Vet inte på jobbet jag har nu men på jobbet jag hade (Handikappomsorg) drogs det 1.4.Nu vet jag inte om jag förstår?
Får du närmare en och en halv dags avdrag om du är borta från jobbet en dag?? Inte timme mot timme?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet inte på jobbet jag har nu men på jobbet jag hade (Handikappomsorg) drogs det 1.4.Nu vet jag inte om jag förstår?
Får du närmare en och en halv dags avdrag om du är borta från jobbet en dag?? Inte timme mot timme?
Det beror på att du har månadslön vilket innebär att lön utbetalas för varje dag i månaden. Om det skulle dras 1,0 när du är tjänstledig skulle det kunna innebära att du kunde vara tjänstledig en hel månad och ändå få lön för de dagar du normalt skulle varit ledig. Alltså, du skulle kunna söka ledigt enbart de dagar du skulle jobbat, inte de dagar du skulle varit ledig (t.ex helgerna) och det skulle ju bli konstigt.Vet inte på jobbet jag har nu men på jobbet jag hade (Handikappomsorg) drogs det 1.4.
OKDet beror på att du har månadslön vilket innebär att lön utbetalas för varje dag i månaden. Om det skulle dras 1,0 när du är tjänstledig skulle det kunna innebära att du kunde vara tjänstledig en hel månad och ändå få lön för de dagar du normalt skulle varit ledig. Alltså, du skulle kunna söka ledigt enbart de dagar du skulle jobbat, inte de dagar du skulle varit ledig (t.ex helgerna) och det skulle ju bli konstigt.
Oj, detta hade jag ingen aning om?! Kanske dags att bli lite bättre insatt... men vars tusan läser man på?
Jag har bara jobbat så att månadens arbetstimmar funnits angivna i tidraporteringssystemet. Om månaden innebar tex 20 arbetsdagar så fick jag betalt för 19 om jag varit tjänstledig en dag. En arbetsdag är 8 timmar och jag fick det avdraget från månadens förväntade arbetade timmar.
Timme mot timme alltså.
Jag är rätt ofta tjänstledig enstaka timmar eller hel dag beroende på politiska uppdrag och andra uppdrag.Arbetstimmarna anges oftast automatiskt i lönesystemet, och har inte direkt relevans för lönen. Har man månadslön innebär tjänstledighet ett avdrag, med timlön färre timmar betalt. Dock ska ju alla timmarna redovisas på lönespecen, om de är arbetade, ledig, semester, sjukdom eller VAB.
Jag är rätt ofta tjänstledig enstaka timmar eller hel dag beroende på politiska uppdrag och andra uppdrag.
På de företag jag jobbat (med månadslön) har jag fått inkomstintyg som angett min lön i timme. Det finns på de flesta företag uträknat var jag förlorar på att vara tjänstledig en timme. Min månadslön motsvarar helt enkelt en viss timlön.
Är jag ledig tre timmar för ett nämndsammanträde eller åtta timmar för ett organisationsuppdrag på annan ort så dras aktuell mängd timmar och jag får också motsvarande ersättning för förlorad inkomst.
Känns konstigt att jag skulle få löneavdrag med 1.4 timmar och inkomstersättning med 1.0 timmar?
Eller har jag fattat frågan fel?
inte ovanligt. Alla kommuner går på samma avtal och det är många och stora arbetsgivare. Där räknas faktorn 1,4 vid tjänstledighet om man har månadslön.Det var ovanligt? Normalt brukar man ju räkna på under 5 dagar månadslön/antal tim för avtalet, dvs timpenningen och över 5 dagar är ju normalformel månadslönx12/365, dvs dagsavdrag per kalenderdag.
OK. Jag har aldrig varit månadsanställd på en kommunI kommuner så beräknas på faktorn 1,4 vid tjänstledighet. Precis som förklarats ovan så handlar det om att vid månadslön räknas det som att du har betalt alla dagar, även lördagar och söndagar.
Om du är tjänsteldig och har avdrag med 1,4 ska givetvis arbetsgivaren skriva det på intyget om vad du har i förlorad arbetsförtjänst! Om din arbetsgivare av någon anledning bara räknar med faktor 1,0 när du är borta så är det ju rätt och riktigt att det är den förlusten du gör.
Det viktiga är alltså att arbetsgivaren uppger rätt vad gäller vad du faktiskt förlorar. Det bör du lätt kunna kolla på din lönespec - vad har dragits för en timmes frånvaro och vad får du från organisationen du har uppdrag för.
Då låter det som om du har timlön?OK
Olika på olika företag uppenbarligen.
Jag har bara jobbat så att månadens arbetstimmar funnits angivna i tidraporteringssystemet. Om månaden innebar tex 20 arbetsdagar så fick jag betalt för 19 om jag varit tjänstledig en dag. En arbetsdag är 8 timmar och jag fick det avdraget från månadens förväntade arbetade timmar.
Timme mot timme alltså.
Nix.Då låter det som om du har timlön?
du har säkert fattat rätt, det finns nog olika sätt att räkna..Nix.
På mitt intyg står att vid ledighet dras XX kronor per timme från min lön.
När jag är heldagsledig dras 8 timmar och det är 8 x den lön som angetts som timlön. Vid ledighet i enstaka timmar så dras antalet jag är borta.
Har jag fattat nåt fel?
Vad är en obetald semesterdag?
.
Fast om du är ledig så måste arbetsgivaren hitta en ersättare.Det är ledigt utan lön jag menarhar bara fått för mig att kalla det obetald semesterdag!
Det är alltså ledigt utan lön jag inte får ta ut... tycker det känns lite kinkigt av företaget om jag ska vara ärlig..
Är detta olika från företag till företag? Enligt mitt företag (lokalvårdare) så har vi endast våra 25 betalda semesterdagar att ta ut.
Min arbetsledare la till "att det kan ha hänt att vi varit generösa nångång och gett dig nån extradag".
Hur har ni det på erat arbete?
Jag blev lite bitter över detta då dessa 25 dagar inte räcker direkt långt![]()
Är detta olika från företag till företag? Enligt mitt företag (lokalvårdare) så har vi endast våra 25 betalda semesterdagar att ta ut.
Min arbetsledare la till "att det kan ha hänt att vi varit generösa nångång och gett dig nån extradag".
Hur har ni det på erat arbete?
Jag blev lite bitter över detta då dessa 25 dagar inte räcker direkt långt![]()