Ta bort hund

Går alltid hos samma veterinär och har en väldigt ärlig relation med henne. Har bett om hennes ärliga åsikt även i dessa fall.
Senast funderade jag själv på det när jag tyckte gamlingen (då 13 år och 10 mån) var trött och hängig. Men veterinären tyckte att det ännu inte var dags, och hon hade nog rätt.

Han hann öppna dörren och smita ut ett par gånger till under de tre månader han hade kvar. Han var aldrig så nöjd som när han rymde, så det unnade jag honom.

Några veckor efter att han fyllt 14 blev han VÄLDIGT dålig och då visste jag att nu var det slut, vilket veterinären höll med om.

Om jag var du skulle jag fråga en veterinär vad hen skulle göra om det var hens hund.
 
Men grejen är ju just det att det ofta går lite gradvis och växlande. Eb dag är de jättepigg, nästa dag vill de inte ens kliva upp. Sen är de pigga igen. Då hade jag absolut börjat fundera. Så även om de har livsglädje vissa dagar så kan det vara allra snällast att avsluta då, innan det inte kommer några bra dagar mera.

Absolut, men så länge de är pigga varje dag så ser jag ingen anledning att avliva bara pga ålder.
Börjar de tackla av så är det en helt annan sak.
 
Jag funderar ju hemskt mycket över detta.

Totte är nu 14 år. Ser hemskt dåligt, är pigg emellanåt, och emellanåt kan han bara stå och tomglo ut i tomma intet (jag tror han börjar vara lite dement)

Ni som tagit bort eran gamla hund innan det gått för långt, hur tog ni beslutet? Jag fattar ju nånstans att det är dags eftersom jag funderar så mycket på det.
Vill inte låta det gå för långt, att det blir akut.
Vi har tagit bort våra hundar när de inte uppskattat sånt de älskat tidigare. T ex. promenader eller mat. Vår senaste fick ett anfall av Geriatric Vascular syndrome,GVS (som kristaller i örat för oss människor) före sommaren som han återhämtade sig hyggligt ifrån (aptiten fick han inte tillbaka till 100%, men åt färskfoder med god aptit sista halvåret). Han hade också dåliga njurvärden och blåsljud på hjärtat som medicinerades. Men vi bestämde att han inte skulle behöva uppleva ett sånt GVS-anfall till, så nu i november, när han fick ett mindre anfall så fick han somna in.

Jag tror det är viktigt att man verkligen bestämmer sig för ett läge när "det är dags" och att man inte backar eller ändrar sig när det tillfället kommer utan verkligen står fast vid sitt beslut.

Att din hund inte hör eller ser eller är lite dement är ju inte något han själv lider särskilt av, men om han t ex. blir dålig och inte vill äta eller så kanske det är dags?
 
Men grejen är ju just det att det ofta går lite gradvis och växlande. Eb dag är de jättepigg, nästa dag vill de inte ens kliva upp. Sen är de pigga igen. Då hade jag absolut börjat fundera. Så även om de har livsglädje vissa dagar så kan det vara allra snällast att avsluta då, innan det inte kommer några bra dagar mera.
Då gör du det för att du själv mår dåligt. Jag skulle aldrig ta bort en gammal hund för att den råkar må lite sämre en dag. Om den däremot inte blir bra på ett par dagar (jag talar nu inte om akut sjukdom, utan om naturliga variationer) så får man ju ta ett beslut. För mig blir det jättekonstigt att avliva en hund INNAN den blir sjuk, bara för att man själv mår dåligt av att den kanske en dag kommer att må så dåligt att den inte tycker att livet är kul längre.
 
Då gör du det för att du själv mår dåligt. Jag skulle aldrig ta bort en gammal hund för att den råkar må lite sämre en dag. Om den däremot inte blir bra på ett par dagar (jag talar nu inte om akut sjukdom, utan om naturliga variationer) så får man ju ta ett beslut. För mig blir det jättekonstigt att avliva en hund INNAN den blir sjuk, bara för att man själv mår dåligt av att den kanske en dag kommer att må så dåligt att den inte tycker att livet är kul längre.

Sjuk hos en gammal hund är ju något konstant, m e m. Småkrämpor, lite ändrade förutsättningar etc. Det är väl precis det vi pratar om här? Blir hunden akut sjuk är det ju en helt annan situation.
 
Då gör du det för att du själv mår dåligt. Jag skulle aldrig ta bort en gammal hund för att den råkar må lite sämre en dag. Om den däremot inte blir bra på ett par dagar (jag talar nu inte om akut sjukdom, utan om naturliga variationer) så får man ju ta ett beslut. För mig blir det jättekonstigt att avliva en hund INNAN den blir sjuk, bara för att man själv mår dåligt av att den kanske en dag kommer att må så dåligt att den inte tycker att livet är kul längre.

Ja, regnar det ute så vill Ruben inte lämna sängen. Han har varit likadan med det sen han var liten.
Så det får jag också väga in, vad är det för väder ute?
Är det blött och ruggigt, ja då är han en gammal och sur hund som vägrar göra något. Är det dom idag, soligt och torrt, då är det full fart. Längst fram i kopplet och springer så snabbt benen bär honom, hämtar leksaker inne och vill busa hela tiden.
I morgon ska det snöa så då kommer surgubben tillbaka 🙄
 
Jag ser ytterst sällan någon som avlivar sin hund "för tidigt" men jag ser väldigt ofta hundar som borde avlivats för länge sen. Det är förvisso ingen sjukdom att bli gammal men när kroppen sätter stopp för saker som hunden vill göra börjar jag tycka det är dags faktiskt.
När hunden visar "att det är dags" brukar de vara riktigt dåliga - normalt sätt försöker de ju dölja det så länge så möjligt.
 
Då gör du det för att du själv mår dåligt. Jag skulle aldrig ta bort en gammal hund för att den råkar må lite sämre en dag. Om den däremot inte blir bra på ett par dagar (jag talar nu inte om akut sjukdom, utan om naturliga variationer) så får man ju ta ett beslut. För mig blir det jättekonstigt att avliva en hund INNAN den blir sjuk, bara för att man själv mår dåligt av att den kanske en dag kommer att må så dåligt att den inte tycker att livet är kul längre.
Man kan aldrig ta bort en hund för tidigt, men man kan ta bort den för sent.

Självklart ska man inte behöva avliva en hund för att den fyller 13 år, eller hör lite dåligt. Men den kan vara stel och ha ont i kroppen. Alla är individer. En del är risiga när de är 6-7 år och en del är pigga när de är 15.
 
Ja, regnar det ute så vill Ruben inte lämna sängen. Han har varit likadan med det sen han var liten.
Så det får jag också väga in, vad är det för väder ute?
Är det blött och ruggigt, ja då är han en gammal och sur hund som vägrar göra något. Är det dom idag, soligt och torrt, då är det full fart. Längst fram i kopplet och springer så snabbt benen bär honom, hämtar leksaker inne och vill busa hela tiden.
I morgon ska det snöa så då kommer surgubben tillbaka 🙄
Jag förstår inte riktigt? Ingen har väl sagt att du ska avliva Ruben?
Så varför diskuterar du som om någon sagt det?
 
Har ju inte fått fördelen att ta bort för ålder mer än 2 gånger. Senaste tycker jag såhär i backspegeln var lite lite sent, var mest att hennes huvud ville mer än kroppen klarade då kroppen var gammal och stel plus att hon mest bara sov kändes det som.
 
Jag ser ytterst sällan någon som avlivar sin hund "för tidigt" men jag ser väldigt ofta hundar som borde avlivats för länge sen. Det är förvisso ingen sjukdom att bli gammal men när kroppen sätter stopp för saker som hunden vill göra börjar jag tycka det är dags faktiskt.
När hunden visar "att det är dags" brukar de vara riktigt dåliga - normalt sätt försöker de ju dölja det så länge så möjligt.
Men exakt! Då en hund faktiskt visar att den inte orkar så är det riktigt dåligt.

Till och med folk som hållit på med hund i hela livet har svårt att se när tiden är inne. Just för att det kommer bättre dagar. Men hur många dåliga dagar är okej liksom... Bara för att de kommer lite bra dagar emellanåt. Då sparar man ju hunden bara för sig själv, inte för att ge hunden ett bra liv.
 
... För att de redan har dåliga dagar. Det betyder ofta att det finns smärta och problem också under de dagar som verkar bra.

Och jag tänker att man får se helheten.
En hund som alltid varit pigg och glad som får dåliga dagar, ja då skulle jag rådfråga veterinär.
En hund som alltid haft sura dagar, nej då gör jag inget om allt annat är bra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 340
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 157
Senast: manda
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp