Jag menar ju wowIdag har jag jobbat på bra vid symaskinerna.
1 whippet tröja & en löptrosa (beställning) sydda, sen ett helt gäng dockkläder: 13 tröjor, 11 byxor, 4 mössor och 11 underbyxor.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag menar ju wowIdag har jag jobbat på bra vid symaskinerna.
1 whippet tröja & en löptrosa (beställning) sydda, sen ett helt gäng dockkläder: 13 tröjor, 11 byxor, 4 mössor och 11 underbyxor.
Det blir lite bös, men upplever att det också hänger ihop med kvalitén på frottén. Undvika att röra/flytta bitarna men också att köra dom direkt i overlocken kan hjälpa. Även om man kan sy direkt med raksöm så slipper man en del noppor som flyger runt om man overlockar alla kanter först.Alltså frotté, jag förtränger mellan gångerna hur vidrigt det är att sy iklippt ut en badrock till hund och en till ett barn, och sytt ihop den till barnet. Och det blir så bösigt överallt! Dammet är en sak i sig, men alla noppor
Nu har jag sytt klart det ena projektet och städat syrummet. Så får jag pausa innan hundens badrock blir klar så jag hinner glömma hur jobbigt det är
Hur står du ut @Trott? Du syr ju ändå en del i frotté vad jag har sett!
Jag overlockar allt som inte ska bandkantas, men kanske jag borde overlocka de delarna med för bösets skullDet blir lite bös, men upplever att det också hänger ihop med kvalitén på frottén. Undvika att röra/flytta bitarna men också att köra dom direkt i overlocken kan hjälpa. Även om man kan sy direkt med raksöm så slipper man en del noppor som flyger runt om man overlockar alla kanter först.
Ja jag hade nog gjort det, det kommer också hjälpa till att få en jämnare bandkantningJag overlockar allt som inte ska bandkantas, men kanske jag borde overlocka de delarna med för bösets skull
Men absolut att jag flyttar runt lite väl mycket kanske.
Du kanske inte alls är intresserad av det, men kan det inte vara dags att rita ett eget skjortmönster åt honom? Har för mig det brukat behövas en del ändringar även vid tidigare försök? Inger Öberg har en mönsterkonstruktion bok för herrkläder, den är från hedenhös men funkar rätt Okey.Maken provade skjortan nu. Katastrof! Ärmarna var typ femton centimeter för långa![]()
och den behöver tas in rejält i sidorna. Jag orkar inte! Gick ändå ner två storlekar mot vad tabellen sa och ändå blev det ett tält. Tyckte jag mätte noga men måste missat nånting ändå..
Jag får plocka iordning lite och sy nåt annat.
Jag orkar inte mecka med eget mönster från scratch. Jag har försökt rita till mig själv och det är inte så kul. Jag trodde jag skulle gilla det men mönsterkonstruktion lämnar jag till andra.Du kanske inte alls är intresserad av det, men kan det inte vara dags att rita ett eget skjortmönster åt honom? Har för mig det brukat behövas en del ändringar även vid tidigare försök? Inger Öberg har en mönsterkonstruktion bok för herrkläder, den är från hedenhös men funkar rätt Okey.
Vilket bra tips! Tack! Ska testaFreeSewing.eu har skjortan Simon. Som jag förstått det så genereras mönstret utifrån ens egna mått, och ju fler mått man kan ta ju bättre, och man ska kunna tweeka grejjerna oxå.
Jag har dock alldeles för lite praktisk erfarenhet för att veta om det faktiskt funkar på bra som det låter, men ni som kan mer kanske får ut nått av det![]()
Herrkläder är mycket enklare än damkläder att konstrueraJag orkar inte mecka med eget mönster från scratch. Jag har försökt rita till mig själv och det är inte så kul. Jag trodde jag skulle gilla det men mönsterkonstruktion lämnar jag till andra.
Jag bara testat ett mönster. Kanske dags att köpa ett annat![]()
Sant sant. Jag är bara så bekväm av migHerrkläder är mycket enklare än damkläder att konstrueramen fattar, det är inte för alla.
En bra sax är en tygsax som absolut inte får användas till något annat! En dålig tråd är tråd från typ IKEA (har försökt, men den går bara av och trasslar sig...)..Smyger in här med lite frågor
Köpte symaskin i går, en Brother cs10s baserat på att jag ville ha en enkel, ganska billig, liten och som är vettig för nybörjare.
Gick syslöjd för en miljard år sedan men vi fick bara på nåder använda symaskinerna, så jag minns inte så mycket och får nog börja om från början.
Jag fattar i alla fall att jag behöver:
Bra sax (vad är en bra sax?)
Bra tråd (vilka trådar är bra?)
Det jag ska göra med symaskinen är att sy in alla miljarder (något överdrivet) konsert t-shirts jag köpt. Konsert t-shirts har en förmåga att vara typ som storlek L även om man köper S, och vara helt utan form överhuvudtaget. Det leder till att jag har massa tröjor hemma som jag vill använda och tycker om men pga passformen blir det bara pannkaka.
Planen är att gå på second hand och köpa stora t-shirts och testa på dem innan jag ger mig på mina älskade konsert t-shirts.
Edit för jag kom på en till fråga: Finns det olika sorts trådar för olika tyger? (i så fall vilka är bra för t-shirts?)
Edit igen för jag kom på en till fråga igenNågot annat tips för nybörjare?