Bukefalos 28 år!

Ta emot nya hästar för en helg

kossan_mu

Trådstartare
Jag vet inte om jag är överdrivet rädd för smittor och därför frågar jag här. Jag har eget stall med två egna och två inhyrda hästar och fick förfrågan om jag ville ta emot två nya hästar under en helg nu i mitten på november. Jag tycker att risken att ta in två nya hästar är för stor när det bara är över en helg. Det är en bekant som har frågat och det gäller en släkting till denna som ska iväg och inte hittar hästvakt.
Hur hade ni gjort?
 
Beror väl lite på vart hästarna kommer ifrån? Kommer dom från ett litet stall där de inte har så mycket hästar som kommer och går så hade jag inte varit orolig.
 
Jag vet inte om jag är överdrivet rädd för smittor och därför frågar jag här. Jag har eget stall med två egna och två inhyrda hästar och fick förfrågan om jag ville ta emot två nya hästar under en helg nu i mitten på november. Jag tycker att risken att ta in två nya hästar är för stor när det bara är över en helg. Det är en bekant som har frågat och det gäller en släkting till denna som ska iväg och inte hittar hästvakt.
Hur hade ni gjort?
Vilka smittor är du rädd för? Om hästarna är vaccinerade och det inte går någon kvarka etc i området där dom hästarna står förstår inte jag riktigt vad det är att vara rädd för. Hästarna ska ju dessutom inte antar jag in i samma hagar som dina.
 
Det är framförallt kvarka jag är orolig för och jag vet att de inte haft det i stallet men det finns i området.
 
Jag tycker att detta är jättesvårt.

Vi har ju bara två hästar på gården men två gånger per år har vi träningshelgen här.
Det betyder att vi har runt 10 hästar till på gården från nästan lika många ställen.
Här har inte hästarna någon som helst fysisk kontakt med varandra men bor ju i samma stall/maskinhall och kvarka eller annat skulle lätt kunna spridas. Vi hjälper varandra ibland med att hålla (körning) eller unghästar.

Jag själv åker ju på träningshelgen med samma koncept och det är dessutom körkurser där vi ofta hjälper varandra att spänna för med framförställ och hålla i andras hästar framme vid huvudet.
Hästarna har inte fysisk kontakt när de står i boxarna (tävlingsboxar).

Det är en risk men samtidigt som man givetvis inte kan lita på alla så måste man ju liksom göra det. Annars skulle jag inte varken kunna träna, tävla eller få hjälp.

Även en tävlingshelg/meeting är ju en risk som man måste ta om man vill tävla.

Ja, frågan är ju just om man vill riskera smitta när det känns tämligen onödigt. Träning/tävling är nödvändigt för mig om jag ska ha häst så jag tar den risken.
 
Vi tar inte in främmande hästar i stallet eftersom vi inte har någon karantänavdelning. Vara med på träning på ridbanan är okej, lasta av för uteritt med kompis är okej. Men inte in i stallet. Vårt stall är såpass stort att vi måste ha regler som gäller för alla.

När jag hade eget litet stall släppte jag in hästar för tävlingar och liknande, men då var det som jag hade rätt bra koll på, oftast med hästar i egna småstallar, och som inte åkte runt så mycket. Jag hade nog tagit emot två hästar över en helg om de kom från en ganska isolerad miljö.
 
Jag hade sagt nej. Det är inte bara smittor utan också ett slags intrång i de andra hästarnas vardag. Det verkar ju märkligt att inte kunna fixa vakt av hästar en helg på hemmaplan.

Jag har själv inga betänkligheter angående hästars vardag. Mina måste klara av olika brott i vardagen åt alla håll, hemma som borta. Annars blir det svårt att träna/tävla, tycker jag.

Hade inte min ena häst varit kolikhäst och den andra hingst hade jag gärna haft mina hästar hos grannen en helg för att kunna åka iväg. Vi har jättesvårt att få tag i folk som kan ha hand om hästarna ens en hel dag.
 
Jag har själv inga betänkligheter angående hästars vardag. Mina måste klara av olika brott i vardagen åt alla håll, hemma som borta. Annars blir det svårt att träna/tävla, tycker jag.

Hade inte min ena häst varit kolikhäst och den andra hingst hade jag gärna haft mina hästar hos grannen en helg för att kunna åka iväg. Vi har jättesvårt att få tag i folk som kan ha hand om hästarna ens en hel dag.
För mig är träning och tävling en annan sak - det förutsätter ju ofta att man transporterar hästar eller tar emot hästar i sitt stall. Samma sak om man tar träningshästar etc. Då finns det ju ett klart syfte. Men att bara ta emot hästar för en helg är något jag skulle undvika. Jag har blivit mer återhållsam med att transportera runt mina egna också och tränar hellre för någon som kan tänka sig att komma hit. Men det är ju upp till var och en hur man vill göra.
 
En "vanlig förkylning" kan ju vara nog så tråkig att få in. Min häst blev sjuk i januari/februari och det var inte förrän i augusti som alla hade varit symptomfria helt i 3v. Hade vi inte kunnat isolera min från de sjuka när han blivit frisk hade det inneburit ett ganska långt träningsuppehåll trots att det inte var kvarka eller hästinfluensa...
 
Jag vet inte om jag är överdrivet rädd för smittor och därför frågar jag här. Jag har eget stall med två egna och två inhyrda hästar och fick förfrågan om jag ville ta emot två nya hästar under en helg nu i mitten på november. Jag tycker att risken att ta in två nya hästar är för stor när det bara är över en helg. Det är en bekant som har frågat och det gäller en släkting till denna som ska iväg och inte hittar hästvakt.
Hur hade ni gjort?

Nej om det är i samma stall som min egna.
Ja om jag hade haft två lediga uteboxar som är avskilda står en bit bort från mina egna boxar. O att det finns extra skottkärra, grep mm så nya hästarna inte behöver dela någon stall utrustning med mina egna.

Fick redig tankeställare när det gick kvarka och falsk kvarka mitt område. Det var några som miste sina hästar pga kvarka. Och det tog mycket lång tid innan resterande hästar i stallen ( det var flera stall drabbade) var friska o pigga.
Nu är det kvarka i stall 2-3 mil bort igen.
 
Jag hade funderat i två banor: Varifrån kommer hästarna? Är det ett litet stall med ordentlig och seriösa hästägare som jag litar på har full koll på sina hästars hälsoläget? Kvarka är ju inte så roligt givetvis men det finns ju annat man inte vill ha in i sitt stall, ringorm t ex. Vid minst tvekan om detta hade jag sagt nej.
Vem är det jag ska hjälpa och hur behjärtansvärt är det? En nära kompis som verkligen behöver min hjälp hade jag ställt upp för. Men jag hade i första hand erbjudit mig att åka hem till min kompis och sköta det hela. Om stallplatser bara är för en helg kan ju hästarna rimligen inte vara så långt borta. När det gäller en bekants släkting hade jag dock varit kallsinnig och sagt att de får lösa detta på egen hand ...Har väldigt svårt att förstå att man inte kan hitta hästvakt över en helg. Har man hästar får man se till att bygga upp ett nätverk av kompisar där man hjälper varandra vid behov, alternativt hyra in stallhjälp om man ska resa bort.
 
Senast ändrad:
Det måste vara väldigt jobbigt att ha hästar och inte kunna åka bort. Jag har fem hästar och kan om jag vill åka bort allt från en helg till 2 v. Inte stup i kvarten givetvis, men några gånger om året om det är mer än över helgen. Jag åker inte bort över jul och nyår eftersom känns svårare att be om hjälp då. Jag har ett mycket gott samarbete m familj, vänner, medryttare, inackordering och grannar som ställer upp och som jag givetvis imin tur hjälper när de behöver. Jag kan också hyra in ngn påliltlig ungdom om det behövs. Jag ser till att göra ordentliga scheman och checklistor så att allt ska flyta på och hittills har jag kunna semestra helt lugn och trygg ( i drygt 25 år ...)
 
Det måste vara väldigt jobbigt att ha hästar och inte kunna åka bort. Jag har fem hästar och kan om jag vill åka bort allt från en helg till 2 v. Inte stup i kvarten givetvis, men några gånger om året om det är mer än över helgen. Jag åker inte bort över jul och nyår eftersom känns svårare att be om hjälp då. Jag har ett mycket gott samarbete m familj, vänner, medryttare, inackordering och grannar som ställer upp och som jag givetvis imin tur hjälper när de behöver. Jag kan också hyra in ngn påliltlig ungdom om det behövs. Jag ser till att göra ordentliga scheman och checklistor så att allt ska flyta på och hittills har jag kunna semestra helt lugn och trygg ( i drygt 25 år ...)

Ja, det vore skönt.
Har ingen familj som vill hjälpa, har massor med vänner men de kan inte bo här så länge och bor där vi bodde förut.
Sedan har jag dessutom en kolikhäst. Det måste alltså vara rätt människor med kunskap. Många fordringar per dag också (5-6 st).

Men vi åker aldrig bort på semester heller. Inga resor utomlands. Vi vill inte det och trivs bäst här.
Att åka på kurs och sådant kan vi göra då vi har olika intressen och är aldrig borta samma helger.

Jag tänker ibland att det vore mycket lättare att skjutsa över dem till grannen 3 km bort och de kan bo där en helg istället för att de ska åka fram och tillbaka om de skulle kunna hjälpa.
 
Jag har inga problem med att ta emot ett par hästar över en helg om hästarna är friska och vaccinerade och det inte finns någon känd smitta i stallet de kommer från.
Enda gången jag skulle tacka nej är om jag har dräktigt sto. Då vill jag inte ta in främmande hästar för en så kort tid.
Jag är rätt laid back vad det gäller "katastrof-tänk". Händer det något trist så gör det. Min häst älskar dessutom när det händer grejor. Hon skulle dö av tristess om allt var precis samma jämt. :)
 
Ja, det vore skönt.
Har ingen familj som vill hjälpa, har massor med vänner men de kan inte bo här så länge och bor där vi bodde förut.
Sedan har jag dessutom en kolikhäst. Det måste alltså vara rätt människor med kunskap. Många fordringar per dag också (5-6 st).

Men vi åker aldrig bort på semester heller. Inga resor utomlands. Vi vill inte det och trivs bäst här.
Att åka på kurs och sådant kan vi göra då vi har olika intressen och är aldrig borta samma helger.

Jag tänker ibland att det vore mycket lättare att skjutsa över dem till grannen 3 km bort och de kan bo där en helg istället för att de ska åka fram och tillbaka om de skulle kunna hjälpa.
Ja, om man flyttat tar det ju en tid att bygga upp en ny vänkrets. Jag har bott på samma ställe i 25 år och alla grannar har hästar så vi är i samma sits. Mina hästar behövs släppas ut och tas in och boxarna mockas. De har fri tillgång i hagen. På sommaren är det busenkelt för då är det bete som gäller - titta till och kolla vatten!
Så visst är det skillnad i förutsättningar, men för mig är det viktigt att kunna åka bort ibland.
 
Svarar allmänt :
Jag ser inte problemet att ta emot en bekants hästar en helg om de är vaccinerade och friska allmänt .

Folk åker ju på träning, tävling, rör sig mellan stall dagligen dags, har ET, hovslagare, tränare och div folk på anläggningar/stall som kommer och går. Samma sak med kliniker och rehab stall.

Har fått förfrågningar ibland om uppstallning av tävlande hästar som besöker stan i samband med meetings. Dessa har jag tackat nej till men inte pga smittorisk utan mest för att det inte ”gett något” utan mer inneburit onödigt omak utan någon egentlig vinst.

En vän/bekants hästar hade jag inte sett några problem med alls - förutsatt då som sagt att de är vaccinerade och allmänt friska.

På nuvarande anläggning (mindre, privat med endast 15 hästar inkl ca 10 inackorderade) har vi tävlingar och clinics regelbundet under året. Stallägarna stängde anläggningen en gång förra året då det var både kvarka och abortvirus som härjade i närområdet, andra anläggningar gjorde samma sak.
Har bara varit den gången, kvarka finns ju typ ”alltid” nånstans, och är alltid en ”risk” för alla som på något sätt rör sig på annat än den egna gården med hästar eller människor.
 
Senast ändrad:
Jag hade vägrat. Min före detta stallägare tog in okända hästar (för oss andra) varje år till en tävling. De skulle stå i våra boxar (så att våra hästar måste gå ute) och städade inte upp efter sig, så det fick vi göra. Dessutom fick vi inte "störa" i stallet så vi var tvungna att göra i ordning våra hästar i hagen om vi (nödvändigtvis) måste rida. :meh:

Vi betalade fullhyra för boxarna ändå. Som någon annan skrev, det är inte bara smittor jag är rädd för. Det påverkar de andra hästarna även om de inte ska vara i samma hage.
 
Jag hade vägrat. Min före detta stallägare tog in okända hästar (för oss andra) varje år till en tävling. De skulle stå i våra boxar (så att våra hästar måste gå ute) och städade inte upp efter sig, så det fick vi göra. Dessutom fick vi inte "störa" i stallet så vi var tvungna att göra i ordning våra hästar i hagen om vi (nödvändigtvis) måste rida. :meh:

Vi betalade fullhyra för boxarna ändå. Som någon annan skrev, det är inte bara smittor jag är rädd för. Det påverkar de andra hästarna även om de inte ska vara i samma hage.

Men det är väl en helt annan separat diskussion; huruvida din stallägares arroganta inställning drabbade er?

Inte vägrade ni heller, som du skriver att du skulle göra.....
 
Men det är väl en helt annan separat diskussion; huruvida din stallägares arroganta inställning drabbade er?

Inte vägrade ni heller, som du skriver att du skulle göra.....

Jag fattade det som att ts ÄR stallägare i sin situation och alltså är den som "får" bestämma? Då hade jag vägrat. Som inhyrd till en arrogant stallägare har man inte en suck att säga till om. Idag har jag eget, och aldrig i livet att jag hade tagit in någon idag. Men då var det bara att stå ut de dagarna.

Att det är oroligt för stallets ordinarie hästar/människor att ta in nya för en helg/vecka/kortare tid är väl högst relevant i situationen? Det är inte bara smittorisken och/eller eventuella skador om hästarna ska gå tillsammans som är viktigt att tänka på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 755
Senast: Lhas
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 932
Senast: cirkus
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 648
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp