Sytråden del 5

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 656
  • Visningar Visningar 23 825

Bukefalos 30 år!

Jag gör rent i spolhuset typ varannan vecka 😂 men syr ju rätt frekvent också.
Senaste veckan har dessa blivit klara.
IMG_20260717_211014.webp

Maken har beställt en skjorta i samma modell som jag sydde för något år sen, men en storlek större. Jag minns inte vilken storlek jag sydde :arghh:
Och rörelsemånen är enorm om jag kollar tabellen som följde med mönstret (Jensen, av Wardrobe by me). Extremt rymligt.
Hur mycket svängrum behövs i en vanlig skjorta? Ska jag ta den som passar bäst med mått på färdigt plagg? Eller ska jag gå efter faktiska kroppsmått och förmodligen vara tvungen att modifiera en hel del?

Nu fick jag lite deja vu, jag tror jag funderat på det här innan.

Hittade inlägget där jag skulle sy skjorta. Tror ni jag skrivit vilken storlek jag valde till slut?! Gah! Jag måste börja storleksmärka allting. Är ju enkelt när jag har en skärplotter och vinyl, men jag kommer aldrig för mig att faktiskt märka med storleken. Suck, blir så trött på mig själv.

Men, nu googlade jag att man ska ha 5-7 cm rörelsevidd på en skjorta. Jag testar. Tyget var på rea så det var inte så dyrt. Passar den inte får han börja träna igen :angel:

Hittade inlägget där jag skulle sy skjorta. Tror ni jag skrivit vilken storlek jag valde till slut?! Gah! Jag måste börja storleksmärka allting. Är ju enkelt när jag har en skärplotter och vinyl, men jag kommer aldrig för mig att faktiskt märka med storleken. Suck, blir så trött på mig själv.

Men, nu googlade jag att man ska ha 5-7 cm rörelsevidd på en skjorta. Jag testar. Tyget var på rea så det var inte så dyrt. Passar den inte får han börja träna igen :angel:
Sy den lite tight och skicka honom på träningsläger 😄

Testar ett för mig nytt mönster från simplicity och största storleken var 40 så jag lade till 1 cm sömsmån på alla delar. Skulle gått på mönstret rakt av.

Har jag handsytt?
Fällt alla sömmar innan jag provat?
Många cm att sy in i sidan för att det ska bli snyggt. Tur det är en stuv jag testar på.
Nålarna visar vart jag ska sy in ca 7 cm på varje sida

Bifogade filer

• IMG_7973.webp
    IMG_7973.webp
    649,5 KB · Visningar: 43
Jag har massor med fina byxtyger hemma nu. Gamla gardiner med kul mönster :D
Men jag har inget bra mönster! Orkar inte lägga energi och tankekraft på att rita själv. Jag är bred och kort så jag måste ändå modifiera en massa..

Jag är less på mig själv, trött, prestationsångest och känner mig stressad.
Utställning torsdag - fredag där jag ska sälja mina whippetkläder. Åker redan imorgon efter lunch. Haft ungefär fyra veckor sen förra utställningen, men har varit så sjukt trött av värmen plus att det varit så mycket annat.
I helgen började stressen såklart, och nu har jag ägnat för många timmar vid symaskinen i lite för många dagar.. Känner ändå att det inte är tillräckligt, vill ha mer av X, nytt av Y och Z vore ju kul att ha med också 🙃🤯
Måste sy löptrosor, helt slut i en storlek och den säljer jag bra av, hade velat ha zebra tröjor med mig (bara 1 färdig), fler tröjor i strl S och M...
Men nu har jag ont, känns som jag bara vill skita i allt osv...

IMG_20260723_135219.webp

Hjälp 😅 Funderar på att skriva till mönsterskaparen men börjar här. Det är fållen på bebisbyxor. Har lagt mönsterdelarna på bilden räta mot räta, bak/framdel. Har sytt tre par nu och alla blir fel vid innersömmen, vinklarna matchar inte. Får fulsy så det blir knöligt för att ens få ihop det. Samtidigt blir det ju ett par byxor så jag kan ju inte göra allt bakvänt? Förstår ju att kurvan behöver vara olika för säte och framdel men borde de inte vara någorlunda lika vid fållen?

Fått ngt slags städryck och organiserat om lite i tygförvaringen. Hittade ett par ej tvättade bitar i önskade färger att sy fler tshirts av. Kan alltså strunta i min påbörjade varukorg hos onlinebutiken! Blev billigt och bra!

Nu när symaskinen inte fungerar vill jag såklart sy massor med resultatet att jag klipper mönsterdelar som en tokig...
Funderar på om det är värt att lämna in 20 år gammal maskin på rengöring/reparation eller om jag ska kosta på mig en ny?

Fått ngt slags städryck och organiserat om lite i tygförvaringen. Hittade ett par ej tvättade bitar i önskade färger att sy fler tshirts av. Kan alltså strunta i min påbörjade varukorg hos onlinebutiken! Blev billigt och bra!

Nu när symaskinen inte fungerar vill jag såklart sy massor med resultatet att jag klipper mönsterdelar som en tokig...
Funderar på om det är värt att lämna in 20 år gammal maskin på rengöring/reparation eller om jag ska kosta på mig en ny?
Vad jag förstått så är den gamla maskinen nog bättre än de moderna 😬

Liknande trådar

• Sytråden del 4
  • Jag vill bli mer sparsam
  • Mod att våga starta en relation
  • Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka