Ta bort utväxt

J

Jeeves

Ngn som har erfarenhet av att låta ta bort utväxter, tumörer, fettknutor el liknande på hund?

Tas de bort med lokalbedövning eller hur har de gjort på er hund?

Min hane har fått en snabbväxande knuta i nacken( ca2-3 cm lång, 1,5 cm tjock ) som nyligen har ändrat form, gått sönder i toppen och det sitter levrat blod var och varannan dag, trots tvätt. Hade jag vågat så skulle jag klämt mer på den för det känns som om det sitter ngt hårt inuti! Han har haft en, vad jag trodde, fettknuta där i flera år men nu ser den helt annorlunda ut.

Han är extremt känslig för narkospreparat/lugnande så jag är rädd att låta honom sövas ned eller ges för mycket lugnande medel.
 
Sv: Ta bort utväxt

Halkade in här när jag letade mer info om din häst...

Låter som ett aterom, en inflammerad talgkörtel. Kan förstås också vara en böld som öppnat sig - kan hunden ha fått ett bett (av företrädesvis annan hund)?

Antibiotika för att lägga infektionen, därefter ny bed om det går att ta bort på vaken hund med endast lokalbed. Låter lite tveksamt, knepigt område.
 
Sv: Ta bort utväxt

Jag ska åka in med honom till klinik nu i veckan för jag vågar inte klämma på det, det känns som om det sitter ngt hårt inuti och det vätskar/blöder lite emellanåt. Han kan mkt väl ha blivit biten under lek med rottistiken här hemma så att det gått hål.

Den sitter så dumt till också, precis intill där halsbandet ska sitta. Förut har jag varit övertygad om att det bara var en "fettknuta" som i o f sig satt lite illa till men den var inte sårig och växte inte - nu ser den inte så värst trevlig/ofarlig ut längre.

Jag hoppas på att de åtminstone kan titta på den och konstatera vad det är utan att behöva ge lugnande. Jag har ett intyg i beredskap om de måste ge honom ngt - har lyckats få skriftligt från en klinik vilken maxdos han tål och av vilket medel. Jag brukar alltid få samma reaktion på det; "va, han tål ju inte mer än vad vi brukar ge en katt?!" så jag är väldigt glad att ha ett intyg så att man blir trodd:crazy:
 
Sv: Ta bort utväxt

Våran schäfer sövde de ner och sedan häftade igop henne med stål klammor. Hon såg ut som en rabies hudn i någon skräckfilm i typ 10-15 dagar efteråt men sen när klammorna försvann blev det bättre! Var glad att du ska göra det nu när de byter päls, då kommer den tillbaka snabbare!

De ändå komplikationer vi hade var att såret precis mellan skuldrorna ofta gick upp (våldsama lekförsök) men inte värre än att de har läkt fint, tog bara längre tid!
 
Sv: Ta bort utväxt

Men hjälp! Blev det en så stor såröppning så att de var tvungen att häfta ihop det med klamrar? Denna utväxt är ju inte så stor i basen s a s så jag hoppas verkligen inte att såret behöver bli så stort:(
 
Sv: Ta bort utväxt

Min erfarenhet är att hundarna sövs då både små och större knölar tas bort.
 
Sv: Ta bort utväxt

vi tog bort tre, två sånna man kan klämma ur vit göra ur och en knöl "under hunden" ... den under huden vart snittet närmare 15 cm :eek:
 
Sv: Ta bort utväxt

Min förra hund, en Setter, hade sådana på nacken, de var fyllda av en obeskrivlig sörja av grått talg, var och blod. Veterinären la en lokalbedövning, tryckte sen en skalpell i knölen och innehållet sprutade ut, det var en syn! Hunden fick sedan antibiotika och blev bra, men problemet återkom med jämna mellanrum. På äldre dagar fick han små tumörer på samma ställe, de satt utanpå skinnet och växte långsamt, en typ av cancertumörer. Men då var han närmare 14 år gammal.
 
Sv: Ta bort utväxt

Min vovve fick en sån där snabbväxande knöl som började läcka!
Hon fick en pencillinkur och så försvann knölen,och har ej kommit tillbaka!
18695479.jpg
 
Sv: Ta bort utväxt

:eek:Kvälj och urrkk! Denna ser redan obeskrivligt äcklig ut...jag tror att sambon får åka in med honom annars är risken stor att det sitter en ulkande matte i behandlingsrummet!

Usch, vad ÄR det med mina djur i år:confused: Tycker att hela semesterkassan och en hel massa dagar har gått åt till klinikbesök, är det inte hundarna så är det hästen:(
 
Sv: Ta bort utväxt

Vi kan ta varann i hand och skapa klubb..visst är det kul när semesterkassan/sparpengar bara försvinner..
Har haft stora utgifter på både häst och hund nu i sommar,och dessutom glasögon till mig a` 5000kr..
 
Sv: Ta bort utväxt

Visst är det kul med såna semestrar!:crazy: Trots att man är försäkrad upp över öronen så skakar man i knäna varenda gång man står där vid klinikkassan:(
 
Sv: Ta bort utväxt

Min rottis fick två extremt snabbväxande tumörer på mellan tårna. De dök upp på ett par veckor. De sövde honom och tog bort dem. Det krävdes ett par stygn, antibiotikakur och strumpa i en vecka.

De skickades på analys och visade sig vara helt ofarliga och brukar mest dyka upp på unghundar (7år är han). Dyker det upp nya så kan de vara kvar om de inte sitter dumt till.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Var till veterinären igår, främst p.g.a. annat problem men vi provtog också en liten vårtliknande utväxt på insidan av min hunds ena...
Svar
14
· Visningar
2 697
Senast: Takire
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 252
Hundhälsa Imorgon måndag blir det veterinär. Men tills dess... Vår gamla hund opererade en fettknuta? För 2 månader sedan. Han hade haft den i...
Svar
18
· Visningar
1 600
Senast: russinbulle
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp