"Ta hand om" litet sår?

Fast jag undrar bara hur man vet det, jag kan nästan ingenting om sårvård och sånt så jag har liksom ingen aning. Känns ju dumt att traska till VC och visa upp ett sår och fråga om det kan vara infekterat, och så kanske de bara skrattar åt mig och tycker jag är sjåpig :o
Ring 1177 för råd :).
 
Ett rött och svullet sår som gör ordentligt ont bör kollas. Exempelvis av en distriktssköterska. En liten rodnad och svullnad runt ett sår som inte gör ordentligt ont och som inte blir större/värre läker förmodligen som det ska. En viss svullnad/rodnad blir det runt ett sår när en massa vita blodkroppar skyndar dit för att läka det. Det är också därför ett sår kan såsa, det är de vita blodkroppar som har gjort sitt jobb och är det lite så är det inte någon fara. Får man feber eller är allmänpåverkad ska man söka vård. http://www.sarvard.se/
 
Hör ni ni blandar ni inte ihop infektion och inflammation nu? Sker det inte en infektion först?
 
Inflammation är kroppens svar på en skada. Skadan kan vara en infektion (främmande organism som invaderar) eller vävnadsskada. Så det är inte alltid en infektion när det är rött och svullet, men är det var (pus) så är det ett tecken på infektion.
Fast var kan vara en del av inflammation också. Vita blodkroppar i överflöd äter upp den främmande patogenen och dör. Kommer ut i form av var.
En inflammation kan också vara ett blåmärken, en skada under huden utan främmande ämnen.

Om jag inte har helt snurrat ihop mina fysiologikunskaper :p
 
Fast var kan vara en del av inflammation också. Vita blodkroppar i överflöd äter upp den främmande patogenen och dör. Kommer ut i form av var.
En inflammation kan också vara ett blåmärken, en skada under huden utan främmande ämnen.

Om jag inte har helt snurrat ihop mina fysiologikunskaper :p

Ja, det tror jag också. Men var är nog alltid ett svar på en främmande kropp av nått slag. Det är inte en inflammation.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt barn ramlade med cykeln imorse och landade på hakan = ett antal stygn plus stripes. Han syddes vid 10-tiden imorse och såret blöder...
2
Svar
29
· Visningar
7 793
Hästvård Upptäckte ett litet sår på ena frambenet, mitt på benets utsida typ mellan sena och skenben, för ca 3 veckor sedan. Var inte så orolig...
Svar
4
· Visningar
1 070
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta? En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna...
Svar
4
· Visningar
1 975
Senast: Lindsen
·
Hundhälsa Min hund har ett märkligt sår precis brevid anus , det ser ut som att en böld som spruckit ungefär (fistel?), ett litet jack på 3 mm och...
2
Svar
21
· Visningar
26 421
Senast: Snixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp