Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

pinky

Trådstartare
Min häst har av diverse anledningar fått lite trasiga hovar det senaste året, så hovis har lite svårt att slå fast skorna på ett bra sätt just nu.

Det är t.ex. gamla trampskador i kronranden som växt ner, och allmänt dåligt horn som lätt spricker. Det dåliga hornet är på god väg att bli hjälpt av extra biotin som hon ätit sedan i höstas, men det är en bit kvar tills det bättre hornet är så långt ner att sömmen sitter i det.

Så, min tanke var att helt enkelt ta av skorna nu på våren när det är hyfsat mjukt i marken, för att undvika nya sömhål som kan gå sönder och tappskor (stor risk i leran!:crazy:) som riskerar att dra med sig stora bitar horn.

Hovis är väl hyfsat med på noterna, men är lite orolig för att hon inte ska kunna gå barfota framåt sommaren när marken torkar upp och blir hård.
Han tror dock att en stunds barfotagång skulle kunna vara bra för henne generellt, och då har vi ju nästan garanterat enbart nytt, friskt horn att spika i till nästa vinter.

Jag är helt beredd att anpassa min ridning till barfotafötterna om det behövs, men behöver lite tankar och erfarenheter om detta i övrigt.

Törs man laborera med barfota/skor så kortsiktigt, t.ex? (Även om det såklart görs för bättre fötter på lång sikt!)

Jag har mina åsikter ganska klara om barfotagång vs skor i övrigt, så helst inga diskussioner om att hästar aldrig någonsin ska skos osv, tack.:angel:
 
Sv: Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

Vi fick dra av skorna på en häst i stallet som hade väldigt dåliga hovar. Dom kunde inte rida på sin häst under denna perioden(2 sko perioder) utan att ha boots (heter dom väl). Han blev bättre i fötterna och det gick senare att få på skor igen.
 
Sv: Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

Jag har haft min häst barfota av samma anledning, gamla trampskador, lite allmänt dåligt horn och dålig tillväxt. Under en period (tror det var 6-8 veckor) var hon barfota runt om då red jag inte alls. Sen fick hon skor fram, bakfötterna var i sämre skick än framfötterna, då red jag enbart på gräs. Hon var barfota bak flera månader. Jag upplevde inte att hon var besvärad i hagen alls, det värsta underlaget var grus.

Idag finns ju sådana här easy boots vilket du skulle kunna ha i alla fall fram när du rider. Jag tror inte det är några problem för hästen att gå i en gräshage utan skor. Även om marken kan bli hård på sommaren brukar den vara relativt jämn till skillnad från vintern då leran fryser och det blir knöligt. Då är det nog värre att gå barfota.

Här är det förresten redan stenhårt i backen ,har inte regnat på evigheter. Unghästen som går barfota och var lite besvärad i vintras när det frös till visar inga tecken på att ömma nu utom när vi går på grus. Jag har på en bit av vägen, det är inte min väg, riktigt vasst krossgrus.
 
Sv: Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

Jag tror barfotagång kan vara väldigt bra för hovarna om hästen klarar av det. Min gick barfota en period i höstas, han hade redan innan bra hovkvalitet, men det blev ännu bättre under den perioden utan skor.
 
Sv: Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

Vår ponny hade jobbiga hovar som lätt smulade sönder sig vid de gamla sömhålen. Han fick gå barfota en period (på inrådan av vår hovslagare), tror det var från september till februari-mars ungefär.
Hovarna blev mycket bättre efter det, vi köpte även "hovlack" och penslade på de gamla sömhålen som blev då vi började sko honom igen efter barfotaperioden.
 
Sv: Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

Mammas fjording har alltid haft riktigt dåliga fötter och har halvårsvis fått gå barfota för att kunna ha något att spika i.
Men det har inte blivit bättre förrän nu när vi har bytt till en hovslagare som verkligen har koll på vinklar hovben, senor, allt.
Han är inte ens utbildad i Sverige...
 
Sv: Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

Ge Equion istället. smörj kronranden med Corunucresine för att stimulera mer tillväxt.. Smörj fötterna regelbundet o alltid efter skoning.. Be hovis ta tunnare söm o att inte göra så bitar följer med tappskon.
Släpp inte hästen i värsta leran.

Prova barfota men gör det som kan för kvalitén- se ovan- minus skotipsen:grin:
 
Sv: Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

KL
är du säker på att biotinet verkligen är värt sina pengar? det finns nämligen forskning på det hela som fastställer att det endast hjälper hästar som verkligen har brist på biotin, och det är mycket få, samt att resultaten ofta är väldligt marginella.

ang. barfotagång just på din häst vill jag inte uttala mig. det beror helt på vilken typ av hovkvalitet din häst har, i vissa fall blir det värre utan skor, i andra fall bättre.
 
Sv: Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

Ge Equion istället
Därför att? Jag ser en tydlig effekt av biotinet, men det kanske går att få ännu bättre?

smörj kronranden med Corunucresine för att stimulera mer tillväxt.. Smörj fötterna regelbundet o alltid efter skoning..
Smörjer kronranden med matolja då och då, har inte provat något mer "avancerat" ännu.


Be hovis ta tunnare söm o att inte göra så bitar följer med tappskon.
Tunnare söm finns inte, så det blir svårt... Denna hovis är för övrigt den första jag träffat som ens bemödar sig att välja sömstorlek efter häst.

Släpp inte hästen i värsta leran.
Är mycket svårt vår och höst, men självklart gör man så gott det går.

Prova barfota men gör det som kan för kvalitén- se ovan- minus skotipsen:grin
:
Den där meningen förstod jag inte ens innebörden av? :o ;)
 
Sv: Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

är du säker på att biotinet verkligen är värt sina pengar? det finns nämligen forskning på det hela som fastställer att det endast hjälper hästar som verkligen har brist på biotin, och det är mycket få, samt att resultaten ofta är väldligt marginella.
Jag är mycket skeptisk till tillskott annars, men när hovis för 3:e gången påpekade att jag borde prova det så gav jag med mig.
Och det syns stor skillnad på det nya hornet som växt ut sedan jag började ge och det gamla, så han fick nog rätt... ;)

Kan biotinbrist uppkomma av annan orsak än just för liten tillförsel av biotin? T.ex. överskott eller obalans av någon annat?

ang. barfotagång just på din häst vill jag inte uttala mig. det beror helt på vilken typ av hovkvalitet din häst har, i vissa fall blir det värre utan skor, i andra fall bättre.
Funkar hon inte barfota åker skorna på igen.
Det är ju en kalkylerad risk jag tar isf. I värsta fall går hovarna snabbt sönder så att inga nya skor kan fästas alls, och då vete tusan hur man gör... :crazy:
 
Sv: Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

Hästen är alltså bara skodd på vintern?

Det vore ju såklart en dröm att kunna göra så, men vi har lite för mycket grusvägar häromkring för att det ska vara genomförbart, tror jag. Åtminstone om man vill kunna rida fullt ut hela sommaren.
 
Sv: Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

Nej, han måste var skodd om vi ska kunna rida/ ta ut honom ur hagen...
Men han har varit tvungen att stå 6 månades 3 ggr för att det inte har funnits något att spika i.

Vi har gett Enizon innan och det fungerar bättre än biotin på våra hästar, kan vara värt o prova.
 
Sv: Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

Gav min ett mineral tillskott som heter farrier formula som jag har upplevt funkat bättre än biotin. Gav detta efter tips från vet.

Corunucresine (som axel tipsade om) upplevde inte jag att det funkade speciellt bra på min gamla häst men det kan säkert vara olika:)

Hoppas det löser sig med din hästs hovar!
 
Sv: Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

Har inte hästen större problem med sina hovar ska den absolut kunna gå bekvämt i en gräshage.
Ridningen behöver/bör du inte lägga på hyllan det finns en uppsjö av mer eller mindre bar barfotaboots att använda vid ridning.
Eftersom rörelse främjar tillväxten så är det ett pluss att du rider hästen.
Många med mig är supernöjda med Cavallobootsen.

/T
 
Sv: Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

Cournecresine har jag stående (tror jag), ska kolla efter den så kan du testa. Andy hade oxå taskiga hovar förr men jag gav honom Steel Joint o tyckte det funkade. Var några år sen nu.

Som du vet är han ju barfota och har både fina fötter och fina ben vilket inte var fallet med skor på.
 
Sv: Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

Jag erinrar mig bilder på ditt fullblod för några år sen, som du hade tagit av skorna på för att de inte gick att fästa. Det var bland det värsta jag ngnsin sett, de hovarna, och hästens skick rent allmänt så att säga att det alltid funkar bra, låter bekymmersamt i min värld.
 
Sv: Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

Prova barfotagång, men ska du ha den barfota kortare tid än 4-5 veckor så finns ingen anledning att överhuvudtaget ta av några skor. På så kort tid hinner inte hornproduktionen komma i gång. Är det bara tramskador i kronranden som gör att din häst har dålig kvalitee ? Skador i kronrand kan göra så det tar upp till ett år innan läderhuden producerar friskt horn.Tex har din häst svaga väggar, platthovar som ex så kan barfotagången snarare förvärra saker och ting.

Annars finns det faktiskt skor som inte kräver söm. Sk Glue on shoe. Vilket är skor med långa kappor man limmar fast på hoven. Mycket bra om det inte finns något att spika i.
 
Sv: Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

Tråkigt att du hugger utan anledning.
Om du läster mitt inlägg ordentligt så finns det inget att kommentera.

"Har inte hästen större problem med sina hovar ska den absolut kunna gå bekvämt i en gräshage."

/T
 
Sv: Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

Vi har ett par hästar i stallet som ofta får dåliga hovar och tappskor, framförallt på sommaren. Vår hovslagare "plastar upp" / bygger på hovarna med ngn typ av silicon då! :) Lycka till!
 
Sv: Ta av skorna för att "rädda" hovarna?

Glömde skriva att hästarna är skodda! Med eller utan silicon....
 

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 541
Senast: Nevermind
·
Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 702
Senast: Centaur
·
Hästvård Lite allmän undran om vad som händer efter ett fånganfall har jag. Hästen får ett väldigt kraftigt fånganfall, riktigt dålig var den...
Svar
9
· Visningar
1 462
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag vet att det finns jäättemånga trådar angående detta ämne men jag blir helt enkelt inte klok av alla olika svar hit o dit.... Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 448
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp