Sytråden del 5

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 656
  • Visningar Visningar 23 765

Bukefalos 30 år!

@Petronilla hur var mässan i sthlm?
Lördag 10-14 fullt som sjutton den är ju i den mindre hallen och färre utställare men gott om workshops.
Jag gick på en workshop och gjorde en fredsduva och köpte 4 trådrullar.

På söndagen var jag bara där 10-11 men då skulle jag ju bara handla och hade mannen med mig.

Köpte tyg till stolsdynorna i köket.
Mönsterfabrikens Ada
Innerfoder till Ada
En stuvbit med traktorer
Lite moline garn
Mannen hittade inget bra tyg till Ada åt mig så vi åkte till selfmade och där hittade vi ett underbart tyg.

Jag zickzackade allt i söndags och tvättade det. Ikväll klippte jag ut Ada. (Varför är det så tråkigt att klippa ut mönsterdelarna för….)

Ada yttertyg

Bifogade filer

• IMG_7232.webp
    IMG_7232.webp
    107,5 KB · Visningar: 83
Lördag 10-14 fullt som sjutton den är ju i den mindre hallen och färre utställare men gott om workshops.
Jag gick på en workshop och gjorde en fredsduva och köpte 4 trådrullar.

På söndagen var jag bara där 10-11 men då skulle jag ju bara handla och hade mannen med mig.

Köpte tyg till stolsdynorna i köket.
Mönsterfabrikens Ada
Innerfoder till Ada
En stuvbit med traktorer
Lite moline garn
Mannen hittade inget bra tyg till Ada åt mig så vi åkte till selfmade och där hittade vi ett underbart tyg.

Jag zickzackade allt i söndags och tvättade det. Ikväll klippte jag ut Ada. (Varför är det så tråkigt att klippa ut mönsterdelarna för….)
Är du nöjd? Har tyvärr bara sett tråkiga kommentarer om den mässan nu i veckan, att det var lite tyger osv.

Köpte tyg och mönster till fem projekt i somras när vi åkte till Skroten. Ett har legat påbörjat länge, vet inte ens varför jag slutade sy på det. Ett blev en illa passande t-shirt och de tre andra har blivit liggandes. Vill ni köpa mer tyg men kände att jag behöver bli klar med något av dem iaf. Så påbörjade katastrofen till väst som jag inte vill ta i just nu. Men!! Blev klar med en topp från högen idag. Tyget var fruktansvärt att hantera och alldeles för genomskinligt att ha på sig utan linne under men det är klart! Tänker att jag kan påbörja nästa tyg eftersom det ska bli en enkel t-shirt jag vet passar medan jag väntar på det nya tyget jag ska beställa. Vill göra ett matchande set men är osäker i vilken färg. Kommer nog bli linne i alla fall, det vet jag blir bra med byxorna. Har däremot sett flera fina varianter av toppen i double gauze men då kan jag inte få i samma färg. Behöver se över vad jag kan hitta för fint. Linne rimmar dock illa med min kraftigt reducerade lön 😅 men det är ju så skönt!!

Det blir som en extra säkerhet så tråden inte går igenom tyget. Du syr genom båda knapparna, när du är klar snurrar du tråden 3-4 Varv (har jag för mig) runt tråden som är mellan lilla knappen och tyget innan du föster/knyter tråden.
Det blir som en extra säkerhet så tråden inte går igenom tyget. Du syr genom båda knapparna, när du är klar snurrar du tråden 3-4 Varv (har jag för mig) runt tråden som är mellan lilla knappen och tyget innan du föster/knyter tråden.

Det ska jag testa! En av mina finaste kappor har metallknappar, de sågar effektivt av all tråd på nolltid. Det kanske kan hjälpa med en liten buffert på baksidan även där?

Det ska jag testa! En av mina finaste kappor har metallknappar, de sågar effektivt av all tråd på nolltid. Det kanske kan hjälpa med en liten buffert på baksidan även där?
Går ju att testa! Annars kolla på knapparna om det är någon vass flisa som gör att tråden skavs av iom metall knappar :)

Jag har sytt klart en hög mössor, för att bli av med lite tygbitar men också för att jag insåg att jag hade dåligt av "tjejfärger" 😅
Fick bli fokus på ljusa färger pga att jag inte orkade byta tråd i ollen 😅 en del blev det väl 5-6 st I olika storlekar, en del bara 2.men skönt att bli av med lite tyger, lastbilar, fjärilar och bubblor var 50-60 cm bitar, alltid skönt när en hel tygbit försvinner ur hyllorna även om det är mindre bitar.

IMG_20260220_200919.webp

1771762345373.webp

Återfick lite sömnadspepp idag, så fortsätter på 1600-tals-ish skjortan. "Cuffsen" på ärmarna blev liiite för små, men går fortfarande att stänga med hyska (inte påsydda ännu).
Men nu tar jag en liten paus för att börja på projekt öppen 1300-tals hätta.

Såg ett mönster på en jättefin omlottkjol. Nu hittar jag det inte igen och kan för mitt liv inte minnas hur den såg ut :arghh:

Liknande trådar

• Sytråden del 4
  • Jag vill bli mer sparsam
  • Mod att våga starta en relation
  • Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka