Sv: Ta betalt för att få avlastning
kl
Och dessa diskussioner blir ju hetsiga som vanligt... Suck.
Jag tycker det är skillnad mellan att man verkligen avlastar hästägaren, och antingen får betalt i pengar, utan ridning då, eller kanske en liten tur på hästen, istället för pengar. Då har hästägaren kontroll över allt som händer och kan bestämma allt.
Sen finns de de som betalar för att få mocka, rida osv. Men då har man mer frihet med, eftersom man blir någon slags microfodervärd. Då betalar man för den friheten.
Tillslut finns fodervärd, och då betalar man allt och får göra hur man vill i stort sett.
Sen tycker jag inte att "rid på ridskola då" argumentet fungerar, då får man en instruktör som ska lära en rida. Det är delvis det man betalar för.
Sen är det ju så att hästsport är dyrt. Jag kan förstå att inte alla har någon större lust att hyra ut sin häst gratis. Men då behöver man å andra sidan inte hjälpen en avlastning innebär.
Tycker dock det inte är någon självklarhet att man ska få rida gratis, men jag tycker att det finns lite olika nyanser av hela debatten och lösningar, än bara snåla medryttare och giriga hästägare som det verkar sluta i i en sån här debatt.
Jag har både haft egen häst och varit medryttare på olika ställen.
Personligen vill jag gärna betala en slant, just för att jag får mer frihet då. Inte så att jag får göra precis vad jag vill, men jag får mer spelrum.
Skulle jag köpa en häst nu och det skulle visa sig efter ett tag att jag hinner verkligen inte ut på t ex torsdagar så skulle jag antingen betala någon för att mocka och ordna det, eller så skulle jag erbjuda ridning den dagen mot att de tar hand om hästen (Om hästen är säker dvs). Inga träningar eller full fräs i hela skogen, utan något som uppväger det arbete som jag faktiskt behövde och bad om. Då har jag ingen medryttare egentligen, utan en skötare som får betalt med ridning.
Och som många sagt, inte alla hästägare vill ha betalt, men det finns inte så många sådana. Man kan få leta ganska länge. Sen kan det ta ett år innan man hittar en häst att rida, oavsett om man betalar eller ej.
Detta med tillgång och efterfrågan är också en bra poäng. Där det finns många hästar, men dåliga bussförbindelser, finns det oftare (enligt min erfarenhet) hästägare som gärna vill att deras ponny som står och skrotar i hagen får någon som pysslar om den och rider ut en sväng gratis, än t ex in mot städerna, då det finns färre hästar och fler betalande medryttare.
Har ju funnits massvis med trådar från hästägare som bor långt ute på landet som vill ha någon som kommer och grejar och rider en sväng gratis, men de får inte tag på någon för att alla i området redan har häst, eller för att det är svårt att ta sig ut dit.
Får hoppas ni förstår hur jag menar nu, det blev lite långt och jag har säkert inte gjort mig glasklar på alla punkter heller.