Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

Sv: Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

jag tycker det är en bra ide. men för att det ska vara någon hjälp i det så måste hästen gå oskodd länge, inte bara en mnd eller två.

köp boots så kan du rida som vanligt på alla underlag! :)
 
Sv: Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

Hej. Jag har en stor häst med samma problem som din tyvärr. Jag dras med spröda hovar, trampskador på kronrand som vuxit ner och skapat hovspricka o.s.v.
Jag har testat att låta min häst gå barfota under perioder och det har fungerat jättebra med tanke på hovkvaliten. Han blev dock ganska sulöm då han gick barfota så man får anpassa ridningen efter underlag. Boots kan ju vara värt att testa. Tänk bara på att raspa av ifall det blir flisbildning så att inte hoven går sönder mera.
Just nu har han fått en hovspricka fram så det är inte att rekommendera att dra skorna. Jag tvättar hovarna rena från lera sedan smörjer jag hovarna med "fårfeta" för att bevara fukten i hoven. Vissa rekommenderar vattenbad för att "öppna" hoven och sedan smörja för att kapsla in fukten. Men som sagt, vissa säger det motsatta att vatten torkar ut hoven. Jag ska även starta upp honom på SteelJoint nu vilket blir intressant. Efter att ha läst otaliga trådar på forum o.s.v. så kan jag konstatera att hovarna är nog högst individuella. Jag tror att man får prova sig fram för att hitta den bästa lösningen för sin häst och ge det lite tid. Det tar ju ett tag innan man kan se resultat.
 

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 541
Senast: Nevermind
·
Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 702
Senast: Centaur
·
Hästvård Lite allmän undran om vad som händer efter ett fånganfall har jag. Hästen får ett väldigt kraftigt fånganfall, riktigt dålig var den...
Svar
9
· Visningar
1 462
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag vet att det finns jäättemånga trådar angående detta ämne men jag blir helt enkelt inte klok av alla olika svar hit o dit.... Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 448
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp