Sytråden del 5

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 656
  • Visningar Visningar 23 825

Bukefalos 30 år!

Alltså, jag älskar att sy olika skjortor och blusar och kavajer. Men jag är inte alls bekväm i den typen av plagg :arghh:

Löser det med att sy skjortor till sonen istället. Men samtidigt sitter jag och tittar på fina blusmönster och drömmer om alla plagg jag skulle kunna skapa.
Jag har också svårt för skjortor och ännu värre är det med blusar, jag blir "tant" direkt!

Men jag har insett att lätt figursydda skjortor med uppvikta ärmar-det funkar!
Och blusar med "skjort-känsla". Så jag tror det hänger på att hitta rätt modell? Och i rätt tyg för just dig?

Jag har också svårt för skjortor och ännu värre är det med blusar, jag blir "tant" direkt!

Men jag har insett att lätt figursydda skjortor med uppvikta ärmar-det funkar!
Och blusar med "skjort-känsla". Så jag tror det hänger på att hitta rätt modell? Och i rätt tyg för just dig?
Jag har testat många, inget känns bra. Jag vill ju inte sy en massa som inte kommer användas..

Jag har sytt zebra tröjor 😁 slaktat ett nytt hästtäcke.
IMG_20260713_115414.webp

Kommit så långt som att börja klippa ut tygbitarna nu 😱
Korsettmönstret (från French Meadows btw) säger att det ska strykas på mellanlägg på alla ställen som får öljetter sen.
Men.
Jag har valt att stryka mellanlägg på allt (hade kanske missat den detaljen) då jag bara har vanligt tunnt bomullstyg istf canvas lr annat tjockare tyg för att ge det en större chans att hålla ihop.
Fördelen är ju att de är stadigare att hantera å inte fransar än 😗

Men, bör jag lägga extra mellanlägg på öljetterna? Går det stryka på på befintligt mellanlägg?

Sen så är sömsmånen såklart i tum.. 1/2tum, så 12mm? Kanalerna sen ska va på 3/8, så 10mm. Detta bakvända land 🙄
Hittar ingenting i manualen till symaskinen vad specifikt de olika märkena på syplåten betyder, men urgår från att nålen satt i raksöm kan räknas som noll?

Kommit så långt som att börja klippa ut tygbitarna nu 😱
Korsettmönstret (från French Meadows btw) säger att det ska strykas på mellanlägg på alla ställen som får öljetter sen.
Men.
Jag har valt att stryka mellanlägg på allt (hade kanske missat den detaljen) då jag bara har vanligt tunnt bomullstyg istf canvas lr annat tjockare tyg för att ge det en större chans att hålla ihop.
Fördelen är ju att de är stadigare att hantera å inte fransar än 😗

Men, bör jag lägga extra mellanlägg på öljetterna? Går det stryka på på befintligt mellanlägg?

Sen så är sömsmånen såklart i tum.. 1/2tum, så 12mm? Kanalerna sen ska va på 3/8, så 10mm. Detta bakvända land 🙄
Hittar ingenting i manualen till symaskinen vad specifikt de olika märkena på syplåten betyder, men urgår från att nålen satt i raksöm kan räknas som noll?
Kanalerna syr du så pass breda att de fjädrar/stål du ska använda får plats. Tänk på att för bästa resultatet bör du ha fjädrar/stål på var sida om öljetterna, för att ge tillräcklig stadga. Gällande extra mellanlägg, svårt att säga. Du kan ju lägga i ett lager tyg till också. Du ska ju lyckas göra hål för öljetterna, vilket innebär att använda syl och töja tyget tills du får igenom hanen. Klipper du hål eller använder håltång skadar du väven i tyget och då kan du ha otur att tyget går sönder kring öljetterna efter ett tag, eftersom det blir viss spänning i hålen.

Edit: på min maskin behöver jag flytta nålen 2 hack åt vänster om det ska bli 3/8 dels mått. Lättast är att du syr en raksöm, flyttar nålen, syr med pressarfoten i kant med din nyss sydda söm och sen mäter avståndet.

@Shixle kollade lite på mönstren från French Meadows, och jag ropar nog på @Tonto som är bättre på det här med stays och historiska korsetter, jag har främst sytt mer moderna eller åtminstone senare 1800 tals 😅

Men en tanke man behöver ha, sömsmånen kan vara så pass bred för att du ska sy kanaler för bredare fjädrar där till exempel :)

Lite bildbomb 🙈 men det blev inte bra att lägga dom i collage. Här är den "typiska" stilen jag sydde, tydlig markerad midja. Här använde jag sömsmånerna för bredare syntetiskt valben (10mm) och sydde extra kanaler för tunnare syntetiskt valben (8mm). 22 st totalt. Väger 0.6 kg och är en av mina lättare korsetter trots mängden "ben".
1000059757.webp

En helt annan typ, 1910-tals om jag inte minns fel. Lång korsett som täcker rumpan, men där fjädrarna stannar vid höften för att man ska kunna sitta. Också använt sömsmån + gjort egna kanaler, blandat bredare och smalare syntetiskt valben.
IMG_20260714_164031.webp

Denna modell är ju mer historisk också, med cording och rätt få ben i. "pretty housemaid" heter modellen och kommer från Jill Salen's bok om korsetter, kan rekommendera boken! Bilden togs 2013, så inte så bra skärpa på mobilkameror då 😂
IMG_20260714_165755.webp

Liknande trådar

• Sytråden del 4
  • Jag vill bli mer sparsam
  • Mod att våga starta en relation
  • Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka