sy halskanten, så det bör inte bli några problem med det. Men jag funderar på hur viktigt det är att ha riktig muddväv till kanten?
Vill helst inte ha en avvikande färg i halsen. Kan ändå inte få hem någon mudd på ett bra tag. Men tyget är inte det stadigaste. Blir det bara dåligt om jag kantar med tyget?
Är tyget stretchigt? Om ja, så borde det funka istället för mudd. Har sett en del mönster som har med båda alternativen :) viktigt bara är att Jersey inte är lika stretchigt som mudd, så följer du mönstret behöver du förlänga tygbiten du ska använda jämfört med om det var mudd :)
 
Är tyget stretchigt? Om ja, så borde det funka istället för mudd. Har sett en del mönster som har med båda alternativen :) viktigt bara är att Jersey inte är lika stretchigt som mudd, så följer du mönstret behöver du förlänga tygbiten du ska använda jämfört med om det var mudd :)
Ja, det är jersey. Tänker mer om det blir uttöjt och fult, eller sladdrigt. Ska inte vara någon tight halskant och den blir rätt smal.
Fattade YT-instruktionerna som mudden skulle vara ca 80% av halskanten? Ska jag gissningsvis köra på 90-95% med vanlig jersey då?
 
Ja, det är jersey. Tänker mer om det blir uttöjt och fult, eller sladdrigt. Ska inte vara någon tight halskant och den blir rätt smal.
Fattade YT-instruktionerna som mudden skulle vara ca 80% av halskanten? Ska jag gissningsvis köra på 90-95% med vanlig jersey då?
Jag ha ”muddat” både barnkläder och kläder till mig själv med Jersey. Tycker det blivit bra, men det kräver ju lite övning precis som med mudd. Så räkna inte med att det blir perfekt första plagget du syr 😅

Hade nog inte tagit mer än 90%, för man vill ändå ha lite stretch där. Men även Jersey är ju olika stretchigt, så testa dig fram lite är mitt tips :)
 
Jag ha ”muddat” både barnkläder och kläder till mig själv med Jersey. Tycker det blivit bra, men det kräver ju lite övning precis som med mudd. Så räkna inte med att det blir perfekt första plagget du syr 😅

Hade nog inte tagit mer än 90%, för man vill ändå ha lite stretch där. Men även Jersey är ju olika stretchigt, så testa dig fram lite är mitt tips :)
Ja, måste nog provsy lite först.
 
Går igenom mönster i mina Allt om handarbete tidningar. Jag har banne mig inte tid att jobba närmaste 6 månaderna pm jag ska hinna sy alla mönster jag vill prova. Så nu kan jag inte ens bestämma mig för typ av plagg jag ska försöka mig på och ännu mindre för vilket mönster jag ska välja.

Går och klappar lite åå mina tyger istället och ser om något av dem har önskemål om vad de vill bli...
 
Kan ff inte bestämma mig för vilket nytt mönster jag ska prova men det lutar åt en klänning. Så nu sydde jag klart den påbörjade tunikan och av bara farten blev en tunika till nästan färdig. Bara en fåll kvar på den.
 
Dagens sömnad: återbrukade ett par av mina gamla leggings som var utslitna mellan låren och sydde ett par åt brorsdottern i strl 110. Sen till marknaderna 2 pyjamaser strl 68, 2 shorts (122 & 98) och ett par trosor (122).
IMG_20230320_213549.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Rosett
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 126
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
737
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp