Bukefalos 28 år!

Ta sig fram i småstad utan körkort?

"För övrigt att dessa få gånger något jag hade kunnat lösa själv, men eftersom det blev så pass omständligt och det är normalt för oss att hjälpas åt så hjälpte min vän mig. Så det går utmärkt att bo här också utan att nånsin behöva hjälp med skjuts."
Ska bara dra ner volymen. Visst kan man lösa själv. Taxi eller budtjänst finns ju att tillgå.
Men börja med att tänka dig in i situationen att ungarna kommer hem från skolan, den ene ska till hockeyträning, den andre ska till ridhuset..ute är det typiskt svenskt vinterväder, regn , snö o slask om vartannat. Lös det utan bil då är du inte dålig. Bara en sådan sak som att en individ kliver på en buss iklädd stallkläder som luktar ladugård.....
 
Ska bara dra ner volymen. Visst kan man lösa själv. Taxi eller budtjänst finns ju att tillgå.
Men börja med att tänka dig in i situationen att ungarna kommer hem från skolan, den ene ska till hockeyträning, den andre ska till ridhuset..ute är det typiskt svenskt vinterväder, regn , snö o slask om vartannat. Lös det utan bil då är du inte dålig. Bara en sådan sak som att en individ kliver på en buss iklädd stallkläder som luktar ladugård.....
Finns uppenbarligen massor av människor som löser det utan bil, kanske inte där jag bor men i småstad som det stod i TS.
 
Har inte övergett min tråd men vill bara flika in här: har du hört talas om att byta om i stallet?
Så har jag fått göra från 10 års ålder, för när jag växte upp var det inte tal om att få skjuts till fritidsintressen..
Jodå och jag har även hört talas om att alla inte har den möjligheten...men det ändrar inte det faktumet att utan bil, vänner o släkts bilar eller köpta färdtjänster klarar du dig inte utanför de större tätorterna.
 
Kontrar här....

Det ena är om du faktiskt vill ha körkort?
Det andra är kostnaden.

Vill du ha körkort - ser du det som ett långsiktigt projekt och en långsiktig investering så är det genomförbart.

Men någon vän eller släkting som kan vara handledare så kan man övningsköra i åratal innan man ens ger sig på att försöka ett prov. Teori kan man träna på nätet. Helt gratis.

Vill du inte ge dig in i detta med körkort - titta på EU-moppe. Moppe är väldigt underskattat :up:
delvis KL

Jag håller med väldigt mycket om att det finns andra modeller att ta körkort än "körskola".

Att ta körkort måste inte betyda " ta en hel drös med lektioner på en körskola", utan kan just vara att dels läsa teori själv (via nätet och i böcker), hitta en god vän (eller två) med körkort och rätt ålder som kan vara handledare, gå den där obligatoriska introduktionskursen för att få körkortstillstånd och sedan övningsköra med denna vän.
Det ska helst vara en handledare som tagit körkort de senaste 10 åren, och som lärt sig hur de vill att man ska göra/köra enligt nutida idéer.

En sådan som mig, som haft 30-40 år, har en del luckor i vårt kunnande om t.ex. "ecodriving", eller "säkerhetskontroll" som de som tagit körkort mycket senare inte har.

Sedan, när man känner sig mogen, tar man någon enstaka körlektion, och gör halkbanan, och totalkostnaden för körkortet blir dels mycket låg jämfört med att köra på körskola, men också fördelad över tid.

Visst det kan några år, men till slut är man där.

Jag har några släktingar och bekanta som gjort så.
För en av dem blev det där med körkort viktigt när man fått barn och dessutom bodde på en mindre ort med usel lokaltrafik. Partnern blev handledare, och övningskörandet pågick i något år. Varje tur till affären eller för besök till släkt och vänner blev ett tillfälle till att övningsköra.
 
Jodå och jag har även hört talas om att alla inte har den möjligheten...men det ändrar inte det faktumet att utan bil, vänner o släkts bilar eller köpta färdtjänster klarar du dig inte utanför de större tätorterna.

Det var inte det jag bemötte och svarade på.. Det gällde enbart det jag citerade. Du hakar upp dig på att ha rätt i en sidodiskussion jag själv inte har gett mig in i ännu.

Jösses.

Och köpt färd - ja? Kollektivtrafik räknas dit också. Jag har svårt att följa hela ditt resonemang. Ska läsa igenom alla svar i tråden igen och återkomma.
 
Det var inte det jag bemötte och svarade på.. Det gällde enbart det jag citerade. Du hakar upp dig på att ha rätt i en sidodiskussion jag själv inte har gett mig in i ännu.

Jösses.

Och köpt färd - ja? Kollektivtrafik räknas dit också. Jag har svårt att följa hela ditt resonemang. Ska läsa igenom alla svar i tråden igen och återkomma.
Jag svarade på din fråga.
Och ja, som jag sagt så kan du utan problem ta dig fram i en småstad..antingen via köpta tjänster/släkt o vänner eller med egen bil. Cykeln fungerat på korta sträckor, vid bra väglag och utan större transportbehov.
 
Jag svarade på din fråga.
Och ja, som jag sagt så kan du utan problem ta dig fram i en småstad..antingen via köpta tjänster/släkt o vänner eller med egen bil. Cykeln fungerat på korta sträckor, vid bra väglag och utan större transportbehov.

Jag pratade om att åka buss i stallkläder? Resten har du debatterat med andra i tråden + kommenterat min TS men annars har jag inte diskuterat med dig.

Jag svarar inte alla inlägg i tråden och när jag svarade på ditt inlägg var det bara ett sidoinlägg om stallkläder på buss!
 
Alltså, har du minsta möjlighet att spara ihop pengar till körkort, gör det! Och kolla runt efter alternativ som inte innebär att bosätta sig på svindyr trafikskola...

Kollektivtrafik är sällan billig den heller, och oftast går det att tjäna in både tid och pengar på att resa med bil istället. Jag vet att det av miljöskäl är bättre med kollektivtrafik, men alltså, det fungerar ofta riktigt uselt. Inte heller elscykel eller moppe är billigt, troligtvis kostar något sådant alternativ lika mycket som ett körkort.
 
Kollektivtrafik är sällan billig den heller, och oftast går det att tjäna in både tid och pengar på att resa med bil istället.
Fast nja, det kan ju inte bli billigare att åka bil än kollektivt (annat än om man samåker en viss resa)? Där jag bor är kollektivtrafiken riktigt dyr jämfört med de flesta andra län, men det blir ändå extremt mycket billigare än att ha bil.

Tillägg: men har man ändå bil så är det här i alla fall billigare att använda den än att låta den stå och åka kollektivt ibland. Men jämfört att kunna vara utan bil så är det ju mycket billigare att åka kollektivt.
 
Alla löser det ju..antingen med hjälp av egen bil, släkt o vänner eller köpta färdtjänster...vilket jag nu för femtioelfte gången påpekar ;)
Kollektivtrafik är ju visserligen en tjänst man köper, men det är ju inget dåligt att klara sig på kollektivtrafiken? Gällande taxi så åker mina vänner boende i storstad betydligt mer taxi än vad folk här gör.
 
Beror väl helt på var man ska bo och var man ska ta sig ? Har vänner som bor i en grannstad här , de bor i stan och alla stadsdelar runt omkring har max två km till centrum, motionsspår finns centralt, stall finns en km utanför centrum, gym,stora mataffärer som maxi och city gross och dessutom pendeltåg från centrum som går ofta in till större städer. Vad ska man med bil till där ?
 
Bara en sådan sak som att en individ kliver på en buss iklädd stallkläder som luktar ladugård.....
Ja ock? Jag har suttit vid samma bord på pizzerian som ett glatt galet hästgäng som kom direkt från stallet så det där med stall och ladugårdslukt är ett icke-problem. Och jodå, jag har handlat på väg hem från kvällsmjölkningen också utan att bli utkastad från butiken. ;)
 
Flytta - ta kort för moppebil och skaffa sådan - sen när det på det viset är på gång så skaffa körkort i lugn och ro. Skulle inte förvåna mig om det är betydligt bättre i pris så här på landsbygden.
Hur var det nu, var det inte så att det var tillåtet att köra traktor på moppekortet? Liten traktor och kärra är inte dumt, även om det tar lite tid att ta sig.
 
Jag har en kollega som bor med fru och två barn här i småstaden. De har ingen bil utan cyklar överallt och de verkar klara sig på det :)
Från centrum och en radie på ett par km ut så finns det mesta tillgängligt. Matbutiker, stall, motionsspår, gym, landet, tågstation, skolor etc.
Ska man till större stad blir det dock buss eller tåg.

Edit. De har en sån här lådcykel.
 
Kollektivtrafik är ju visserligen en tjänst man köper, men det är ju inget dåligt att klara sig på kollektivtrafiken? Gällande taxi så åker mina vänner boende i storstad betydligt mer taxi än vad folk här gör.
kan ju bero på att de har egna fordon eller många goda vänner
 
Alla löser det ju..antingen med hjälp av egen bil, släkt o vänner eller köpta färdtjänster...vilket jag nu för femtioelfte gången påpekar ;)

Där jag bor är det fullständigt omöjligt att ta sig nånstans utan bil, trots bussförbindelse. Det går nämligen bara 1 buss till stan dagligen, skolbussen. Och en buss från stan, skolbussen hem kl 15.30.

Cykel = 1,5 mil på oplogade (eller isiga) vintervägar.
 
Flytta - ta kort för moppebil och skaffa sådan - sen när det på det viset är på gång så skaffa körkort i lugn och ro. Skulle inte förvåna mig om det är betydligt bättre i pris så här på landsbygden.
Hur var det nu, var det inte så att det var tillåtet att köra traktor på moppekortet? Liten traktor och kärra är inte dumt, även om det tar lite tid att ta sig.
Men mopedbil är ju svindyr hahhah
Jag har ju körkort för sån men ska jag köpa en sån kan jag lika gärna ta bilkörkort
 
Jag har som längst bott 3 km från närmaste buss.
Bodde iofs hos mamma och pappa men ingen skjuts till vägen om de ändå inte skulle fram.
Jag har bott en mil från en by, cyklade dit eller tog buss.
Jag har alltid bott på landet i små byar.
Man får planera.
Så bra med buss och tåg som jag har nu har jag aldrig haft,
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 936
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 399
Senast: inverterad
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 934
Senast: _Taggis_
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 385
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Måla på häst
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp