Bukefalos 28 år!

Ta sig fram i småstad utan körkort?

hier

Trådstartare
Jag ska troligen, eller rättare sagt vill, av lite olika anledningar, flytta från Stockholm till en mindre ort i Småland.

Detta har visat sig bli ett projekt utan dess like och jag blir mer och mer osäker på om skeppet kommer att kunna gå i land öht. Det ser helt enkelt ut som att jag inte kan installera mig utan eget fordon? Dvs hitta jobb och kunna ta sig runt annat än i själva centrum.

Hur vanligt är det att folk lever utan bil i småstäder, eller rättare sagt, är det öht genomförbart?
 
Jag ska troligen, eller rättare sagt vill, av lite olika anledningar, flytta från Stockholm till en mindre ort i Småland.

Detta har visat sig bli ett projekt utan dess like och jag blir mer och mer osäker på om skeppet kommer att kunna gå i land öht. Det ser helt enkelt ut som att jag inte kan installera mig utan eget fordon? Dvs hitta jobb och kunna ta sig runt annat än i själva centrum.

Hur vanligt är det att folk lever utan bil i småstäder, eller rättare sagt, är det öht genomförbart?

Vi bor i en liten by i Småland, och ja, jag har några vänner utan bil eller körkort, men det är rätt meckigt.

Du blir ju ganska beroende av bussarna som kanske inte går jätteofta eller får man förlita sig på goda vänner.

De som inte har körkort gnäller iofs aldrig, de vet ju inget annat och tycker man det är besvärligt går det ju att ordna ett körkort.
 
Jag bor i Värnamo utan körkort och det går ganska bra. Det går tåg och bussar åt de flesta håll.
 
Det är egentligen bara att inse...utan möjlighet till egen bil så blir dina möjligheter kraftigt begränsade.
Cykel, moped, javisst. men med tanke på hur väder o vägar ser ut större delen av året kan jag knappast rekommendera det. Att cykla ngn mil i snöblandat regn med 2 kassar livsmedel hängande i styret önskar jag inte min värsta ovän. Ta du ett körkort och köp dig en beg bil..den utgiften har du igen den dagen du ska ta dig till jobbet i minus 5 och rykande snöstorm ;)
 
I de små städerna är ju avstånden också små. Det är också små avstånd till sådant som ligger utanför städernas centrum. Jag växte tex upp centralt i en liten stad, och så hade jag tre kilometer på cykel till stallet, som låg typ i skogen.

Att jämföra med nu, då jag bor centralt i Göteborg och har tre mil till stallet, som ändå inte ligger i skogen.
 
Svarar resten: Jovisst, att finna sig i att man inte tagit körkort får jag vackert göra, jag tror mest att jag efter att ha sökt på kollektivtrafiken i det aktuella området blev lite förvånad att den var så nästintill obefintlig. Då började jag fundera på att det ju måste finnas de som ändå av olika anledningar inte har bil.

Cykel får jag nog införskaffa, ja.
 
Det beror på. Jag bodde tidigare i en småstad, visserligen med körkort men utan egen bil. Jag hade inte tillgång till bil heller och mina barn var då ganska små. Det fungerade trots allt även om det var slitigt att få hem vissa saker och veckohandlingen var ju sådär kul utan bil med blöjbarn men allt går!
Kolla upp kollektivtrafiken där du tänkt bo och bosätt dig nära busshållplats/tågstation är mitt råd.
 
Jag ska troligen, eller rättare sagt vill, av lite olika anledningar, flytta från Stockholm till en mindre ort i Småland.

Detta har visat sig bli ett projekt utan dess like och jag blir mer och mer osäker på om skeppet kommer att kunna gå i land öht. Det ser helt enkelt ut som att jag inte kan installera mig utan eget fordon? Dvs hitta jobb och kunna ta sig runt annat än i själva centrum.

Hur vanligt är det att folk lever utan bil i småstäder, eller rättare sagt, är det öht genomförbart?
Utan bil i småstad är ett smärre självmordprojekt. Dvs man blir galen nog för att ta sig själv av daga ;)

Att inte ha bil förutsätter fungerande kollektivtrafik ELLER att man är en hurtbulle som utan bekymmer cyklar miltals.

En EU-moppe kan också fungera.:up:

Men jag skulle inte kunna bo där jag bor utan min bil.

Ser ju dagligen mina elevers bekymmer att ta sig till ocgh från skola, affär eller besök i vården. Deras egna körkort gäller ett år i Sverige och det är dyrt att skaffa ett svenskt så många har inte råd innan de skaffat jobb. Och jobb föutsätter körkort. Moment 22.

Så - börja läsa teori. Finns massor av gratissidor på nätet att plugga sig igenom. :)
 
Jag ska troligen, eller rättare sagt vill, av lite olika anledningar, flytta från Stockholm till en mindre ort i Småland.

Detta har visat sig bli ett projekt utan dess like och jag blir mer och mer osäker på om skeppet kommer att kunna gå i land öht. Det ser helt enkelt ut som att jag inte kan installera mig utan eget fordon? Dvs hitta jobb och kunna ta sig runt annat än i själva centrum.

Hur vanligt är det att folk lever utan bil i småstäder, eller rättare sagt, är det öht genomförbart?

I en mindre STAD ser jag inga problem att kunna klara sig utan körkort. Jag bor i en mindre stad och hade absolut klarat mig utan bil. Dels är gång- och cykelavstånden till det mesta inom stan inte så stora, dels finns det väl utbyggd kollektivtrafik både inom staden och till/från de närmaste orterna utåt (och tåg då ut i landet). Men bo utan körkort i en mindre tätort - det hade helt klart känts meckigare.

En mindre ort nära en halvstor stad möjligen, men jag bodde en tid på en mindre ort och jobbade flera mil därifrån och även om det gick bussar så att jag kunde ta mig till och från jobbet (och det fanns affärer så att jag så att säga klarade det dagliga livet på orten), så hade jag helt klart känt mig låst utan bil. Kollektivtrafiken på helgerna t.ex. var ju näst intill icke-existerande... Men det beror väl på hur "rörlig" man har behov av att vara, hur och var man jobbar i förhållande till hemmet/kollektivtrafiken etc.
 
Jag ska troligen, eller rättare sagt vill, av lite olika anledningar, flytta från Stockholm till en mindre ort i Småland.

Detta har visat sig bli ett projekt utan dess like och jag blir mer och mer osäker på om skeppet kommer att kunna gå i land öht. Det ser helt enkelt ut som att jag inte kan installera mig utan eget fordon? Dvs hitta jobb och kunna ta sig runt annat än i själva centrum.

Hur vanligt är det att folk lever utan bil i småstäder, eller rättare sagt, är det öht genomförbart?
Jag skulle nog säga att det beror på var och hur du tänkt bosätta dig. Vilken del av Småland handlar det om? (Södra Kalmar län kan jag ge bra svar om... )
Är det själva förflyttningen som är det största problemet eller möjligheten att hitta jobb utan fordon/körkort?
 
Jag har alltid varit utan körkort och bott i små byar
Gått har jag gjort många mil
Cyklat, åkt eumoppe.
Buss funkade men krävde planering och långa väntetider
Nu bor jag nära en affär med tåget och bussen 100 m från dörren
Hur bekvämt som helst
Jobbet ligger nu nån kilometer bort. Gångavstånd alltså :)
 
Ok . det finns många anledningar att inte ta körkort. att inte ha bil.(ekonomi, sjukdom, ideologi, handikapp.) Men en anledning till att ta körkort, att skaffa egen bil är, att man slipper ligga släkt o vänner till last. För det kommer man att göra om man bor i en mindre stad utan körkort..om man inte vill köpa den tjänsten i form av taxi eller budbil.
Körkort o bil är inte billigt, men friheten har ju som alltid sitt pris.
 
Jag skulle nog säga att det beror på var och hur du tänkt bosätta dig. Vilken del av Småland handlar det om? (Södra Kalmar län kan jag ge bra svar om... )
Är det själva förflyttningen som är det största problemet eller möjligheten att hitta jobb utan fordon/körkort?

Det gäller Jkpg län, nästan på gränsen till Östergötland så totalt ute i den småländska trollskogen är det förstås inte, och som hästmänniska i Sthlm utan bil är jag van vid långa avstånd, enkel resa 1-1,5 timme enkel väg till jobb/stall är standard för mig. Har kollat kartor och hållplatser med både östgötatrafiken och Jönköpingstrafiken och det ser ändå överkomligt ut på sina håll, om än lite nedslående med tider.

Däremot på jobbfronten (platsbanken) är det som en vägg med körkortskrav överallt.

Jag vet att jag inte gör det lätt för mig som vill flytta från Stockholm under dessa förutsättningar men jag spyr på den här stan och har bekanta i orten jag vill flytta till. Kan förmodligen försöka någon större stad typ Jönköping eller så också.
 
Jag är uppvuxen i en småstad vid stambanan. Under min tidiga barndom (född senare hälften av 60-talet) ganska bra lokaltrafik med rälsbuss. Sen försvann sådana och de vanliga tågen gjorde allt färre stopp. Det är faktiskt bättre nu efter avregleringen då ett privat bolag startat ett "pendeltåg" som stannar i små samhällen där stationerna stått utnyttjade i decennier.

Bussar till de omkringliggande orterna fanns, men turtätheten var väl i bästa fall med några timmars intervall under dagtid. Jag gick i gymnasiet 25 km hemifrån och vi hade väl två bussar att välja på beroende på när vi slutade. Ibland tog vi bussen till största staden 70 km bort. Det var väl två turer att välja på dit och ungefär samma hem.

På avstånd upp till ca en mil var cykel det bästa färdmedlet till jag själv tog körkort. Lokaltrafik inom tätorten fanns inte. Både min mormor och min farmor levde stora delar av sina liv utan körkort i samma stad. De cyklade och åkte spark på vintern. I båda familjerna införskaffades bil ganska tidigt. Min morfar tror jag köpte bil redan på 1930-talet. Så båda mina föräldrar tog körkort Det blev en förutsättning i den livsstil som växte fram i stan efter kriget. Dock gick det mesta man behöver att få tag på inom stadens gränser och så är det fortfarande. Jag tycker affärslivet i stan klarat sig ganska bra trots konkurrens från köpcentrum i de närliggande städerna. Om det även klarar näthandeln återstår att se.

Så jag är inte förvånad över obefintlig kollektivtrafik.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 965
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 422
Senast: inverterad
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 963
Senast: _Taggis_
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 476
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp