Sv: Täcken för unghästar?!
Jag tycker inte du har klankat ner på någon utan du har beskrivit hur DU tycker allt ska skötas, och det är väl det forum är till för, för att diskutera åsikter !
Går direkt på sista frågan, våra hästar har iofs aldrig varit så extremt smala och kantiga någonstans, utan vart väldigt normala hela vägen måste jag säga. Så täckena har suttit som smäck
Ettåringar har vi nog inte täckat hittills, om man bortser från fleecetäcken som de fått ha dels för att vänja sig och dels för att de behövt torka, men de har dom inte haft på sig länge och dom har faktiskt suttit bra.

Och jag är kräsen vad gäller anpassning av täcken, hehe.
Personligen har jag alltid varit lite emot fri tillgång, eftersom jag precis som du velat veta på ett ungefär hur mkt min häst äter och kunna begränsa eller öka det osv. Men tycker inte om att hästarna fodras inne mer än nödvändigt, eller är inne mer än nödvändigt i sig, min ena häst är hosthäst och kan äta lite hö ute utan att börja hosta som attan, får hon inne däremot är hon rejält hostig, så det fungerar bäst här.
Vi har tak hästarna kan gå under i sin vinterhage, men då vi haft två hingstar och resten ston så har de fått splitta upp sig. Min ena hingst är otroligt kinkig, har ALLTID verkligen (hehe ser sjuk kul ut när han tittar ut så lite som nödvändigt..

) stått under taket vid minsta duggregn. Om det regnat mera har man sett hur han verkligen har vantrivts. Så istället för att behöva ta in honom (måste säga att en timme var naturligtvis en stark överdrift

) så har vi lagt på ett tunt regntäcke och helt plötsligt har hästen fått ro att äta utan att se ut som han utsätts för världens plågor.
Det är ju kanon att du har så du kan få in hästarna vid varje måltid och att de går ut och in så mkt, men tyvärr blir det lite väl mkt jobb och det blir svårt att hinna med om man jobbar heltid och har hästen själv hemma.
Men, bara en liten undrande fråga, är nyfiken!
Är det inte ofta så hästar blir sjuka, alltså ta inte något personligt, jag tycker man kan ha en vänlig diskussion trots delade åsikter

när de kyls ner, sen värms upp, kyls ner, värms upp osv?
Sen tar vi ju självklart in hästar som inte ser ut att trivas ute och lite så, för de ska inte stå ute bara för att, även om jag själv tycker att de ska vara ute så mkt som möjligt.
Ni verkar iallafall ha en fungerande rutin och det är kanon!!!
Men alla kan dock inte ha det på samma sätt, hur mycket man än vill, och gör man bara sitt bästa för att hästen ska må bra och så så får man väl anpassa sig lite själv också!
Kan även tillägga att jag tror jag o min kära mor anses vara otroligt pjåskiga med våra hästar, inte så att vi lägger täcke på dom osv i tid o otid, tvärtom är vi de första som byter ner tjocklek och tar av täcken osv, men vi anstränger oss verkligen för att våra hästar ska må bra till 100% och sliter o grejar för att det verkligen ska vara så.
Men visst finns det exempel på hur många människor det finns smo slänger på täcken bara för att slippa borsta osv, eller har hur tjocka täcken som helst hela vägen fram till sommarsläppet..... Njaa.. Lagom är bäst!!!