Bukefalos 28 år!

Ta sig fram i småstad utan körkort?

Jag tror det beror på vilken mindre ort det handlar om. Där jag bor (södra norrland) finns det småorter med helt okej kollektivtrafik, likaväl som det finns småorter helt utan kollektivtrafik.
Men kolla upp avstånden mellan olika ställen, om man bor inom/nära centralorten är det ju ofta inte speciellt långt att gå eller cykla till affären, tågstationen osv.
 
Det gäller Jkpg län, nästan på gränsen till Östergötland så totalt ute i den småländska trollskogen är det förstås inte, och som hästmänniska i Sthlm utan bil är jag van vid långa avstånd, enkel resa 1-1,5 timme enkel väg till jobb/stall är standard för mig. Har kollat kartor och hållplatser med både östgötatrafiken och Jönköpingstrafiken och det ser ändå överkomligt ut på sina håll, om än lite nedslående med tider.
I Huvudstan springs det för att hinna med tunnelbanan som går 42 så en slipper vänta tills 45. På landet är det bra att det går buss varje dag. I småstan finns det både stadsbuss och cykel.
Jämför inte med det du är van vid, utan hitta sätt att hantera de möjligheter som finns.
 
Elcykel eller moppe om möjligt. Flera cykelkorgar eller packväskor. Se till att ha en stor, rymlig ergonomisk ryggsäck att packa i när du åker och handlar mat, speciellt bra när man ska ta sig till och från busshållsplats.
Sen är det bra att hitta nya vänner som man kan byta tjänster med, typ "jag tar in och ut dina hästar och mockar mot att du kör mig till x".

Jag har inget körkort ännu, 46 år gammal och bott på flera små orter i värmland och i dalarna. Det går, men roligt är det inte när det pissar ner eller är ishalka.

Det viktigaste är att det finns ett stabilt sätt att ta sig till och från arbete, kan man bara lösa det ordnar sig resten.
 
Är vuxen, men körkort ju inte gratis direkt så nej det är inte ”bara att”.
Då löser man problemet med finansieringen, själv hade jag 2 extrajobb när jag sparade till körkort och bil och extrajobb växer faktiskt på träd, är man inte rädd för utmaningar och att skita ner sig så finns det massor, jag lovar. Ett av extrajobben var att städa på en industri kvällstid och jag hoppade in lite här och där och det gav inte bara klirr i kassan utan massor med erfarenhet inom många branscher, nåt jag haft nytta av hela livet så pengaproblem är ett icke-problem anser jag.
 
I Huvudstan springs det för att hinna med tunnelbanan som går 42 så en slipper vänta tills 45. På landet är det bra att det går buss varje dag. I småstan finns det både stadsbuss och cykel.
Jämför inte med det du är van vid, utan hitta sätt att hantera de möjligheter som finns.
Jag håller med. Är man van vid flera turer i timmen så är skillnaden stor. I småstaden jag bodde i gick bussarna på en linje var tjugonde minut under rusningstid, övrig tid en gång i timmen och mellan 19-07 inte alls. Övriga bussar inom staden gick varannan timme i rusningstrafik och övrig tid inte alls. Tåget till närmast större stad gick en gång i timmen vid rusningstid, mellan 11-14 varannan timme på vardagarna. Helger och kvällar lite då och då men inte oftare än varannan timme. Sista tåget hem gick 01,20 på lördagarna. Det krävs helt klart mer planering än i storstadsregionen. Att bo utanför stan utan bil går inte om man inte tycker att det är kul att gå eller cykla. Vi har tre km till närmaste busshållplats nu. Bussarna går fem turer på vardagarna och på helgerna inte alls. Jag bor en mil utanför en mindre stad nu.
 
Ok . det finns många anledningar att inte ta körkort. att inte ha bil.(ekonomi, sjukdom, ideologi, handikapp.) Men en anledning till att ta körkort, att skaffa egen bil är, att man slipper ligga släkt o vänner till last. För det kommer man att göra om man bor i en mindre stad utan körkort..om man inte vill köpa den tjänsten i form av taxi eller budbil.
Körkort o bil är inte billigt, men friheten har ju som alltid sitt pris.

Fast nej, bara för att du tror att det är så att man KOMMER ligga någon till last så behöver det inte alls vara så - det beror ju på var man är bosatt i förhållande till jobb och faciliteter.
 
Fast nej, bara för att du tror att det är så att man KOMMER ligga någon till last så behöver det inte alls vara så - det beror ju på var man är bosatt i förhållande till jobb och faciliteter.
Precis
Jag har klarat mig i alla år och även flyttat utan hjälp.
Allt går att lösa
Jag har folk jag kan be om hjälp men försöker lösa det själv in i det sista
Jag kan inte jobb extra för att få ihop till körkort för KFM vill gärna ha de pengarna med och min utbrändhet gör att jag knappt klarar det jobb jag har.
Men går saneringen igenom så finns det en ljusning framöver.
 
Fast nej, bara för att du tror att det är så att man KOMMER ligga någon till last så behöver det inte alls vara så - det beror ju på var man är bosatt i förhållande till jobb och faciliteter.
Nej jag skrev ju att alternativet var att man köper den tjänsten eller har kompisar man kan ligga till last, ...eller hur. För tjänsten behöver man, om inte annat än då man ska flytta möblerna till den nya lägenheten/bostaden..
 
Jag har visserligen körkort men ingen bil. Bor i liten by med 10 mil till närmsta stad. Det går tåg in till stan men inte många. Jag har lärt mig tålamod :angel: och att vara i god tid till tåg/buss för missar jag den så är dagen förstörd liksom. Småstad är ju oftast bara smidigt att vara utan bil i eftersom det är så korta avstånd att det går smidigt att gå/cykla. Och om det ändå är en stad borde det finnas ok förbindelser till grannstäder?

Dock är det så här också att många jobb har krav på körkort.
 
Nej jag skrev ju att alternativet var att man köper den tjänsten eller har kompisar man kan ligga till last, ...eller hur. För tjänsten behöver man, om inte annat än då man ska flytta möblerna till den nya lägenheten/bostaden..
Flytten är en engångsföreteelse och i regel behöver man ändå hjälp så så jag kan inte se att det är att ligga till last i någon större utsträckning .
 
Och då blir det som jag sa. antingen köper du tjänsten eller så dubbar du ngn att hjälpa dig...så?

Fast ditt första inlägg genomsyrades av att man inte kan flytta till en småstad utan körkort fördå kommer man ligga folk till last. Jag motsatte mig det och du kontrar med flyttmomentet, vilket är något helt annat än vad du hävdat från början, ett moment där man behöver be om hjälp, ett moment där typ alla behöver be om hjälp, det har liksom ingen bäring på körkort eller inte.
 
Men en anledning till att ta körkort, att skaffa egen bil är, att man slipper ligga släkt o vänner till last. För det kommer man att göra om man bor i en mindre stad utan körkort..om man inte vill köpa den tjänsten i form av taxi eller budbil.
Äh, det behöver man inte alls göra. Jag bor i liten by och tar mig runt med kollektivtrafik och cykel. Ibland åker jag med vänner och då betalar jag bensinpengar, så vännen tjänar också på att samåka. Hade jag haft bil hade vi kört varannan gång, nu har jag inte det så istället bidrar jag med bensinpengar. Det händer typ 2-3 gånger om året att en kompis får skjutsa mig en kort sträcka för att jag verkligen behöver det, men jag hjälper henne med andra saker.
 
Jag bor i en byhåla med drygt 3000 invånare. Har bil och körkort men använder den mest när jag ska ut och köra med hästen.

Annars går jag, cyklar eller åker pendel. Så det beror ju på helt värt du bor, vad som finns och vad det är för kommunikationer
 
Är vuxen, men körkort ju inte gratis direkt så nej det är inte ”bara att”.
Kontrar här....

Det ena är om du faktiskt vill ha körkort?
Det andra är kostnaden.

Vill du ha körkort - ser du det som ett långsiktigt projekt och en långsiktig investering så är det genomförbart.

Men någon vän eller släkting som kan vara handledare så kan man övningsköra i åratal innan man ens ger sig på att försöka ett prov. Teori kan man träna på nätet. Helt gratis.

Vill du inte ge dig in i detta med körkort - titta på EU-moppe. Moppe är väldigt underskattat :up:
 
Fast ditt första inlägg genomsyrades av att man inte kan flytta till en småstad utan körkort fördå kommer man ligga folk till last. Jag motsatte mig det och du kontrar med flyttmomentet, vilket är något helt annat än vad du hävdat från början, ett moment där man behöver be om hjälp, ett moment där typ alla behöver be om hjälp, det har liksom ingen bäring på körkort eller inte.
Jag konstaterade helt enkelt det enkla faktumet att man klarar sig inte utan egen bil, utan att man antingen förlitar sig på vänners/släkts hjälp eller köper de tjänsterna. Vilket du ju för övrigt inser eftersom du konstaterar att flyttjänsten är en engångsföreteelse...
Köper du transporttjänsterna så ligger du ingen till last....men av dem jag känner som inte har bil...så ligger majoriteten av dem släkt o vänner till last då saker ska transporteras...och det tror jag nog gäller de flesta av oss.
 
Äh, det behöver man inte alls göra. Jag bor i liten by och tar mig runt med kollektivtrafik och cykel. Ibland åker jag med vänner och då betalar jag bensinpengar, så vännen tjänar också på att samåka. Hade jag haft bil hade vi kört varannan gång, nu har jag inte det så istället bidrar jag med bensinpengar. Det händer typ 2-3 gånger om året att en kompis får skjutsa mig en kort sträcka för att jag verkligen behöver det, men jag hjälper henne med andra saker.
Som jag sade, antingen köper man tjänsten eller så får man hjälp av släkt/vänner. Bra att du beskriver samma sak
 
Som jag sade, antingen köper man tjänsten eller så får man hjälp av släkt/vänner. Bra att du beskriver samma sak
Nej? Det är knappast att ligga vänner till last att få hjälp med skjuts en kort sträcka ett par gånger om året. Man brukar väl hjälpas åt med olika saker? För övrigt att dessa få gånger något jag hade kunnat lösa själv, men eftersom det blev så pass omständligt och det är normalt för oss att hjälpas åt så hjälpte min vän mig. Så det går utmärkt att bo här också utan att nånsin behöva hjälp med skjuts.
 
Nej? Det är knappast att ligga vänner till last att få hjälp med skjuts en kort sträcka ett par gånger om året. Man brukar väl hjälpas åt med olika saker? För övrigt att dessa få gånger något jag hade kunnat lösa själv, men eftersom det blev så pass omständligt och det är normalt för oss att hjälpas åt så hjälpte min vän mig. Så det går utmärkt att bo här också utan att nånsin behöva hjälp med skjuts.
Jag skrev "Som jag sade, antingen köper man tjänsten eller så får man hjälp av släkt/vänner." Du argumenterar mot med "Det är knappast att ligga vänner till last att få hjälp med skjuts en kort sträcka ett par gånger om året" Nej kanske inte till last, men som jag skrev man tar hjälp eller köper tjänsten.
Så vari ligger skillnaden?
 
Jag skrev "Som jag sade, antingen köper man tjänsten eller så får man hjälp av släkt/vänner." Du argumenterar mot med "Det är knappast att ligga vänner till last att få hjälp med skjuts en kort sträcka ett par gånger om året" Nej kanske inte till last, men som jag skrev man tar hjälp eller köper tjänsten.
Så vari ligger skillnaden?
"För övrigt att dessa få gånger något jag hade kunnat lösa själv, men eftersom det blev så pass omständligt och det är normalt för oss att hjälpas åt så hjälpte min vän mig. Så det går utmärkt att bo här också utan att nånsin behöva hjälp med skjuts."
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 936
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 399
Senast: inverterad
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 934
Senast: _Taggis_
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 388
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Beta slagen mark
  • Måla på häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp