Ta för på b-ponny sto ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Matilda94_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 2 942
Sv: Ta för på b-ponny sto ?

Vad har hon för stam? Vad har hon för meriter? Vad är tanken med fölet? Den sista tanken är nog den som avgör vilken typ av hingst som du ska använda. Sen är det bara att hitta en som matchar ditt sto. Det kan inte vi avgöra. Inte heller om du ska betäcka eller ej. Däremot så är åldern inget hinder.

Vad hade de för hingst förra gången? Det verkar ju vara en bra kombination för prestation iallafall:) Ta till vara på den informationen!

Hej! Jag har en arabhingst som har gett föl med bra gångarter dom är bar i huvudet med. Han är mycket trevlig lugn och bar i huvudet och hoppar bra med.. Förra året (2005) fick en B ponny ett föl efter honmo som blev super bra. Ett stoföl blev det och hon bara springer i hagen super bra gångarter och allt=):)

Ok du får ursäkta min okunnighet...jag skulle väl nämt welsh ponnyn oxå...och en wm hingst på 115cm skulle oxå gå bra- för min del!:)

Jag ägde inte henne förra gången hon hade föl men jag tror hon betäcktes med en shettis, har aldrig hört vad som blev av den avkomman.

Vilken hingst skulle DU rekommendera för mitt sto då? Vill gärna hörs din åsikt:)

Precis! En bra ridskolehäst tycker jag är lite väl underskattat i det här landet! Och om vår lilla ponny kunde avla fram en sådan hade jag varit stolt! Jag tror inte heller att jag och de andra som tar hand om den här ponnyn skulle sälja fölet. Vi skulle vilja följa dess utveckling för att se vad det bär av....och på så sätt skaffa oss en plan A och en plan B, kanske t o m en plan C. Det var väl därför jag inte tog föl på min D-ponny när jag var sådär 13...för jag hade antagligen inte haft nån plan alls då...men hade hon fått ett föl då kanske jag kunde betäckt henne igen för några år sedan för att då ha många roliga planer:).

Det roligaste med att avla ar ju faktiskt att se hur det gar for dem nar de ar aldre. Det ar ju det som ar hela vitsen liksom - att avla fram en ponny som kommer att anvandas.
Dock vet man inte vad som kommer att handa under din egna livstid, sa har flera planer for ditt fol.

Forutom at det ar roligt att folja utvecklingen, sa ar det otroligt larorikt att avla. Man lar sej massor om avel, men ocksa om sej sjalv och hur man hanterar olika situationer.

Angående ridskolehästar. I somras hade jag höga krav på meriter till vår sekt B hingst MEN vi tog faktiskt i mot 3 st ridskolehästar som skulle producera fram en ny generation ridskoleponnier.

Om det är en blivande ridskolehäst du vill föda upp så skulle jag använda en hingst som lämnat bra temperament och kanske inte en gångartshingst då små barn ofta har lättare att lära sig rida på en ponny med "normala" gångarter. En allroundbegåvad hingst som lämnar det efter sig.
Blev du något klokare nu:D

Väl fungerande ridskolehästar får väl meriterande poäng till moderstoet? Alltså presterande hästar!

Vet faktiskt inte hur det är med det men jag tycker att det är en merit. Vad jag som hingstägare gillar är när stoägaren har ett mål med sitt föl. Stoägaren till dessa ston ville ha min hingst då han har ett mkt bra temperament och en förfärvningssäker stam.

Jag hade nog inte riktigt tänkt mig enbart en gångartshingst till vårt lilla sto...men er Besk har väl t ex oxå ett bra temperament och inte "bara" gångarter? Funderade faktiskt på att betäcka med honom när han var på Öland men av olika anledningar blev det inte så...och nu bor han juh långt bort:)

En hingst som Candide faller mig oxå i smaken...men som sagt det är så långt att åka... Vilket ju medför praktiska komplikationer...men visst borde det finnas hingstar med bar temperament i Skåne/Småland??!!

Skåne/Småland är väl paradiset för stoägare. Är det inte där de flesta hingstar bor? Besk är mer hopp än gångart. Hans helbror Bells står ju på Öland samt Bells son Tuborg. Annars så står Savoy nere i Skåne halva säsongen om jag inte läst fel.

Nog finns det welsh hingstar med underbart temperament här! Vår hingst kan ett barn leda runt i sytråd, han fungerar som pappa i "barnkammaren" under vintern till både sina andras föl, han går i hage brevis stona utan el i eltråden.....
Du kan spänna en pulka efter honom och dra ett barn i fast han inte är inkörd.
Det är sådana en welsh B ska vara snälla, pigga och vackra!

Stammen vet jag inte. Hingstens namn står på hennes papper, ska kolla..

Jo det är säkert sant...det är bara det att för en "novis" inom ämnet så är det en djungel...och vissa hingstar som man hittar "faller" man juh för! Tack för tipsen:) Ska kolla upp dom och se om nåt passar!

I Skåne (Löddeköpinge) har du ju bl a lilla welshhingsten Fabian II RW 74, som har presterat mycket på tävlingsbanorna. Har sett flera trevliga, ridbara ponnyer efter honom. Han har även en förärvningssäker stam när det gäller prestation.
Såg att du nämner 25-åriga Måna, det måste väl vara Smedhults Måna? Klappa i så fall om din fina ponny från mig!

Hlsn Helena

Om du inte har hela stammen så lär hon ju INTE vara en Ridponny ! Utan en ponny reggad i ASRP's slaskregister !

cirkus skrev:
Om du inte har hela stammen så lär hon ju INTE vara en Ridponny ! Utan en ponny reggad i ASRP's slaskregister !

Finessen med en öppen stambok är ju att ston i slaskregistret som betäcks med godkända hingstar får en avkomma som hamnar ett steg högre i hierakin, och man kan då genom att avla med godkända hingstar under flera generationer till slut få en stamboksförd avkomma. Nånstans måste man ju börja, varför då inte med ett trevligt sto även om stammen är okänd? :banana: :banana: :banana:

Men det är det väl ingen som sagt något om. Bara att hon inte borde kalla sin ponny Svensk Ridponny, utan korsningsponny precis som den är och även är registrerad som om ingen stam finns.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 322
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 429
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 620
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 280
Senast: Dessie2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Årets skattebesked
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur