Ta ett sabbatsår som vuxen

Jag hade inte låst mig vid en sak hela året utan försökt få in så mycket variation som möjligt. Slöa runt hemma en månad, resa ett par månader, gå en kurs ett par månader, hoppat på ett tremånaders vikariat inom något helt annat än det jag gör annars, etc.

Jag har haft liknande tankar inspirerad av vänners föräldraledigheten. Jag vill inte ha barn men blir lite avis på pausen från ekorrhjulet som föräldraledighet ger.
 
Jag tog fyra månader och åkte till Indien. Gick en kurs jag velat gå några år. (Och fick mersmak, stannade i stort sett sju år.)

Tillägg: det var också efter en utmattning. Bestämde att jag behövde se att jag kunde jobba heltid igen och sedan tog jag tjänstledigt.
Vad gjorde du i fantatiska och superjobbiga Indien i 7 år? Inte för att jag har med det att göra, blev bara väldigt nyfiken! 🐪🐘
 
Skulle väntat tills nuvarande hund inte finns kvar för att kunna vara borta flera veckor. Resan hade gått till Nya Zeeland. Och om jag hade ekonomin för det åkt hem via USA där jag främst vill se Hawaii, Alaska, Yellowstone och Grand Canyon.
Sedan hade jag skaffat valp och försökt skriva en bok.
 
Ett halvår känns spontant väldigt kort.
Jag skulle ge mig ut på några ordentliga resor, dvs minst en månad per ställe.

Softa hemma, sträckkolla serier, läsa böcker i trädgården, träffa massa vänner, "utveckla mig själv" genom att hinna stanna upp och reflektera över saker och ting.

Träffa släktingar som jag inte sett på länge.

Gå på konserter, testa olika hobbies, vinprovningar, restaurangbesök.

Ser helt klart inga problem alls med att fylla dagarna.
 
Tog en spontan semesterdag idag och har gått hemma i hettan och fnulat lite. Jag närmar mig 40, har alltid jobbat heltid+, jobbar alltid när andra är lediga och lever väldigt sparsamt.

Jag har nu börjat fundera på ifall jag ska ta ett sabbatsår, dvs tjänstledigt utan lön i 6-12 månader i 40-årspresent till mig själv. Jag har gott om sparade pengar, är inte orolig för det ekonomiska. Det enda som oroar mig är att jag kommer att ha tråkigt utan ett jobb att gå till.

Så då kommer jag till min fråga; vad hade ni fyllt dagarna med ifall ni hade haft ett sabbatsår?

Undanber mig pekpinnar gällande SGI osv, det är inte det tråden handlar om.
Cykling, löpning, vandring och rodd. Långturer på hundratals mil.
 
Sommarhslvåret
Skulle fixa trädgården/ lägga om stor del av trädgården.
Varit ute på dagvandringar.
Träffat folk.

Vinterhalvåret
Gått kurser i sömnad, stickning, brodyr och finsnickeri.
Lära mig och testa mig fram inom canning, fermentering och liknande.
Börja träna igen
Träffa folk.

Första tiden hade nog varit sova och titta YT och serier.
 
Senast ändrad:
Förutom det uppenbara som för mig är: Sovit när jag känner mig trött, ätit när jag känner mig hungrig, gått upp när jag känner mig pigg… Så hade jag läst många böcker, sorterat och rensat där man aldrig hinner, yogat, trädgårdspysslat på en annan nivå än nu och ridit!

Tror verkligen jag varit mer än nöjd med vardagarna där… men lägger även in att jag tagit mig mer tid för vänner och familj❤️
 
Om jag inte haft min häst hade jag rest iväg och mellanlandat hemma lite då och då för att packa typ 😅 Det finns många konserter/ställen runt om i världen jag inte skulle ha något emot att uppleva själv (i denna fantasi har inget eventuellt sällskap möjlighet att också vara ledig länge)

Men med häst hade jag gärna tagit med den utomlands för träning och möjlighet till lite tävling i något land med roligare väder än här hemma över vinterhalvåret. Kanske hitta något ställe med möjlighet att rida och utbilda hästar (och mig själv). Nu kräver iofs båda dessa förmodligen en del mer pengar än en vanlig månadskostnad, men man kan ju få drömma lite 😊
 
Tog en spontan semesterdag idag och har gått hemma i hettan och fnulat lite. Jag närmar mig 40, har alltid jobbat heltid+, jobbar alltid när andra är lediga och lever väldigt sparsamt.

Jag har nu börjat fundera på ifall jag ska ta ett sabbatsår, dvs tjänstledigt utan lön i 6-12 månader i 40-årspresent till mig själv. Jag har gott om sparade pengar, är inte orolig för det ekonomiska. Det enda som oroar mig är att jag kommer att ha tråkigt utan ett jobb att gå till.

Så då kommer jag till min fråga; vad hade ni fyllt dagarna med ifall ni hade haft ett sabbatsår?

Undanber mig pekpinnar gällande SGI osv, det är inte det tråden handlar om.


Gått roliga kurser på studieförbund, hyrt häst och ridit så mycket jag hade haft råd med, pluggat i lite lagom omfattning men bara sånt jag tycker är kul inte nödvändigtvis för att det är nyttigt.. Tagit långa sovmorgnar. Tränat mer än jag gör idag. Jobbat lite ideellt med att på något sätt kunna gå hem till gamla och ensamma människor och lagat deras favoritma, bakat och fikat med dem. Kanske tagit med dem på en promenad om de velat det. Bott på något varmt och skönt ställe från mitten av oktober till mitten av mars. Hade varit underbart att slippa mörkret och kylan här hemma under den perioden.
 
Tog en spontan semesterdag idag och har gått hemma i hettan och fnulat lite. Jag närmar mig 40, har alltid jobbat heltid+, jobbar alltid när andra är lediga och lever väldigt sparsamt.

Jag har nu börjat fundera på ifall jag ska ta ett sabbatsår, dvs tjänstledigt utan lön i 6-12 månader i 40-årspresent till mig själv. Jag har gott om sparade pengar, är inte orolig för det ekonomiska. Det enda som oroar mig är att jag kommer att ha tråkigt utan ett jobb att gå till.

Så då kommer jag till min fråga; vad hade ni fyllt dagarna med ifall ni hade haft ett sabbatsår?

Undanber mig pekpinnar gällande SGI osv, det är inte det tråden handlar om.
Hade jag haft livet som jag har nu hade jag kommit igång med träningen och hästar. Gått kurser i tex hästmassage, biomekanik etc.

Hade jag inte haft hästar hade jag rest i världen, hittat lite kortare volontärgrejer, tex leta efter hajar i sydafrika, märka stingrockor på Maldiverna, hitta nån safari-volontärgrej i kenya… ja du fattar.
 
Jag hade tillbringat mer tid i stallet varje dag. Läst, tecknat/målat och spelat piano. Gjort små roadtrips. Jag tycker ofta jag har för lite tid för att hinna med allt jag vill, så tror inte det skulle vara svårt att fylla dagarna.
 
Tog en spontan semesterdag idag och har gått hemma i hettan och fnulat lite. Jag närmar mig 40, har alltid jobbat heltid+, jobbar alltid när andra är lediga och lever väldigt sparsamt.

Jag har nu börjat fundera på ifall jag ska ta ett sabbatsår, dvs tjänstledigt utan lön i 6-12 månader i 40-årspresent till mig själv. Jag har gott om sparade pengar, är inte orolig för det ekonomiska. Det enda som oroar mig är att jag kommer att ha tråkigt utan ett jobb att gå till.

Så då kommer jag till min fråga; vad hade ni fyllt dagarna med ifall ni hade haft ett sabbatsår?

Undanber mig pekpinnar gällande SGI osv, det är inte det tråden handlar om.
Hade en kollega som tog tjänstledigt och gick en kurs i möbelrenovering. Tror att ledigheten var längre än kursen så hon hann nog med annat också.
 
Jag hade fokuserat på att renovera huset, att kunna göra mer själv med mer tid. Renoverat fönster, byggt ett trädäck, gjort färdigt hallen... Hade också velat få till mer motion och rörelse varje dag än jag får nu, tex yoga eller löpning så jag gillar men alltid prioriterar bort.

Jag har ju små barn så skulle inte bli helt fri trots tjänstledighet men kanske hade vi kunnat resa lite, helst med tåg, och låta resan vara målet.
Och så lite mer kreativitet, kanske börjat teckna och måla som jag gjorde mycket förr, eller en helt ny hobby.
 
Jag hade inte låst mig vid en sak hela året utan försökt få in så mycket variation som möjligt. Slöa runt hemma en månad, resa ett par månader, gå en kurs ett par månader, hoppat på ett tremånaders vikariat inom något helt annat än det jag gör annars, etc.

Jag har haft liknande tankar inspirerad av vänners föräldraledigheten. Jag vill inte ha barn men blir lite avis på pausen från ekorrhjulet som föräldraledighet ger.
Mjae, det beror nog på, att vara föräldraledig var för mig att hamna i ett annat slags ekorrhjul, fast på speed. I stället för att vara på jobbet, och sedan ledig, är det en all-vaken-tid övning som även inkluderar tider då man verkligen inte vill vara vaken. Hjärnan har inte fungerat lika bra igen sedan dess på varken mig eller maken fast vi försökte dela på ansvaret, ens nu 2-3 år efter den övningen. Jag tror ett år ledigt från arbete utan barn är en helt - helt - annan slags övning.
 
Jag hade nog tagit husvagnen och åkt runt i norden, vandrat och cyklat mtb april-oktober. Hälsat på människor som bor långt ifrån mig geografiskt. Stannat till hos en bekant som föder upp hästar under fölperioden.
På vintern hade jag nog kört lastbil, jag har inga intressen som är trevliga att utöva nov-feb.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 333
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 164
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 264
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 904
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp