Ta ut obetald semesterdag

pepp

Trådstartare
Är detta olika från företag till företag? Enligt mitt företag (lokalvårdare) så har vi endast våra 25 betalda semesterdagar att ta ut.

Min arbetsledare la till "att det kan ha hänt att vi varit generösa nångång och gett dig nån extradag".
Hur har ni det på erat arbete?

Jag blev lite bitter över detta då dessa 25 dagar inte räcker direkt långt :grin:

Ofta samlar man på sig obetald semester också, brukar framgå på lönespecen. Jag som också jobbar som lokalvårdare brukar ha 25 dagar semester, och sedan runt 10-15 obetalda semesterdagar.

Ofta samlar man på sig obetald semester också, brukar framgå på lönespecen. Jag som också jobbar som lokalvårdare brukar ha 25 dagar semester, och sedan runt 10-15 obetalda semesterdagar.

Jag har då aldrig under mina 11 år lyckats arbeta ihop några obetalda semesterdagar (vad jag kan minnas) förutom nu 8.00 h i komptid för 6 juni...
Hur har du lyckats :D

Är detta olika från företag till företag? Enligt mitt företag (lokalvårdare) så har vi endast våra 25 betalda semesterdagar att ta ut.

Min arbetsledare la till "att det kan ha hänt att vi varit generösa nångång och gett dig nån extradag".
Hur har ni det på erat arbete?

Jag blev lite bitter över detta då dessa 25 dagar inte räcker direkt långt :grin:
Behöver man vara ledig mer än 25 dagar så får man väl ta tjänstledigt? Varför man skulle få semester kan jag inte inbegripa? Semesterlagen anger ju antal semesterdagar.

För egen del har jag nu hamnat på ett företag som inte ger oss betald semester alls före 1 april. Jag har ett halvårskontrakt. Om jag slutar efter ett halvår får jag mina semesterdagar i pengar. Och har istället helt obetalda dagar om jag väljer att ta ut något före dess.
Det drabbar andra som har familj och tänkt vara lediga tillsammans med släkt och vänner under julen. Själv kommer jag att jobba.
Andra företag jag jobbat på har beviljat de dagar man arbetat ihop. Vilket ju är drygt två dagar i månaden.

Jag har då aldrig under mina 11 år lyckats arbeta ihop några obetalda semesterdagar (vad jag kan minnas) förutom nu 8.00 h i komptid för 6 juni...
Hur har du lyckats :D
Absolut ingen aning :p Har väl jobbat totalt 2 år i sträck (fortfarande anställd men tjänstledig nu) och på min senaste lönespec från idag har jag 2 betalda semesterdagar att ta ut, samt 13 obetalda.
Enligt min mamma som jobbat som lokalvårdare i många år så ligger dom obetalda kvar från första året, när man har rätt till semester, men inte har jobbat ihop betald semester. Låter nog rätt sunt ändå.

Behöver man vara ledig mer än 25 dagar så får man väl ta tjänstledigt? Varför man skulle få semester kan jag inte inbegripa? Semesterlagen anger ju antal semesterdagar.

För egen del har jag nu hamnat på ett företag som inte ger oss betald semester alls före 1 april. Jag har ett halvårskontrakt. Om jag slutar efter ett halvår får jag mina semesterdagar i pengar. Och har istället helt obetalda dagar om jag väljer att ta ut något före dess.
Det drabbar andra som har familj och tänkt vara lediga tillsammans med släkt och vänner under julen. Själv kommer jag att jobba.
Andra företag jag jobbat på har beviljat de dagar man arbetat ihop. Vilket ju är drygt två dagar i månaden.

Jo jag inser ju att jag borde ha planerat lite bättre (hade velat åka och hälsa på syster och systerdotter) och fördelat dagarna på bättre sätt :) får inte ta tjänstledigt om jag inte ska börja plugga...

Absolut ingen aning :p Har väl jobbat totalt 2 år i sträck (fortfarande anställd men tjänstledig nu) och på min senaste lönespec från idag har jag 2 betalda semesterdagar att ta ut, samt 13 obetalda.
Enligt min mamma som jobbat som lokalvårdare i många år så ligger dom obetalda kvar från första året, när man har rätt till semester, men inte har jobbat ihop betald semester. Låter nog rätt sunt ändå.

Då har jag nog lyckats använda upp mina obetalda dagar :D haha. Kan inte minnas senast jag såg nån siffra på den raden!

Då har jag nog lyckats använda upp mina obetalda dagar :D haha. Kan inte minnas senast jag såg nån siffra på den raden!
Haha ja det lär väl vara så. Själv blev jag förvånad att jag hade så många kvar, trodde jag hade använt upp alla dom... :D

Känner mig väldigt... blond :o (ja, jag är blond!). Obetald semester?:confused: Vad är skillnaden mot tjänstledigt?

@tanten - semesterlagen anger väl minimiantalet dagar? Jag jobbar statligt och har 35 dagar. På mitt förra jobb (privat) hade jag 30.

Känner mig väldigt... blond :o (ja, jag är blond!). Obetald semester?:confused: Vad är skillnaden mot tjänstledigt?

@tanten - semesterlagen anger väl minimiantalet dagar? Jag jobbar statligt och har 35 dagar. På mitt förra jobb (privat) hade jag 30.

Jag känner mig också väldigt blond och vet inte heller skillnaden mellan obetald semester-tjänstledigt...
Erkänner att jag har rätt dålig koll överhuvudtaget..

Jag ställer mig också helt frågande till obetald semester? Vi kan spara upp till 5 semesterdagar per år ( maximalt 35 st) men det är betalda sådana.

Vad är en obetald semesterdag?

Vi har 26 semesterdagar, 20 ska tas ut varje år.
Utöver det har vi 14 fv dagar som är istället för allmänna helgdagar. De får vi söka ut när vi vill, de ska vara utlagda innan november är slut och söker du inte ut dem läggs de ut där arbetsgivaren tycker att de passar.

Vill man ha mer ledigt är det komp eller ledigt utan lön som gäller.

Det kan de inte göra. De dagar du hade rätt till enligt semesterlagen det första året avsattes det pengar till samma år. De obetalda dagarna måste vara för det semesterår du befinner dig i nu. De betalda semesterdagarna jobbade du ihop till till den sista mars i år.

Fem veckor, 25 dagar, är vad du har rätt till enligt lag. Sedan får någon rätta mig om jag har fel men mer semester än så regleras i avtalen. Inte ovanligt är en gubbvecka när man är över 40, alltså 5 dagar till.

Obetalda semesterdagar kan man ha första året man arbetar på ett nytt ställe. Semesterlagen säger att man har rätt till 25 dagars semester per år. På en del ställen är semesteråret 1 april- 31 mars och första året är "intjänande år" dvs de dagar man tjänar in får man ta ut först nästa år men ibland kan man även ha betald förskottssemester som man får betala tillbaka om man slutar inom 5 år. På andra ställen har man kalenderår som semesterår och då får man ofta dagar i förskott som måste betalas tillbaka om man slutar under det första året. Men i vilket fall brukar de obetalda semesterdagarna försvinna om man inte använt dem under det första året för de fyller ju ingen funktion sen när man väl tjänat in 25 dgr. Att ta tjänstledigt eller obetald semester blir ju samma avdrag i lönekuvertet.

Vad är en obetald semesterdag?

Vi har 26 semesterdagar, 20 ska tas ut varje år.
Utöver det har vi 14 fv dagar som är istället för allmänna helgdagar. De får vi söka ut när vi vill, de ska vara utlagda innan november är slut och söker du inte ut dem läggs de ut där arbetsgivaren tycker att de passar.

Vill man ha mer ledigt är det komp eller ledigt utan lön som gäller.

Det är ledigt utan lön jag menar :) har bara fått för mig att kalla det obetald semesterdag!
Det är alltså ledigt utan lön jag inte får ta ut... tycker det känns lite kinkigt av företaget om jag ska vara ärlig..

Jag undrar om dina obetalda semesterdagar beror på att du är tjänstledig? Har för mig att en semesterdag rök för mig pga sjukskrivning förra året, och att den stod som obetald semester. Jag kunde alltså ta ut den men skulle inte få betalt om jag gjorde det.

Det är ledigt utan lön jag menar :) har bara fått för mig att kalla det obetald semesterdag!
Det är alltså ledigt utan lön jag inte får ta ut... tycker det känns lite kinkigt av företaget om jag ska vara ärlig..
Fast det beror väl på om de kan ta in vikarie för dig eller inte? Kan de inte det så får du inte ledigt.

Jo jag inser ju att jag borde ha planerat lite bättre (hade velat åka och hälsa på syster och systerdotter) och fördelat dagarna på bättre sätt :) får inte ta tjänstledigt om jag inte ska börja plugga...

Så du får inte ta ledigt obetalt?
Nu vet jag inte hur det funkar men jag har aldrig hört någon som blivit nekad obetald ledighet. Men det finns kanske inte någon att ta in i ditt ställe?

Fast det beror väl på om de kan ta in vikarie för dig eller inte? Kan de inte det så får du inte ledigt.

Det brukar inte vara några problem, är alltid ute i god tid (ofta 1-2 månader innan) hon kontrade med att det inte gick för att då skulle folk ta ledigt lite här och lite där...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 489
Senast: Edla
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 491
O
Skola & Jobb Jag kommer återgå till mitt arbete 2/3 efter föräldraledighet. Tror inte att jag får någon betald semester i år, men visst har jag ändå...
Svar
9
· Visningar
1 841
Senast: Osthyvel
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 892
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka