Ta över någon annans hemsida..

loveponies

Trådstartare
Det är så här att jag har en kompis som jbbar på hunddagis, och dom anlitade för et ttag sedan ett företag som byggde en hemsida åt dem. Dock så vill de nu kunna uppdatera hemsida, men de ksotar ju förstås skjortan om man ska låta företaget göra alla uppdateringar.
Då frågade min kompis mig om inte jag kunde tänka mig att göra det, eftersom jag själv har gjor en egen hemsida och vet hur det går till.

Men problemet är nu hur jag ska göra för att kunna uppdatera deras sda? Jag har fått en del koder, men jag vet itne vad jag ska göra av dem? Hur går det egentligen till när man tar över en hemsida? Måste de köpa loss sida från företaget, eller måste jag göra en helt ny sida åt dem?
 
Om du fått användarnamn och lösenord så du kan komma åt servern är det bara att tanka hem sidorna via ett FTP-program. Vilket du bör kunna iom att du gjort hemsidor förut. Om företaget gett dig koderna har de ju i princip gett dig godkännande att tanka hem sidorna och ändra dem innan du laddar upp dem igen. Men kolla såklart med företager eller hunddagiset först så du inte stjäl nåt! :)
 
Men alltså, när jag försökte knappa in koderna på mitt ftp-program så fungerade det inte...
Jag fick dessa uppgifter:
Namn: *** (Skriver inte ut det riktiga förstås, men tre siffror fvar det)
Lösen: *** (Samma siffror som ovan)
Sökord+koder: *** (tre bokstäver)

Prtnr: **** (fyra siffror)
Användarnamn: ****** (sex bokstäver, namnet på hundagiset)
Lösen FTP: ******* (sex bokstäver, samma som ovan + en siffra)

Men i mitt FTP-program så finns dessa fält:
Profile Name
Host address
Port (borde ju vara portkoden)
Login
Password

Så vilket ska skrivas in vart? Vad ska skrivas på profile name? Jag testade med både 'namn' och 'användarnamn', men det stod bara "failed to connect".
 
Profile name är vad du vill kalla anslutningen. Valfritt namn och har ingen betydelse för ifall du kommer att kunna logga in på servern eller ej.
Host adress ger sig självt, adressen till den ftp du ska logga in på.
Port är portkod ja!
Login: Här skulle jag prova med användarnamnet du har fått
Password: Lösen FTP skulle jag prova här
Jag använder WSftp och utgår från den när jag förklarar. Utifrån vad du har skrivit så låter det som att det är de inloggningsuppgifter du har, men jag vet inte riktigt vad man har koderna till.

Ngn annan kanske har bättre koll?
 
Men vad ska jag skirva då på host adress, URL:en till deras hemsida eller? För på min egen så skriver jag ju inte hela min hemsideadress, utan bara de sista siffrorna i URL:en jag fått av telia.
 
Har dom egen domän?
För mig med egen domän så skriver jag ftp. istället för www. och resten av domännamnet.
Tex som min förra ftp.nenasgraphics.com
 
Jga hade lite krångel när jag skulle ta över en sida, men efter lite faxande med papper och grejs var det inga problem.
Sidan jga har hand om har egen server, loggar enkelt in där med ftp. Du behöver alltså inte göra en helt ny sida!

Du har fått så mkt tips och råd tidigare, så jag behöver inte yppa något mer, tror jag :).
Lycka till med sidbyggandet!!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 001
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 576
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 314
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Så var det dags igen då. Jag får en påminnelse från ett av alla våra fraktbolag (på företaget), som kommit bort i posten eller mail. På...
Svar
5
· Visningar
1 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp