Ta ut obetald semesterdag

Vet inte på jobbet jag har nu men på jobbet jag hade (Handikappomsorg) drogs det 1.4.
Det beror på att du har månadslön vilket innebär att lön utbetalas för varje dag i månaden. Om det skulle dras 1,0 när du är tjänstledig skulle det kunna innebära att du kunde vara tjänstledig en hel månad och ändå få lön för de dagar du normalt skulle varit ledig. Alltså, du skulle kunna söka ledigt enbart de dagar du skulle jobbat, inte de dagar du skulle varit ledig (t.ex helgerna) och det skulle ju bli konstigt.

När det gäller tjänstledigt utan lön var det 13 dagar vi kunde ta ut på mitt förra jobb, utan att semesterdagarna rök. Sen var det ytterligare 13 eller 14 dagar innan en semesterdag till försvann.

Obetald semester hade bara de som inte jobbade ett helt år, typ säsongsanställda eller de som var nyanställda.

Det beror på att du har månadslön vilket innebär att lön utbetalas för varje dag i månaden. Om det skulle dras 1,0 när du är tjänstledig skulle det kunna innebära att du kunde vara tjänstledig en hel månad och ändå få lön för de dagar du normalt skulle varit ledig. Alltså, du skulle kunna söka ledigt enbart de dagar du skulle jobbat, inte de dagar du skulle varit ledig (t.ex helgerna) och det skulle ju bli konstigt.
OK

Olika på olika företag uppenbarligen.

Jag har bara jobbat så att månadens arbetstimmar funnits angivna i tidraporteringssystemet. Om månaden innebar tex 20 arbetsdagar så fick jag betalt för 19 om jag varit tjänstledig en dag. En arbetsdag är 8 timmar och jag fick det avdraget från månadens förväntade arbetade timmar.

Timme mot timme alltså.

Oj, detta hade jag ingen aning om?! Kanske dags att bli lite bättre insatt... men vars tusan läser man på?

Din HR/löneservice-ansvariga kan svara på frågor :)
Tror inte dina betalda semesterdagar påverkas vid bara en obetald semesterdag, men vid flera så börjar de ryka ;)

Jag har bara jobbat så att månadens arbetstimmar funnits angivna i tidraporteringssystemet. Om månaden innebar tex 20 arbetsdagar så fick jag betalt för 19 om jag varit tjänstledig en dag. En arbetsdag är 8 timmar och jag fick det avdraget från månadens förväntade arbetade timmar.

Timme mot timme alltså.

Arbetstimmarna anges oftast automatiskt i lönesystemet, och har inte direkt relevans för lönen. Har man månadslön innebär tjänstledighet ett avdrag, med timlön färre timmar betalt. Dock ska ju alla timmarna redovisas på lönespecen, om de är arbetade, ledig, semester, sjukdom eller VAB.

Arbetstimmarna anges oftast automatiskt i lönesystemet, och har inte direkt relevans för lönen. Har man månadslön innebär tjänstledighet ett avdrag, med timlön färre timmar betalt. Dock ska ju alla timmarna redovisas på lönespecen, om de är arbetade, ledig, semester, sjukdom eller VAB.
Jag är rätt ofta tjänstledig enstaka timmar eller hel dag beroende på politiska uppdrag och andra uppdrag.

På de företag jag jobbat (med månadslön) har jag fått inkomstintyg som angett min lön i timme. Det finns på de flesta företag uträknat var jag förlorar på att vara tjänstledig en timme. Min månadslön motsvarar helt enkelt en viss timlön.

Är jag ledig tre timmar för ett nämndsammanträde eller åtta timmar för ett organisationsuppdrag på annan ort så dras aktuell mängd timmar och jag får också motsvarande ersättning för förlorad inkomst.

Känns konstigt att jag skulle få löneavdrag med 1.4 timmar och inkomstersättning med 1.0 timmar?

Eller har jag fattat frågan fel?

Jag är rätt ofta tjänstledig enstaka timmar eller hel dag beroende på politiska uppdrag och andra uppdrag.

På de företag jag jobbat (med månadslön) har jag fått inkomstintyg som angett min lön i timme. Det finns på de flesta företag uträknat var jag förlorar på att vara tjänstledig en timme. Min månadslön motsvarar helt enkelt en viss timlön.

Är jag ledig tre timmar för ett nämndsammanträde eller åtta timmar för ett organisationsuppdrag på annan ort så dras aktuell mängd timmar och jag får också motsvarande ersättning för förlorad inkomst.

Känns konstigt att jag skulle få löneavdrag med 1.4 timmar och inkomstersättning med 1.0 timmar?

Eller har jag fattat frågan fel?

I kommuner så beräknas på faktorn 1,4 vid tjänstledighet. Precis som förklarats ovan så handlar det om att vid månadslön räknas det som att du har betalt alla dagar, även lördagar och söndagar.

Om du är tjänsteldig och har avdrag med 1,4 ska givetvis arbetsgivaren skriva det på intyget om vad du har i förlorad arbetsförtjänst! Om din arbetsgivare av någon anledning bara räknar med faktor 1,0 när du är borta så är det ju rätt och riktigt att det är den förlusten du gör.

Det viktiga är alltså att arbetsgivaren uppger rätt vad gäller vad du faktiskt förlorar. Det bör du lätt kunna kolla på din lönespec - vad har dragits för en timmes frånvaro och vad får du från organisationen du har uppdrag för.

Det var ovanligt? Normalt brukar man ju räkna på under 5 dagar månadslön/antal tim för avtalet, dvs timpenningen och över 5 dagar är ju normalformel månadslönx12/365, dvs dagsavdrag per kalenderdag.
inte ovanligt. Alla kommuner går på samma avtal och det är många och stora arbetsgivare. Där räknas faktorn 1,4 vid tjänstledighet om man har månadslön.

I kommuner så beräknas på faktorn 1,4 vid tjänstledighet. Precis som förklarats ovan så handlar det om att vid månadslön räknas det som att du har betalt alla dagar, även lördagar och söndagar.

Om du är tjänsteldig och har avdrag med 1,4 ska givetvis arbetsgivaren skriva det på intyget om vad du har i förlorad arbetsförtjänst! Om din arbetsgivare av någon anledning bara räknar med faktor 1,0 när du är borta så är det ju rätt och riktigt att det är den förlusten du gör.

Det viktiga är alltså att arbetsgivaren uppger rätt vad gäller vad du faktiskt förlorar. Det bör du lätt kunna kolla på din lönespec - vad har dragits för en timmes frånvaro och vad får du från organisationen du har uppdrag för.
OK. Jag har aldrig varit månadsanställd på en kommun :)

OK

Olika på olika företag uppenbarligen.

Timme mot timme alltså.
Då låter det som om du har timlön?

Då låter det som om du har timlön?
Nix.

På mitt intyg står att vid ledighet dras XX kronor per timme från min lön.
När jag är heldagsledig dras 8 timmar och det är 8 x den lön som angetts som timlön. Vid ledighet i enstaka timmar så dras antalet jag är borta.

Har jag fattat nåt fel?

Nix.

På mitt intyg står att vid ledighet dras XX kronor per timme från min lön.
När jag är heldagsledig dras 8 timmar och det är 8 x den lön som angetts som timlön. Vid ledighet i enstaka timmar så dras antalet jag är borta.

Har jag fattat nåt fel?
du har säkert fattat rätt, det finns nog olika sätt att räkna..

Vad är en obetald semesterdag?

.

Jag gissar.
Man har enligt lagen rätt till fyra veckors sammanhängande semester under huvudsemesterperioden varje år.
Om man å andra sidan inte har en tillräckligt lång anställning så har man fortfarande rätt till ledigheten enligt semesterlagen, men man får inte betalt.

Jag hade förut 25 semesterdagar per år, och numera, sedan jag fyllde 40 för ett par år sedan, 32 dagar per år.
25 är minimum enligt svensk lagstiftning, men på en del arbetsplatser är det fler (statligt är bra ur semestersynpunkt för där får man 35 dagar per år).

Det är ledigt utan lön jag menar :) har bara fått för mig att kalla det obetald semesterdag!
Det är alltså ledigt utan lön jag inte får ta ut... tycker det känns lite kinkigt av företaget om jag ska vara ärlig..
Fast om du är ledig så måste arbetsgivaren hitta en ersättare.
Det är en sak att de inte lider ekonomiskt i och med att de inte betalar lön under din eventuella obetalda ledighet.
Men att hitta en ersättare kanske inte är så "bara"?

Jag är kanske svenskt tråkig men hade nog inte hittat på att försöka få ledigt annat än semester alternativt inarbetad tid (komp, flex).
Inte kan man räkna med att få ledigt´(utom exempelvis för att delta i begravningar och andra "giltiga skäl")?

Jag har månadslön och är borta en del på timpermission och då dras det minut för minut. Det finns ju ett heltidsmått och då delas månadslönen med den så det blir en timlön.

Samma sak när man jobbar över (övertid eller komp).

Är detta olika från företag till företag? Enligt mitt företag (lokalvårdare) så har vi endast våra 25 betalda semesterdagar att ta ut.

Min arbetsledare la till "att det kan ha hänt att vi varit generösa nångång och gett dig nån extradag".
Hur har ni det på erat arbete?

Jag blev lite bitter över detta då dessa 25 dagar inte räcker direkt långt :grin:

Välkommen till arbetslivet! :up:
Jag förstår inte din inställning. De följer ju lagen. Så ser det ju ut i arbetslivet.
Om de ska ge mer ledighet innebär det att de tex måste ordna vikarier.

Jag har fler semesterdagar men har i gengäld inte betalt för övertid. Och jag jobbar en hel del övertid.
Så ofta är fler semesterdagar beroende av någon annan prestation,

Vi har det generöst på mitt jobb, händer nog aldrig att någon blir nekad ledighet oavsett om den har betald semester att plocka ut eller inte. Vi är ett ganska litet team och tar inte in ersättare utan vi får samarbeta sinsemellan för att arbetet ska gå runt även när någon är borta, man får helt enkelt gå på sitt samvete eller vad man ska säga gällande hur mycket man vill belasta sina kollegor samt planera sitt arbete så att inte verksamheten blir lidande.

Själv föredrar jag dock att jobba ihop flex om jag vill vara ledig mer än mina semesterdagar tillåter. Blir lite snål ;)

Är detta olika från företag till företag? Enligt mitt företag (lokalvårdare) så har vi endast våra 25 betalda semesterdagar att ta ut.

Min arbetsledare la till "att det kan ha hänt att vi varit generösa nångång och gett dig nån extradag".
Hur har ni det på erat arbete?

Jag blev lite bitter över detta då dessa 25 dagar inte räcker direkt långt :grin:

Jag har 30 dagar betald semester och får ta ut ungefär lika många lediga obetalda dagar till om jag vill, vilket jag oftast vill. Skulle någon ta ifrån mig de sistnämnda sex veckorna skulle jag bli tvungen att sluta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 491
Senast: Edla
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 491
O
Skola & Jobb Jag kommer återgå till mitt arbete 2/3 efter föräldraledighet. Tror inte att jag får någon betald semester i år, men visst har jag ändå...
Svar
9
· Visningar
1 841
Senast: Osthyvel
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 892
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka