Sytråden del 5

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 656
  • Visningar Visningar 23 771

Bukefalos 30 år!

Förresten, släng gärna iväg en länk till etsy shopen som du köpte den där färgglada broderiramen ifrån. Jag försökte hitta den men lyckades inte ☹️ Hittade bara de enklare ramar som jag köper på panduro eller plast som ser ut som trä :cautious:
Jag har bara köpt mönster från Etsy, aldrig någon ram :)

Åh, jag kanske missuppfattade 🤔 var köpte du ramen till krossstygnet med hunden som du gjorde?
Det är en helt vanlig broderiram, köpt på loppis för 10 kr typ :) flexram kanske de kallas.
IMG_20260909_085056.webp

Jag, som inte broderat korsstygn på evigheter har varit en smula besatt senaste kvällarna:
20260910_002448.webp

Och på mönstret var allt liksidigt men jag hade tänkt göra iaf några skillnader för skojs skull, nu blev det kanske inte skillnader exakt där jag hade tänkt, men jag räknar det som "konstnärlig frihet".😁

Men nu är det färdigt och jag har hittat läder att sy grimmor och kanske ett träns utav, så nu blir det det istället.

Har fått hem min symaskin!

Spenderade typ 2 timmar på att lära mig fixa tråd på spolen, trä symaskinen med tråd, sätta in spolen.
Sen har jag testat alla olika sömmar den kan göra på en gammal trasa, förutom knappsömmarna, och lärt mig köra baklänges :D
Tycker det fick räcka i dag.

Tydligen bör jag lära mig att ställa in sömmarna så de inte blir för hårda vs lösa för tyget också, och hur man fattar om de är för hårda eller för lösa :cautious: Det får kanske bli nästa "lektion"
Fanns också en ratt med nummer jag har noll koll på vad den är och behöver lära mig.

Oavsett var det kul och jag gillade symaskinen. Kändes verkligen precis lagom och lätthanterad:up:
Saxen, nålarna, tråden och kritorna var också toppen.

Nu måste jag skryta lite. Jag har sytt in min första t-shirt. Det tog 3 timmar, med en 15 minuters paus när mamma ringde.

Är supernöjd med resultatet. Den känns "robust" (var rädd att sömmarna skulle bli klena på något vis). Passformen blev bra. Kanske lite lite tightare än jag ville men inte så tight att jag inte kan ha den, planen var bara att den skulle bli aningen större.
Var rädd att ärmarna skulle vara svåra men det gick ändå bra.

Har några frågetecken kring varför vissa saker blev knasiga, men det knasiga sitter på insidan, känns inte när jag har på mig den och syns inte. Nästa vecka kommer en kompis som kan mer, då ska jag fråga om dem :up:

Nu måste jag skryta lite. Jag har sytt in min första t-shirt. Det tog 3 timmar, med en 15 minuters paus när mamma ringde.

Är supernöjd med resultatet. Den känns "robust" (var rädd att sömmarna skulle bli klena på något vis). Passformen blev bra. Kanske lite lite tightare än jag ville men inte så tight att jag inte kan ha den, planen var bara att den skulle bli aningen större.
Var rädd att ärmarna skulle vara svåra men det gick ändå bra.

Har några frågetecken kring varför vissa saker blev knasiga, men det knasiga sitter på insidan, känns inte när jag har på mig den och syns inte. Nästa vecka kommer en kompis som kan mer, då ska jag fråga om dem :up:
Feel free att fråga här med också om du har några funderingar 🙂

Det var lite prat om saxar några sidor sen, och jag är inne på att önska mig en ny i födelsedagspresent :) Inte inom budgeten för Kais skräddarsaxar, men funderar på om jag ska be om en av deras hemma-modeller eller en fiskars? Någon som har jämfört? :)

Det var lite prat om saxar några sidor sen, och jag är inne på att önska mig en ny i födelsedagspresent :) Inte inom budgeten för Kais skräddarsaxar, men funderar på om jag ska be om en av deras hemma-modeller eller en fiskars? Någon som har jämfört? :)
Om du har möjlighet, se om du kan prova hur dom känns innan du önskar dig. Tänker främst på vikt och hur bekväm den är att hålla i, men också bladlängden. Jag har en från "billigt trepack", där den längsta fungerar utmärkt till tyger och de mindre att klippa trådar osv. Har en tygsax också (inget särskilt märke) men jag tycker bladet är lite långt så använder den inte så ofta.

Är det nån sy-stjärna här som kan hjälpa mig med begreppet "stickningar"? Overstitching på engelska. Jag vet vad det är, men jag har svårt med användningen av det svenska begreppet. Det låter jättekonstigt, kan/brukar man säga nåt annat? "Dekorsöm"?

Jag jobbar med en text där detta är med, och jag är dessvärre närmast sy-analfabet.

Det här med storlekar och barn. Alltså. Hopplöst! En del anger i centilong, andra i år. Ska en unge som är 2,5 år ha storlek 2T eller 3T liksom? Jag kan inte mäta honom ordentligt heller, för han antingen sover eller springer runt som en virvelvind :bag: Jämföra med befintligt plagg blir också svårt, jag har inget i liknande passform att jämföra med.

Men som tur väl är växer han inte ur dem på en kvart längre. Alltid nåt. Sy till ungar under ett år är fasen otacksamt 😅

Jag går nog på den större storleken ändå. Hellre något att växa i än redan urväxt.

Det här med storlekar och barn. Alltså. Hopplöst! En del anger i centilong, andra i år. Ska en unge som är 2,5 år ha storlek 2T eller 3T liksom? Jag kan inte mäta honom ordentligt heller, för han antingen sover eller springer runt som en virvelvind :bag: Jämföra med befintligt plagg blir också svårt, jag har inget i liknande passform att jämföra med.

Men som tur väl är växer han inte ur dem på en kvart längre. Alltid nåt. Sy till ungar under ett år är fasen otacksamt 😅

Jag går nog på den större storleken ändå. Hellre något att växa i än redan urväxt.
Jag brukar tänka 92 = 2 år, 98 = 3 år, 104 = 4 år 🙂 T efter året brukar betyda "toddler" och innebär oftast lite extra rum på tex byxor för blöja 🙂

Jag brukar tänka 92 = 2 år, 98 = 3 år, 104 = 4 år 🙂 T efter året brukar betyda "toddler" och innebär oftast lite extra rum på tex byxor för blöja 🙂
Jag vet, men det är inte alltid det stämmer. Och en del mönster har inte skrivit ut mått så det är svårt att jämföra.

Jag vet, men det är inte alltid det stämmer. Och en del mönster har inte skrivit ut mått så det är svårt att jämföra.
Upplever ändå att det stämmer bättre på barn än vuxna :) på marknader ger jag dessa "mått", men säger också att är man osäker är det bättre att gå upp en storlek.

Liknande trådar

• Sytråden del 4
  • Jag vill bli mer sparsam
  • Mod att våga starta en relation
  • Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka