Ta med barn (oanmälda) till bekanta

På något vis är det väl så att det inte är ok att kalla människor för motbjudande, såvida det inte rör sig om t ex våldsverkare e d. Att kalla barn som grupp för motbjudande är ju liksom som att kalla kortväxta, mörkhyade eller rödhåriga för detsamma. Barn är människor. Små människor. Det går inte att jämföra med att säga att man inte gillar spindlar.
Sedan är ju din åsikt din och du får ha den, men lämpligen uttrycker du den på ett annat sätt än vad folk gör om de t ex tycker ormar är äckliga.
Ja precis. Det är en sak att säga ”Det vore bra om du inte tog med barnet, jag tänkte att vi skulle få prata ostörda den här gången”. Men att inte vilja ha in barn i sin lägenhet för att man inte tycker om barn, för att barn är motbjudande - det är långtifrån okej.
 
Hahha jag kom att tänka på en middag jag hade.
Jag hade bjudit min kompis, och min fd svärson med ny familj på palt.
Så kom svärsonen, hans familj, men kompisen dröjde....
När vi börjat äta, kom kompisen, satte sig vid den tomma platsen vid bordet, och sa
- förresten, pappa är med. Samtidigt öppnades ytterdörren, och in kom hennes PAPPA!
Ja ja, jag ställde fram en tallrik, palten räckte, och när han ätit klart sa han
-Jag gör som lappen, går när han är mätt *stort smile* Han är Same själv, och gillar att kalla sig lapp.
Oväntat, men väldigt trevligt!
Hos oss finns de plats för både hundar, barn och pappor....

* Jenny *
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Men nu får du väl ge dig? Kränkt? :rofl:
Det jag reagerade på var själva fenomenet att man inte under några omständigheter får uttrycka att man finner barn motbjudande, man får gärna uttrycka hat mot spindlar, ormar, elaka släktingar, whatever, men just barn är så otroligt laddat att ondgöra sig över.

Jag tycker att barn generellt är motbjudande, ja, men det är rätt lång bit från den åsikten till att öppet peka på en väns barn och tala om hur äckliga de är. Man får däremot tänka vad man vill.
Barn är människor. Generellt har jag lite svårt för personer som anser en viss grupp människor motbjudande. Sen att alla inte har en önskan om att bli förälder eller umgås med dem är en annan sak.
 
De låter mkt obehagligt, skriker så att min tinnitus gör att jag får jätteont. De snorar och kladdar ner (Jag gillar inte min mors GD av samma anledning) och är allmänt äckliga. Kissar och bajsar på sig. De har inget vett för hur man ska bete sig bland folk väldigt ofta. Och dessutom är de känsliga för intryck så man kan förstöra dem för livet om man inte tänker sig för. Tex om man är full på en tjejmiddag.

Ja, jag vet att det är helt naturligt att de skriker, snorar och kissar/bajsar på sig men man kan tycka att det är äckligt ändå.

Ja man kan tycka att det är äckligt med snor, kiss och bajs. Det gör jag med. Spya är ännu värre för mig dock.
Men då är det väl rimligt att tycka illa om alla människor som är sjuka och snorar, äldre som inte kan gå på toa utan får ha blöja, människor med inkontinens och kissar på sig osv. Varför just barn(nu har kanske inte just du sagt detta endast om barn men de andra)?

Barn snorar ju inte för att de är barn. De är ju sjuka i så fall. Och barn kissar och bajsar inte på sig bara för att de är barn. Det gör det för att föräldrarna satt blöja på dem och inte erbjuder annat sätt att göra sina behov på.
Vad nu "allmänt äckliga" är vet jag inte vad du menar med.
 
Eller bara acceptera att alla inte tycker om alla typer av människor.

Är barn en "typ" av människor? Det enda de har gemensamt är ålder, att de är unga, annars är de individer med olika petsonligheter precis som alla andra människor. Är det rimligt att inte gilla människor för att de är i en viss ålder? Är alla pensionärer lika? Alla medelålders? Alla 20-åringar? Alla tonåringar?
 
Jag tycker inte att du överreagerar. Om en vän frågar mig och jag vill träffas och jag inte kan åka utan barnet just då säger jag att jag kan om barnet följer med alt. att jag hellre träffas en annan gång när jag inte behöver ha med barnet. Skulle aldrig få för mig att ta med barnet utan att ha kollat innan om det var ok. Sen är jag inte heller sån som vill ha med mitt barn när jag träffar mina vänner. Då vill jag ju kunna lägga hela min uppmärksamhet på mina vänner. Med små barn närvarande går det inte.
 
Barn är svåra att läsa av och personer som aldrig umgåtts med barn kan ha väldigt svårt för det till synes irrationella beteendet. Speciellt om man inte är neurotypisk och redan har svårt med relationer till andra, då kan ett barn framstå som en alien. Jag fixar min dotter, men en av hennes bästa vämner vill jag nästan vråla åt ibland för att hon enligt min adhd-hjärna beter sig så knäppt. Nu har jag ju vett nog att inte vråla :D men jag är väldigt hjärntrött efter att ha varit med tjejerna en stund.

Javisst, jag har själv två barn men kan ha svårt för andra barns beteende om det inte ligger inom min ram hur man bör bete sig osv. Alla föräldrar har ju inte samma regler. Men jag hatar ju inte barn för det. Jag ogillar ju bara just dessa barns beteende. Och det är då just beteendet, inte barnet. Dåligt beteende och svårhet att läsa av finns ju även hos vuxna personer.
 
Är du dum eller gör du dej till? Självklart så reagerar folk på det. Men nu handlade det om BARN och alla mammor som blir kränkta för att inte alla tycker om deras avkommor.

Jag är mamma men dock inte ett dugg kränkt. :D
Jag har två barn, vill gärna höra varför du så rimligt tycker illa om dem. Vore intressant med ett seriöst svar :p med tanke på att du inte vet ett dugg om dem.
Att de är barn tycker jag inte är tillräckligt då det inte säger ett dugg. Så berätta nu.
 
Är du dum eller gör du dej till? Självklart så reagerar folk på det. Men nu handlade det om BARN och alla mammor som blir kränkta för att inte alla tycker om deras avkommor.

Nej men jag tycker ditt inlägg om att barn var det enda man inte fick tycka illa om var ännu märkligare om du tror att folk skulle reagera på att du tyckte illa om pensionärer.

Jag blir inte ett dugg kränkt om du träffar mina barn och inte tycker om dem. Men jag tycker du är generaliserande och fördomsfull om du påstår att du inte tycker om "barn". Och väldigt motsägelsefull om du dels påstår att de enda man inte får tycka illa om är barn, och fels påstår att ogillande mot vilken grupp människor som helst skulle väcka reaktioner.
 
Är barn en "typ" av människor? Det enda de har gemensamt är ålder, att de är unga, annars är de individer med olika petsonligheter precis som alla andra människor. Är det rimligt att inte gilla människor för att de är i en viss ålder? Är alla pensionärer lika? Alla medelålders? Alla 20-åringar? Alla tonåringar?
Ja det är rimligt. Sen får du tycka vad du vill om det.
 
Nej men jag tycker ditt inlägg om att barn var det enda man inte fick tycka illa om var ännu märkligare om du tror att folk skulle reagera på att du tyckte illa om pensionärer.

Jag blir inte ett dugg kränkt om du träffar mina barn och inte tycker om dem. Men jag tycker du är generaliserande och fördomsfull om du påstår att du inte tycker om "barn". Och väldigt motsägelsefull om du dels påstår att de enda man inte får tycka illa om är barn, och fels påstår att ogillande mot vilken grupp människor som helst skulle väcka reaktioner.
Men vad är problemet att jag inte gillar barn? Varför är det generaliserande och fördomsfullt? Då är det alltid generaliserande och motsägelsefullt att ogilla något eller någon eller några.
Ja men ursäkta mej att jag inte tog upp allt man kan ogilla som skulle väcka ramaskri. Men visst jag lägger till pensionärer, handikappade, dvärgar, efterblivna, statsministern, invandrare, flyktingar, feminister, homosexuella. Har jag glömt nått?
 
Jag är mamma men dock inte ett dugg kränkt. :D
Jag har två barn, vill gärna höra varför du så rimligt tycker illa om dem. Vore intressant med ett seriöst svar :p med tanke på att du inte vet ett dugg om dem.
Att de är barn tycker jag inte är tillräckligt då det inte säger ett dugg. Så berätta nu.
Jag tycker generellt illa om barn. Inte ALLA. Och det är ett seriöst svar. Vet inte varför jag skulle tycka om barn. Ge mej ett seriöst svar på det i stället
 
Jag tycker generellt illa om barn. Inte ALLA. Och det är ett seriöst svar. Vet inte varför jag skulle tycka om barn. Ge mej ett seriöst svar på det i stället
Man reagerar ju mest på frasen motbjudande - vem som nu använde den...
Ingen har ju tyckt att man måste tycka om barn? Mer att "tycka illa om " är rätt starkt uttryckt om en stor grupp individer som dessutom har ett åldersspann på en 14 år. En 10 åring varken kissar eller bajsar på sig och kan snyta sig lika bra som en vuxen men är ändå ett barn.
För principen snorigt barn som petar näsan och ger blöta pussar är ju lite som en dregglig hund som vill ge blöta pussar. Det blir skillnad på min egen hunds dreggel och andras... Mina barns blöta pussar är :heart Men jag torkar mig direkt efteråt ändå för lite jobbigt tycker jag det är med andras dreggel i ansiktet:D
 
Men vad är problemet att jag inte gillar barn? Varför är det generaliserande och fördomsfullt? Då är det alltid generaliserande och motsägelsefullt att ogilla något eller någon eller några.
Ja men ursäkta mej att jag inte tog upp allt man kan ogilla som skulle väcka ramaskri. Men visst jag lägger till pensionärer, handikappade, dvärgar, efterblivna, statsministern, invandrare, flyktingar, feminister, homosexuella. Har jag glömt nått?

Ja det är väl generaliserande och fördomsfullt att döma ut människor man inte träffat baserat på ålder/hudfärg/nationalitet/osv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 895
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har sedan ett år tillbaka träffat en man, han är ca 10 år äldre och han är egentligen mycket av det jag inte alls letade efter hos...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 600
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 767
Senast: Mitten
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 316
Senast: Cizma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp