Sytråden del 4

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 007
  • Visningar Visningar 124 233

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Började med försöksklänningen inför bröllopet om en månad. Är mellan två storlekar på överdelen, så försökte kombinera mönstret. Kommit tillräckligt långt med överdelen för att kunna prova den, och den är alldeles för stor 😫 jättestor verkligen. Ska nog försöka göra nästa del som är kjolen, för att se om jag får tillräcklig känsla för att se om det är värt att göra om livet. Och får fundera på om jag ska rita av mönstret i den mindre storleken helt enkelt, eller försöka anpassa mönstret efter min kropp 😬 Känns verkligen som att den där klänningen jag tänkte mig till bröllopet inte kommer bli av 👎 (är dessutom bortrest två av tre helger fram till bröllopet, så enda chansen är att testklänningen blir klar så jag kan sy den ”riktiga” under midsommarhelgen…

Håller på att omvandla tyg till Whippet pyjamaser för att skapa mer plats i tyghyllorna 😅
14 st sydda nu. 2 ej med I bild då en kund ska kolla på dom.
IMG_20250613_185712.webp

Håller på att omvandla tyg till Whippet pyjamaser för att skapa mer plats i tyghyllorna 😅
14 st sydda nu. 2 ej med I bild då en kund ska kolla på dom.
Undrar om du kan tänka ka dig att dela en bild på din förvaringslösning av sidenband etc. ( som syns delvis i ovan bild)?
Jag skulle nämligen behöva fixa något liknande och det där såg intressant ut.
Är den egentillverkad eller något köpt?

Undrar om du kan tänka ka dig att dela en bild på din förvaringslösning av sidenband etc. ( som syns delvis i ovan bild)?
Jag skulle nämligen behöva fixa något liknande och det där såg intressant ut.
Är den egentillverkad eller något köpt?
Det är en Skådis tavla från Ikea :) har flera stycken i syrummet, dom är toppen! Just till mina snedslå har jag de lite större krokarna och sen rundstavar som går igenom rullarna med snedslå. De som inte går att trä på rundstavarna har jag satt på de raka krokarna.
IMG_20250614_210124.webp

Och en vid strykjärnet, mitt strykbord (3 st kallax 2x2 som sitter ihop och som jag satt värmetålig vadd + Tyg på) brukar jag även använda när jag sätter knappar is, därav alla prym tångar, även om jag främst använder spindelpress numera. Har mina utklippta mellanlägg till mina spishanddukar där också, så det är lättåtkomligt :)
IMG_20250614_210132.webp

Och en vid strykjärnet, mitt strykbord (3 st kallax 2x2 som sitter ihop och som jag satt värmetålig vadd + Tyg på) brukar jag även använda när jag sätter knappar is, därav alla prym tångar, även om jag främst använder spindelpress numera. Har mina utklippta mellanlägg till mina spishanddukar där också, så det är lättåtkomligt :)
Tack!
Nu har jag massor av idéer, ska bara göra verklighet av några.

Sydde en kjol. Den blev fin och så, men storleken! Gick efter midjemåttet och fick ta in den nästan fem centimeter i varje sida. Helt galet. Tur att det var åt det hållet, mycket lättare att åtgärda än tvärtom.

Jag har ett par ridbyxor som sitter som en smäck överallt förutom de översta 4 centimeterna. De går att knäppa och jag kan ha dem men det är lite för tajt för att vara 100% bekväma. Det är en söm som är helt stum under midjeresåren liksom.

Tips på hur jag skulle kunna göra midjan några cm större? 🙂

Jag har ett par ridbyxor som sitter som en smäck överallt förutom de översta 4 centimeterna. De går att knäppa och jag kan ha dem men det är lite för tajt för att vara 100% bekväma. Det är en söm som är helt stum under midjeresåren liksom.

Tips på hur jag skulle kunna göra midjan några cm större? 🙂
Är sömmen sydd med rakstygn? Om ja, då hade jag sicksackat över, sen sprätta bort raksömmen för att se om det hjälper :)

Skulle sy nånting till mig, blev en t-shirt till sonen
IMG20250621114559.webp

Gjord av en av makens gamla trasiga t-shirts och ett tygmärke från Dollarstore.
Märket skulle egenligen strykas på, men jag sydde fast det. Hade det på en annan tröja innan och det lossnade i tvätten. Så det fick bli fastsytt också.
Körde hej jag är lat-stilen och behöll den gamla fållen nertill och på fickans överkant.

Det är så svårt med storlekar till de där små. Antingen är allting för stort eller för litet. Dessutom kan det svänga från en dag till en annan typ. Plötsligt har ungen gått upp en storlek och allting är för litet.

Började med försöksklänningen inför bröllopet om en månad. Är mellan två storlekar på överdelen, så försökte kombinera mönstret. Kommit tillräckligt långt med överdelen för att kunna prova den, och den är alldeles för stor 😫 jättestor verkligen. Ska nog försöka göra nästa del som är kjolen, för att se om jag får tillräcklig känsla för att se om det är värt att göra om livet. Och får fundera på om jag ska rita av mönstret i den mindre storleken helt enkelt, eller försöka anpassa mönstret efter min kropp 😬 Känns verkligen som att den där klänningen jag tänkte mig till bröllopet inte kommer bli av 👎 (är dessutom bortrest två av tre helger fram till bröllopet, så enda chansen är att testklänningen blir klar så jag kan sy den ”riktiga” under midsommarhelgen…
Fick sttt en massa i helgen! Ritade om mönstret två storlekar mindre och gjorde lite anpassningar, så festklänningen blev tillräckligt klar för att ge en bild av modellen 😃

IMG_6097.webp

Nålad i ryggen och ofärdiga fållar, men gillar modellen!

Fick börjat även på riktiga klänningen, och hoppet lever om att jag kan bli klar i tid. Lite osäker på livet på riktiga klänningen, men ska se vad jag får till. Får jobba på den en stund efter jobbet varje dag så det går framåt 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka