Sytråden del 5

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 656
  • Visningar Visningar 23 827

Bukefalos 30 år!

Fått ngt slags städryck och organiserat om lite i tygförvaringen. Hittade ett par ej tvättade bitar i önskade färger att sy fler tshirts av. Kan alltså strunta i min påbörjade varukorg hos onlinebutiken! Blev billigt och bra!

Nu när symaskinen inte fungerar vill jag såklart sy massor med resultatet att jag klipper mönsterdelar som en tokig...
Funderar på om det är värt att lämna in 20 år gammal maskin på rengöring/reparation eller om jag ska kosta på mig en ny?
Lämna in på service!

Heh, jag hade ju ett mönster på morgonrock. Två till och med :bag: Måste sätta mig och organisera alla mönster, såhär kan jag ju inte ha det. Kaos och anarki bland mönstren, hur ser det ut?!
Airtable finns ju, men jag vet inte vad jag tycker om de sen uppdateringen.

Hur håller ni andra koll på era digitala och fysiska mönster?

Heh, jag hade ju ett mönster på morgonrock. Två till och med :bag: Måste sätta mig och organisera alla mönster, såhär kan jag ju inte ha det. Kaos och anarki bland mönstren, hur ser det ut?!

Jag har mina i en låda i garderoben. Dom är inte så många.

Jag har inte orkat med airtable alls, tycker den blivit dålig.

Enda lösningen är väl att rensa, sortera och ha ett system. Tex en pärm med register och så sätter du mönstren i kategorier, så detaljerat du vill ha det. Tex en pärm för barn, där varje register har sljortor/byxor/underkläder/osv.
Tråkigt jobb men brukar vara skönt efteråt 😅

Jag har inte orkat med airtable alls, tycker den blivit dålig.

Enda lösningen är väl att rensa, sortera och ha ett system. Tex en pärm med register och så sätter du mönstren i kategorier, så detaljerat du vill ha det. Tex en pärm för barn, där varje register har sljortor/byxor/underkläder/osv.
Tråkigt jobb men brukar vara skönt efteråt 😅
Ett fysiskt register? Känns som det kommer bli rätt oöverskådligt, om det ska vara bild på varje mönster osv. Jag har typ 2000 mönster känns det som :bag: Airtable var bra, men de har uppdaterat sönder det tycker jag.

Kanske göra nåt i typ excel skulle funka. Fast utan bilder. Och då har jag ju egentligen ingen aning om hur mönstret ser ut..

Ett fysiskt register? Känns som det kommer bli rätt oöverskådligt, om det ska vara bild på varje mönster osv. Jag har typ 2000 mönster känns det som :bag: Airtable var bra, men de har uppdaterat sönder det tycker jag.

Kanske göra nåt i typ excel skulle funka. Fast utan bilder. Och då har jag ju egentligen ingen aning om hur mönstret ser ut..
Nja, tänkte mer på såna här register man sätter i pärm för att avdela :)
Screenshot_2026-07-26-12-22-17-922_com.android.chrome-edit.webp

Sätt alla barnmönster i en pärm, alla vuxen i en osv. Och sen dela upp mönster typerna med såna register. Gäller alltså endast fysiska mönster 😅

Nja, tänkte mer på såna här register man sätter i pärm för att avdela :) Visa bifogad fil 188700

Sätt alla barnmönster i en pärm, alla vuxen i en osv. Och sen dela upp mönster typerna med såna register. Gäller alltså endast fysiska mönster 😅
Fysiska har jag inte så många. Eller ja, ska man räkna alla tidningar och böcker har jag massor. Det är främst att hålla koll på vad som finns som är problemet. Även om det är sorterat efter typ av plagg i datorn behöver jag något mer överskådligt.

Heh, kollade nu hur mycket jag har i datorn i mappen "Pyssel":
4 994 filer, 785 mappar

Till mitt försvar är det dubbla uppsättningar av vissa mönster (både a4 och projektor till exempel) och lite annat pyssel också.

Digitalt sparar jag mönster så här:
Mappar med antingen mönsterskapare eller typ "hund" "dockor" osv. Sen i den mappen delar jag upp det mer om jag vill, i hund som visas i andra halvan av bilden har jag mappar med olika mönsterskapare, i tex Ellie & Mac har jag istället barn, dam, herr som mappar.
IMG_20260726_122623.webp

@sthu
Alla är ju så olika, jag har en tendens att hålla mig till mönster jag vet funkar. Kan du dela upp det i en mapp på datorn där du har "favoriter" och en "vill testa"?
Och radera såna du testat men hatar 😅

@sthu
Alla är ju så olika, jag har en tendens att hålla mig till mönster jag vet funkar. Kan du dela upp det i en mapp på datorn där du har "favoriter" och en "vill testa"?
Och radera såna du testat men hatar 😅
Jag gör nästan aldrig en remake även om jag gillar mönstret. Dessutom snålänning ut i fingerspetsarna, har jag köpt mönstret behåller jag det :bag: Urdumt egentligen, men man vet aldrig vad man behöver :angel: Jag borde kunna ta bort alla a4 och us-letter filer så blir det lite mindre i biblioteket.

Jag har redan massor med mappar, sorterat efter typ av plagg. Att dela upp det ännu mer blir bara bökigt.

Lite tygfundering 🤔
Köpa stora lakan från ikea att sy av? Dvala 240x260 kostar 169kr. Är ju billigare än vad det hade kostat att köpa motsvarande i tygaffär ju, och bredare tyg så kanske lättare att få till mönstren..

Modern sa att vi ska gå igenom gamla lagren av sängkläder innan, men gör framtiden? 😗
Vita är ju lite väl genomskinligt för ett lager, men svarta borde ju gå jobba med?
Som muslin iaf? För det kostar ju rumpa annars o.O

329kr för nattjasmin i samma storlek, med den är då tätvävd å mjukare dessutom 🤔

Lite tygfundering 🤔
Köpa stora lakan från ikea att sy av? Dvala 240x260 kostar 169kr. Är ju billigare än vad det hade kostat att köpa motsvarande i tygaffär ju, och bredare tyg så kanske lättare att få till mönstren..

Modern sa att vi ska gå igenom gamla lagren av sängkläder innan, men gör framtiden? 😗
Vita är ju lite väl genomskinligt för ett lager, men svarta borde ju gå jobba med?

329kr för nattjasmin i samma storlek, med den är då tätvävd å mjukare dessutom 🤔
Beror på vad du tänkt sy :) något som också är drygt med lakan är att dom ofta klipper dom slarvigt och snett, så man får leta efter vilken riktning tyget är vävt så att man inte klipper på bias.

Beror på vad du tänkt sy :) något som också är drygt med lakan är att dom ofta klipper dom slarvigt och snett, så man får leta efter vilken riktning tyget är vävt så att man inte klipper på bias.
Va, du menar att man ska ha en plan innan man shoppar material? 🙈😆😗
Har en chemise jag klippt ut mönster till, där jag hade tänkt använda ett svart tyg jag hade hemma, men det är lite tjockare modell 🤔

Tänkte väl annars typ försöka kopiera en tunn jeanskjol (panelkjol?) 🤔 lakan är ju iaf skönt mot huden 😅

Fick prova en "vikingaklänning" som en bekant sytt för massa år sedan, i ett tjockt, tätvävt tyg. Nå linne? Tungt å läckert, men itchy 🙈

@Shixle säger också att det beror på, både på projekt och lakan. Du verkar ju vilja göra en del historiskt så där är nog första steget att bestämma hur petig du vill vara. :) till historiskt återskapande är lakan sällan rätt, historiskt inspirerat är friare, och moderna kläder är ju bara tycke och smak som begränsar. Som muslin funkar det mesta för att kolla form, fallet är svårare om det inte liknar det riktiga tyget i tyngd och kvalitet(som i tjocklek osv). Värt att tänka på om man vill göra kläder av gamla lakan som sovits på ett antal år är att dom gärna blir lite tunna och stretchade i mitten, och därmed ojämna. Man kan få placera mönsterdelarna med eftertanke liksom. Nattjasmin tror jag personligen är för sladdrigt för att det ska vara bekvämt att bära i vardagen men där är man ju olika :)

Lite tygfundering 🤔

Varför kollar du inte loppisar? Gamla vita lakan från loppis är det fantastiskt bra kvalitet på (jag sover inte på något annat längre) och de kostar mindre än IKEAs.

Liknande trådar

• Sytråden del 4
  • Jag vill bli mer sparsam
  • Mod att våga starta en relation
  • Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka