Sytråden del 4

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 007
  • Visningar Visningar 124 232

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick sttt en massa i helgen! Ritade om mönstret två storlekar mindre och gjorde lite anpassningar, så festklänningen blev tillräckligt klar för att ge en bild av modellen 😃

Visa bifogad fil 169882

Nålad i ryggen och ofärdiga fållar, men gillar modellen!

Fick börjat även på riktiga klänningen, och hoppet lever om att jag kan bli klar i tid. Lite osäker på livet på riktiga klänningen, men ska se vad jag får till. Får jobba på den en stund efter jobbet varje dag så det går framåt 😅
Jättefin!

Privat sy en liten börs/förvaring. Bra för att bli av med lite småbitar av både tyg och mellanlägg :)
IMG_20250701_191455.webp

Någon här som har några vettiga resurser på hur man syr in kläder? Tänkte innan jag googlar mig galen efter nått som faktiskt är bra 🙈 främst ta in överdelar i höft å midja. Känns som att det borde vara överkommligt svårt 😅

Någon här som har några vettiga resurser på hur man syr in kläder? Tänkte innan jag googlar mig galen efter nått som faktiskt är bra 🙈 främst ta in överdelar i höft å midja. Känns som att det borde vara överkommligt svårt 😅
Är ingen expert, men här kommer mina tips

- utgå från eventuella redan befintliga sömmar för att det ska synas så lite som möjligt
- Vräng plagget, ta på dig det och nåla in det du behöver. Sy sen med raksöm det som behöver tas in :)

Är ingen expert, men här kommer mina tips

- utgå från eventuella redan befintliga sömmar för att det ska synas så lite som möjligt
- Vräng plagget, ta på dig det och nåla in det du behöver. Sy sen med raksöm det som behöver tas in :)
Då va jag inte helt fel ute alltså. Men problemet är att de två tröjorna jag mest vill fixa inte har några sidosömmar 😅
Men då kanske man får göra en ist 🤔 annars så va min plan att helt enkelt göra ett veck i nedrekanten. Att det blir mer tyg runt midjan stör mig mindre än att hela jackan sticker ut som ett annat tält 🙈

Igår var bröllopet, och klänningen blev precis färdig i tid. Inte 100% passform, men good enligt tycker jag. Gillar verkligen mönstret, så ska absolut sy klart testklänningen (flera sidan) och blir nog några till längre fram :)

Men ser fram emot att sy något annat ett tag nu med då det var rätt intensivt på slutet 😅

IMG_6139.webp

IMG_20250707_171421.webp

Jag fick tillbaka sylust! De här tre har jag fått ihop den senaste månaden. Omlottkjolen kommer precis från symaskinen. De rosa byxorna är i linne och är så himla sköna. Klänningen har fått tre rader resårtråd i midjan och det var första gången jag testade det. Fick inte riktigt till trådspänningen men det duger! Sambon skojade om att han blev åksjuk av mönstret när jag svischade runt 😂

Nu är tyget slut men vi ska förhoppningsvis åka ner till Göteborg nästa vecka och jag har bestämt att vi ska åka till minst en tygbutik.

Har precis varit på Skroten i Kinna, fick med mig tyg till flera projekt. Är så glad :bump: Ett par t-shirtar, en "Dew top", en quiltad väst och en linnetopp kommer det få bli. För mig som vanligtvis beställer online iom att det inte finns några fysiska butiker i närheten så var det underbart att få känna och klämma på tygerna.

Filten/överkastet jag började med i augusti förra året är (typ) klar.
IMG20250716193629.webp

Ska sy en stickning längs alla kanter tror jag, just nu är det bara i översta kanten för att stänga vändhålet. Sen ska det kviltas. Har ingen aning om hur.. Alltså, "hur" som i vilket mönster och vilken färg på tråden.

Fick tips av några erfarna kviltare om hur jag ska göra med filten. I och med att den är vändsydd blir det bättre att kvilta för hand med knutar. Jag som hatar att sy för hand :o Men jag får väl bita ihop och göra det bara. Vill ju att det ska bli bra!

Och istället för att ta tag i att göra klart den sitter jag och googlar nya mönster på lapptäcken. Hittat massor med fina! Är förtjust i Elisabeth Hartmanns quiltar, men de är ju ganska dyra de mönstren. Och ärligt talat, hur många quiltar behöver en människa? Kuddfodral kan man ju alltid göra av blocken förstås. Men samma där, hur många behövs egentligen?

Har för övrigt lyckats hålla mig från att köpa mer tyg på flera veckor nu. Lite stolt över mig själv faktiskt. Det börjar dessutom ta på alla högar som ligger här och där i syrummet. Snart kan jag nog komma in i rummet utan att behöva hoppa!

Hoppar in här och hoppas på tips från alla syproffs :) ! Min fina - men slitna - loppade väska behöver nytt innertyg. Jag har pillat bort det gamla så gott det går, och nu funderar jag på hur man bäst gör. Tips på stadigt tyg? Min tanke är om det skulle gå att sy två "påsar" - en på vardera sidan - som man sedan syr fast i mittdelen och limmar fast på andra sidan? Eller finns det bättre sätt att attackera detta projekt på?
20250723_083328.webp

....

Jag kan ha köpt tyg. Ca 5 meter blå manchester i form av två gardiner. Ska bli en jacka i 70-talsstuk tänkte jag. Och kanske ett par byxor om jag hittar ett bra mönster. Och orkar med kruxet med att få till storleken..

Vet ni om det på något vis går att få en dragkedja att fungera lite smidigare, utan att byta hela dragkedjan?

Jag köpte en klänning som på många sätt är fantastisk, men jag får den knappt på mig för att jag inte lyckas få igen dragkedjan, knappt ens med hjälp. Dragkedjan är liten, klen och sladdrig, så på ett ställe där tyget är vikt och extra tjockt, där blir det på något vis svårt för den att glida förbi.

Kan man smörja dragkedjan på något vis för att kanske hjälpa den lite, eller får jag försöka att till framtiden byta ut eländet till något av högre kvalitet?

Städar fortfarande inte, utan slår mig fram till maskiner och klippbord. Fick ihop en liten väska till ovan memoryspel
Orkade inte bry mig om att toppsticka överkanten, undertråden tog slut och därmed orken.
1753380092856.webp

Vet ni om det på något vis går att få en dragkedja att fungera lite smidigare, utan att byta hela dragkedjan?

Jag köpte en klänning som på många sätt är fantastisk, men jag får den knappt på mig för att jag inte lyckas få igen dragkedjan, knappt ens med hjälp. Dragkedjan är liten, klen och sladdrig, så på ett ställe där tyget är vikt och extra tjockt, där blir det på något vis svårt för den att glida förbi.

Kan man smörja dragkedjan på något vis för att kanske hjälpa den lite, eller får jag försöka att till framtiden byta ut eländet till något av högre kvalitet?
Jag skulle byta dragkedjan

Skulle byta ut den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar