Bukefalos 28 år!

Ta stöd på bettet

S

Sara-Ida

Jag har en unghäst som jag tycker tar lite för dåligt stöd på bettet. Det är svårt att förklara, men jag får ingen riktig kontakt med hennes mun. Hon jobbar på bra och bjuder i allmänhet ordentligt framåt, men som sagt, går lite för öppen i formen. Jag skulle vilja att hon sög tag ordentligt. Driver jag på länger hon bara på steget.
Vad tycker ni att jag ska göra? :(
 
Sv: Ta stöd på bettet

Det beror väl lite på hur mycket riden hon är och hur gammal också, men jag tycker man ofta kan hamna där, att de "knäpper av" i nacken o går bakom handen. Det jag tycker hjälper är att jobba mycket på lång tygel, låta hästen balansera upp sig i alla gångarterna. Och så träna på så att musklerna gör att de orkar jobba, för det är det de inte gör när de inte går fram i handen. Rid mycket i terräng och ute där hon vill fram och kanske även jobba från marken om du inte gör det. Det är mina tips, hoppas du får fler, för jag vill gärna ha det;)
 
Sv: Ta stöd på bettet

Det beror väl lite på hur mycket riden hon är och hur gammal också, men jag tycker man ofta kan hamna där, att de "knäpper av" i nacken o går bakom handen. Det jag tycker hjälper är att jobba mycket på lång tygel, låta hästen balansera upp sig i alla gångarterna. Och så träna på så att musklerna gör att de orkar jobba, för det är det de inte gör när de inte går fram i handen. Rid mycket i terräng och ute där hon vill fram och kanske även jobba från marken om du inte gör det. Det är mina tips, hoppas du får fler, för jag vill gärna ha det;)

Hon fyller fyra i år och är väl inte så jättetränad, efter ett längre uppehåll i vintras och förra sommaren. Hon går aldrig bakom, utan har huvudet lite sänkt, dock väl framför lod. Jag är inte så bekymrad om huvudets placering, utan mer att hon inte tar stöd. Men det kan mycket väl vara en styrkefråga. I så fall borde det bli bättre. jag har tömkört litegrann, men hon tycker att det är rätt trist tyvärr... :(
 
Sv: Ta stöd på bettet

Hej!
Jag har en 4-åring e. Hertug som också varit lite "tom" i handen nu vid igångsättningen. Han har dock tvärtemot din blivit lite kort o hög. Jag fick rådet att byta till gummibett (något som jag var skeptisk till först) och det har blivit mycket bättre. Han byter dock tänder nu så helt bra i munnnen är han inte än men mycket bättre efter bettbytet. Kanske en idé?

Hoppas det blir bättre!
 
Sv: Ta stöd på bettet

som jag skrev i tråden på dressyr skulle jag ut och busa i skogen, gärna med sällskap för att få extra draghjälp. då brukar man så småningom få bättre naturligt sug framåt i hästen :idea:
 
Sv: Ta stöd på bettet

Kul! Min är också 4 i vår! Han tycker inte heller tömkörning är kul, däremot gillar han promenader i skogen och NH-lekar, så jag kör mer sådant...
Det kan ju vara så att hon inte är helt införstådd med framåtdrivningen än heller, utan mjuknar mot handen, sådan är min, han är inte så mycket riden så jag låter honom mest gå o lulla i skogen och rider inne/på bana ibland och bara göra mjuka "mönster" med mjuk hand, halt igångsättning etc
 
Sv: Ta stöd på bettet

Hej!
Jag har en 4-åring e. Hertug som också varit lite "tom" i handen nu vid igångsättningen. Han har dock tvärtemot din blivit lite kort o hög. Jag fick rådet att byta till gummibett (något som jag var skeptisk till först) och det har blivit mycket bättre. Han byter dock tänder nu så helt bra i munnnen är han inte än men mycket bättre efter bettbytet. Kanske en idé?

Hoppas det blir bättre!

Det har jag funderat på att göra! Så det blir lite mjukare och mer inbjudande att ta stöd på. Vi rider nästan bara ute i skogen, och hon tar nog stöd, men det känns knappt. Ibland undrar jag vad jag har i andra tygeln, hallå, något liv? :D
 
Sv: Ta stöd på bettet

Det kanske va en bra idé då :) Jag har ett rakt äpple-gummibett för jag tycker att de flesta ledade gummibetten blir så tjocka. Fick även tipset att man kan vira in någon typ av latex runt sitt vanliga bett för att dom ska ta bättre stöd.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 595
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 795
Senast: Pilot
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 554
Senast: karl_h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp