Ta betalt för att rida några gånger?

Takire

Trådstartare
Igår kväll hörde en bekant till mig av sig angående ridhjälp. Han vill veta om hästarna, två stycken, fortfarande är okej som ridhästar. Och så ställde han frågan "vad vill du ha för att rida var och en en fyra-fem gånger var?"

För mig känns det helt onaturligt att ta betalt då jag ridit båda hästarna lite grann förut när jag hade mer tid. Och då gratis, till glädje för mig själv. Nu kommer det i och för sig att vara rätt stressigt att försöka rida dem, så det blir ju inte roligt på samma sätt. Samtidigt vill jag hjälpa till eftersom det är troligt att hästarna annars kommer att avlivas... Nu verkar det som att ägarna vill göra ett försök att hitta nya hem till dem, som ridhästar.

OM man ändå skulle ta betalt, hur mycket skulle man be att få egentligen? Om man är en "vanlig fritidsryttare" som rider hyfsat, och bara ska känna på hästarna några gånger om det fungerar att rida? "Går" det ens att ta betalt då? Förvisso är det ju en tjänst som efterfrågas...

Sedan är jag osäker på hur mycket man hinner känna på hästarna på fem ridturer när de endast gått i hagen i många månader. Jag tror hästarna är 13 & 8 år, svenska varmblodiga travare. Men den funderingen antar jag ska in på forumet för ridning.
 
I ditt fall hade jag nog tagit något symboliskt, speciellt om det inte är jättebesvärligt (typ att du missar annat du hellre velat göra) Alternativt att dem gör dig en tjänst istället för betalning?.
Så hade nog jag tänkt, men sen tycker jag det är ganska jobbigt att ta betalt av vänner, skulle hellre få en gentjänst. (därmed inte sagt att det inte är rättfärdigat).
 
Känns det olustigt att ta betalt så svara att de får ge vad de tycker att det är värt. Det kan ju vara alltifrån en chokladask till några hundra kronor/gång som de tycker att det är värt.

Självklart går det att ta betalt, frågan är väl mer vem som står för vad om något skulle hända. Att rida en häst som har stått länge kan ju vara alltifrån en häst som helst inte går ifrån hagen till lyckliga bockningar och bakutsprång.

Själv känner jag väl mest att de vill kolla så att inte hästarna är halta under ryttare och att de inte drar till månen vid ev. provridning. Sedan är det alltid ett vågspel att köpa en häst som inte är igång. Mycket kan ju döljas när hästen bara går i hagen och kan komma fram när hästen väl är igång och det kanske inte märks på fem gånger.
 
Du borde åtminstone få bensinpengar, och fika/middag när du är där. Kanske du kan ta med en kompis som rider den ena hästen så tar det mindre tid. Och så klart ska du inte behöva mocka och borsta om du har bråttom.
 
Du borde åtminstone få bensinpengar, och fika/middag när du är där. Kanske du kan ta med en kompis som rider den ena hästen så tar det mindre tid. Och så klart ska du inte behöva mocka och borsta om du har bråttom.

Håller med - be att få för dina utlägg så som bensin eller andra kostnader du får. Det är fair tycker jag, båda parter kan känna att det blir rätt.
 
  • Gilla
Reactions: tgd
Igår kväll hörde en bekant till mig av sig angående ridhjälp. Han vill veta om hästarna, två stycken, fortfarande är okej som ridhästar. Och så ställde han frågan "vad vill du ha för att rida var och en en fyra-fem gånger var?"

För mig känns det helt onaturligt att ta betalt då jag ridit båda hästarna lite grann förut när jag hade mer tid. Och då gratis, till glädje för mig själv. Nu kommer det i och för sig att vara rätt stressigt att försöka rida dem, så det blir ju inte roligt på samma sätt. Samtidigt vill jag hjälpa till eftersom det är troligt att hästarna annars kommer att avlivas... Nu verkar det som att ägarna vill göra ett försök att hitta nya hem till dem, som ridhästar.

OM man ändå skulle ta betalt, hur mycket skulle man be att få egentligen? Om man är en "vanlig fritidsryttare" som rider hyfsat, och bara ska känna på hästarna några gånger om det fungerar att rida? "Går" det ens att ta betalt då? Förvisso är det ju en tjänst som efterfrågas...

Sedan är jag osäker på hur mycket man hinner känna på hästarna på fem ridturer när de endast gått i hagen i många månader. Jag tror hästarna är 13 & 8 år, svenska varmblodiga travare. Men den funderingen antar jag ska in på forumet för ridning.

Ett par flaskor vin eller en låda öl? Biobiljetter? Koncertbiljetter eller om ni har annat att byta ut, typ hästfoder eller lån av bil/släp när det behövs osv...
Svårt att veta när man inte vet er relation men spontant tänker jag nåt i utbyte istället för rena kontanter?
 
OM man ändå skulle ta betalt, hur mycket skulle man be att få egentligen? Om man är en "vanlig fritidsryttare" som rider hyfsat, och bara ska känna på hästarna några gånger om det fungerar att rida? "Går" det ens att ta betalt då? Förvisso är det ju en tjänst som efterfrågas...

Viktigt att tänka på är att det inte alls är säkert att din olycksfallsförsäkring gäller om du får betalt för att rida även om det är bara ett par gånger och du räknar dig som fritidsryttare. Händer det något med dig, hästen eller någon annan/någons egendom etc så kan du stå där utan utan att få hjälp av försäkringsbolaget. Försäkringsbolag är kinkiga så du bör defenitivt kolla upp hur ditt ställer sig i frågan-framförallt om du får betalt i pengar. En flaska vin/middag som tack för hjälpen är annorlunda.
Värt att kolla är att också hästarna är försäkrade, det låter som att de är rätt oridna?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 580
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 035
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 153
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 807
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp