Täcken för unghästar?!

Sv: Täcken för unghästar?!

kl

När min åring kommer från Usa så kommer jag bli väldigt förvånad om jag INTE behöver täcka honom. Han kommer från ett varmt ställe, för att komma hit på hösten. Dessutom lär den långa resan tagit på honom så att hans underhull inte är i det bästa laget.

Och han kommer att täckas som vilken annan häst som helst, efter behov.

TS:
Hur ung är unghästen? Det finns ju många billiga ponnytäcken som passar våra gängliga ungdomar:D

Jag har hittat ett, köpte Börjes Himalya (det nya för 2008) och det sitter som en smäck och är snyggt! :D Inte det allra snyggaste men tillochmed jag har vett nog att inte köpa de dyraste nu innan hon är färdigväxt :D:D

Det är visst en massa dugg skitsnack om att man ABSOLUT INTE får lov att täcka en unghäst.
Vem vill täcka sin häst med ett för litet täcke?
Vem vill att sin häst ska gå och skaka och riskera att bli sjuk bara för att ägaren är så tjurhövdad att den anser att den är frö ung för att ha täcke?

Vilken häst ska ha täcke på sig bara för att???
Ska man inte täcka alla hästar när det behövs?

.......

Dessa bukare som tror sig veta bättre än någon annan kan jag bli så satans trött på...

Faktum kvarstår att många täckar sina hästar utan att ha kunskapen om hur och varför, och använder mkt illasittande täcken dessutom.

Faktum kvarstår att många täckar sina hästar utan att ha kunskapen om hur och varför, och använder mkt illasittande täcken dessutom.

Frågan är ju då varför alla förutsätter att någon som skriver något är fullständigt okunnig?

Ts undrade vad folk använde för täcken till sina unghästar som sitter bra, uppenbarligen därför att ts också vill ha passande täcken!!

Men klart. Alla andra vet ju bäst. :devil::grin:

Frågan är ju då varför alla förutsätter att någon som skriver något är fullständigt okunnig?

Ts undrade vad folk använde för täcken till sina unghästar som sitter bra, uppenbarligen därför att ts också vill ha passande täcken!!

Men klart. Alla andra vet ju bäst. :devil::grin:

Tack :D:D Äntligen någon som säger nått vettigt i "min" tråd :grin: Jag frågade bara om folk visste vilka täcken som satt bra om man nu skulle behöva täcka vid regn och rusk! O så blir det värsta kalabaliken :P Ofta man täcker en unghäst med 500g termotäcke när det är 25+grader ute liksom :rofl:Vissa tror ju att man menar det!Buke i ett nötskal ^^

Verkligen!!

Det är typiskt när man är ute efter bra råd och det blir rena ramaskrina.
Förutsätter alltid det värsta tänkbara. Men men!

Lite sunt förnuft och det mesta brukar ordna sig !:)

Verkligen!!

Det är typiskt när man är ute efter bra råd och det blir rena ramaskrina.
Förutsätter alltid det värsta tänkbara. Men men!

Lite sunt förnuft och det mesta brukar ordna sig !:)

Jaa !! Visst, detta är min första egna häst och dessutom en 1:åring så det är en utmaning i sig! Alla behöver råd! Jag är 18 år gammal och har hållt på med hästar i snart 16 år och kan en hel del då jag har en stor bredd (unghästar, hopp, dress, problemhästar osv) men bara för att man är 18 så kan man ingenting enligt vissa här på buke! SJUKT! :crazy:

Mm..Verkligen.

Det är ju till för att fråga så istället för att skriva massa nerklankande grejer så borde man komma med tips, helst i en trevlig "ton". :)

Vad är det för häst då? :) För att gå ifrån tråden lite ;) hehe.

Mm..Verkligen.

Det är ju till för att fråga så istället för att skriva massa nerklankande grejer så borde man komma med tips, helst i en trevlig "ton". :)

Vad är det för häst då? :) För att gå ifrån tråden lite ;) hehe.

Halvblod med fullblod och tyskt i sig :) En vacker kaxig liten dam, blir stor :) Syndikat - Ahorn :)

Man anpassar miljön runt hästen. Speciellt för unghästar.

Förlåt :eek: Var bara tvungen när du ställde en såda rak fråga.

Man får lov att svara, men jag tycker man bör hålla tonläget på rätt nivå! :) ;)

Men hur menar du med anpassa miljön?

Ska man ta in en unghäst då bara för att det är snöoväder ute? låta den gå ute en timme under en hel dag? :s Då lägger jag hellre på ett täcke och den får stå ute.

Och jag räknar med att hästen har fri tillgång på hö, för SJÄLVKLART är det det förstam an ska göra för att höja hästens temperatur! :)

Har för mig du höll med om att man ska täcka sina hästar om det behövs, så förstår inte riktigt vart haken är?

Japp det stämmer.
och jag anser att det sällan behövs. Och framför allt inte så mkt som nutidens hästägare tror att det behövs.

Inte en enda unghäst hade täcke på sig för 15 år sen.
tror du det berodde på att folk var oerhört okunniga och hade missat ngt som nutidens välutbildade hästägare har greppat?

Nej, snarare är det så att nutidens hästägare, parat med täckesindustrins million industri, håller på att skapa ngt sorts My Little Pony koncept, där all rim och reson försvunnit från folks medvetande eller kunskap, och det handlar om att man tror att hästarna fryser som vi gör, och att klä på dem som dockor i alla de väder.
När detta resonemang når även fölungar och unghästar, där täckningen verkligen påverkar negativt när det sker med oförstånd, ja då har det gått rätt långt. Inte ens täckesindustrin har ännu hakat på och börjat sälja föl och årings täcken. Det är därför det är omöjligt att hitta på marknaden i stort sett.

men det är väl dessvärre bara en tidsfråga.

Senast ändrad:

Man får lov att svara, men jag tycker man bör hålla tonläget på rätt nivå! :) ;)

Men hur menar du med anpassa miljön?

Ska man ta in en unghäst då bara för att det är snöoväder ute? låta den gå ute en timme under en hel dag? :s Då lägger jag hellre på ett täcke och den får stå ute.

Och jag räknar med att hästen har fri tillgång på hö, för SJÄLVKLART är det det förstam an ska göra för att höja hästens temperatur! :)

Jag är väldigt kräsen vad gäller hästhållning, bara så du vet ;)

Dels så ska hästen (enligt mig) har tillgång till regn och vindskydd i en vinterhagen, för mig duger det inte med träd osv. Då kan hästen knalla in där om den blir blöt och blir således inte kall av att stå i regn/snö en hel dag.

Sedan gillar jag inte fri tillgång på hö. Dock ska hästen regelbundet under dygnet ha mat, såklart. Jag vill veta vad varje häst äter varje mål. Dvs våra hästar äter alltid alla mål inne, utspridda över dagen. Och nej, jag tänker inte ha häst i framtiden om jag inte kan sköta den så, det är inget som helst alternativ för mig.

Så, är det snöoväder så går hästen ut vanlig tid på morgonen, mätt och glad efter både hö och kraftfoder inne. Är ute den första tiden som vanligt (här då mellan 9-12.30). Lunchen brukar hos oss vara 1 h, den kan då ökas till 1,5-2 h. Hästen hinner torka, bli varm och mätt av maten och skyddet i stallet. Hästen kommer ut i värsta fall 14.30, återigen mätt och varm. Går ute och kommer vanligtvis in 16.30-18.00 för middag. Kan då ökas till kanske 19.00. Ut igen en sväng och in 20.30 för morötter (vintertid) och hö.

Jag ser liksom inte VAR unghästen hade stått och frusit sig sjuk? Men visst, väljer man att hålla häst genom att släppa ut 7 och ta in 16, har en hage som är platt och utan skydd. Då fattar jag att man vill täcka även en ettåring. Även om jag tycker det så SJUKT att hålla häst så!!!

Dvs jag ser det som en sjävlklarhet att ge hästen mat OCH skydd för att den ska kunna bibehålla sin temperatur. Och 1 h på en hel dag? Då har ju hästen torkat flera gånger om och kunnat gå ute flera 1 h/pass om den nu bara klarar 1 h. Lägg dessut till ev lätt arbete då hästen ju håller temp (aktiv skritt brukar räcka).

Ursäkta mitt kanske otrevliga inlägg, jag vill inte klanka ner på någon speciell. Men jag har väldigt starka åsikter i sådana här frågor och nu kanske du förstår hur jag menar med att anpassa miljön runt hästen? Hoppas det iaf :)

Lägger till en synpunkt till ang täcken på unghästar.

Både 1 och 2-åringar är jag seriöst rädd att täcka pga rörelsefriheten. Är det ingen som tycker det är läskigt att lägga täcken på så smala och kantiga bogar?

Jag tycker inte du har klankat ner på någon utan du har beskrivit hur DU tycker allt ska skötas, och det är väl det forum är till för, för att diskutera åsikter !:)

Går direkt på sista frågan, våra hästar har iofs aldrig varit så extremt smala och kantiga någonstans, utan vart väldigt normala hela vägen måste jag säga. Så täckena har suttit som smäck :)

Ettåringar har vi nog inte täckat hittills, om man bortser från fleecetäcken som de fått ha dels för att vänja sig och dels för att de behövt torka, men de har dom inte haft på sig länge och dom har faktiskt suttit bra. :) Och jag är kräsen vad gäller anpassning av täcken, hehe.

Personligen har jag alltid varit lite emot fri tillgång, eftersom jag precis som du velat veta på ett ungefär hur mkt min häst äter och kunna begränsa eller öka det osv. Men tycker inte om att hästarna fodras inne mer än nödvändigt, eller är inne mer än nödvändigt i sig, min ena häst är hosthäst och kan äta lite hö ute utan att börja hosta som attan, får hon inne däremot är hon rejält hostig, så det fungerar bäst här.
Vi har tak hästarna kan gå under i sin vinterhage, men då vi haft två hingstar och resten ston så har de fått splitta upp sig. Min ena hingst är otroligt kinkig, har ALLTID verkligen (hehe ser sjuk kul ut när han tittar ut så lite som nödvändigt..;)) stått under taket vid minsta duggregn. Om det regnat mera har man sett hur han verkligen har vantrivts. Så istället för att behöva ta in honom (måste säga att en timme var naturligtvis en stark överdrift;)) så har vi lagt på ett tunt regntäcke och helt plötsligt har hästen fått ro att äta utan att se ut som han utsätts för världens plågor.

Det är ju kanon att du har så du kan få in hästarna vid varje måltid och att de går ut och in så mkt, men tyvärr blir det lite väl mkt jobb och det blir svårt att hinna med om man jobbar heltid och har hästen själv hemma.

Men, bara en liten undrande fråga, är nyfiken!
Är det inte ofta så hästar blir sjuka, alltså ta inte något personligt, jag tycker man kan ha en vänlig diskussion trots delade åsikter ;) när de kyls ner, sen värms upp, kyls ner, värms upp osv?

Sen tar vi ju självklart in hästar som inte ser ut att trivas ute och lite så, för de ska inte stå ute bara för att, även om jag själv tycker att de ska vara ute så mkt som möjligt.

Ni verkar iallafall ha en fungerande rutin och det är kanon!!!
Men alla kan dock inte ha det på samma sätt, hur mycket man än vill, och gör man bara sitt bästa för att hästen ska må bra och så så får man väl anpassa sig lite själv också! :)

Kan även tillägga att jag tror jag o min kära mor anses vara otroligt pjåskiga med våra hästar, inte så att vi lägger täcke på dom osv i tid o otid, tvärtom är vi de första som byter ner tjocklek och tar av täcken osv, men vi anstränger oss verkligen för att våra hästar ska må bra till 100% och sliter o grejar för att det verkligen ska vara så.

Men visst finns det exempel på hur många människor det finns smo slänger på täcken bara för att slippa borsta osv, eller har hur tjocka täcken som helst hela vägen fram till sommarsläppet..... Njaa.. Lagom är bäst!!!

Ska försöka svara på allt

Går direkt på sista frågan, våra hästar har iofs aldrig varit så extremt smala och kantiga någonstans, utan vart väldigt normala hela vägen måste jag säga. Så täckena har suttit som smäck :)

Extremt och extremt. Den uppfödaren jag sett mest unghästar hos har ovanligt runda och välväxta hästar, men jag hade ändå sett ett täcke som hindrande. Men så gillar jag heller inte att täcka ens vuxna hästar, och jag tycker det är ytterst få täcken som sitter bra över bogen.

Nu råkade jag radera men ettåringar torkar väl lika bra av att äta? Eller var det snabbtork du menade?

Personligen har jag alltid varit lite emot fri tillgång, eftersom jag precis som du velat veta på ett ungefär hur mkt min häst äter och kunna begränsa eller öka det osv. Men tycker inte om att hästarna fodras inne mer än nödvändigt, eller är inne mer än nödvändigt i sig, min ena häst är hosthäst och kan äta lite hö ute utan att börja hosta som attan, får hon inne däremot är hon rejält hostig, så det fungerar bäst här.

Då förstår jag såklart att man vill ha hästen ute! Men en normal häst i ett normalt stall störs inte av luften inne.

Vi har tak hästarna kan gå under i sin vinterhage, men då vi haft två hingstar och resten ston så har de fått splitta upp sig. Min ena hingst är otroligt kinkig, har ALLTID verkligen (hehe ser sjuk kul ut när han tittar ut så lite som nödvändigt..;)) stått under taket vid minsta duggregn. Om det regnat mera har man sett hur han verkligen har vantrivts. Så istället för att behöva ta in honom (måste säga att en timme var naturligtvis en stark överdrift;)) så har vi lagt på ett tunt regntäcke och helt plötsligt har hästen fått ro att äta utan att se ut som han utsätts för världens plågor.

Alla är individer, mitt pucko står utanför medan morsans står innanför. Fast hon älskar taket :D Det finns ju många som hävdar att deras hästar vantrivs utan halstäcke oxå... Men jag förstår dig, och det är klart man ska anpassa sig till hästen!

Det är ju kanon att du har så du kan få in hästarna vid varje måltid och att de går ut och in så mkt, men tyvärr blir det lite väl mkt jobb och det blir svårt att hinna med om man jobbar heltid och har hästen själv hemma.

Min mamma jobbar natt just av den anledningen att hon, (som smittat mig) inte klarar av att lämna hund och häst utan uppsyn under hela dagen. När jag inte kan ha häst hemma längre tror jag inte jag kommer hitta något stall där jag vill ha min häst så då kommer jag nog heller inte ha någon egen häst. Så stort är mitt samvete på just den punkten.

Men, bara en liten undrande fråga, är nyfiken!
Är det inte ofta så hästar blir sjuka, alltså ta inte något personligt, jag tycker man kan ha en vänlig diskussion trots delade åsikter ;) när de kyls ner, sen värms upp, kyls ner, värms upp osv?

Poängen är ju att ingen häst bli så nedkyld så den fryser på bara 3-4 h (beroende på väder som jag skrev ovan). De kommer inte in och står och skakar ens om det är snöstorm efter den tiden. De kommer ut mätta och torra och då börjar de ju inte frysa pang bom liksom. De strosar upp i skogen där det konstant är lä och går och pillar, står under taket om det är för mycket nederbörd, strosar till skogen igen om de tröttnar, drar en repa genom hela hagen osv. Hittills har vi inte haft en enda häst som vart sjuk pga sådant, jag vet inte en hur en förkyld häst beter sig :o

Sen (mackan help me :D) fungerar ju hästar inte som oss människor. De ÄR inte så känsliga för temperaturförändringar i omgivningen som vi, de behåller sin temp ändå. Vi människor är ju EXTREMT klena, vi skulle ju aldrig klara oss utan skydd och kläder. Hästarna fungerar inte alls så. Hästen har ju en temperaturkomfortzon på 20 grader. Eneklt draget kan man alltså ändra yttertemp 20 grader utan att det påverkar hästen det allra minsta. Blir den blöt är det en annan femma men då tycker jag som sagt att det är helt fel att fixa den punkten med täcken på så unga hästar.

Jag tror nog både dina och mina hästar har det bra, hoppas du inte missförstått mig ;)

Ja, täcken kombinerat med mat! Självklart! Ett täcke kan aldrig ersätta värmen hästen får av att äta :)

Jag tror vi har rätt lika synsätt trots allt faktiskt, jag håller med om det mesta du skriver och nu när du förklarat ingående förstår jag ännu mer än innan, hehe!

Nej en häst är absolut inte så känslig som människan och många täckar bara för sina egna ögon, inte för hästens skull, så ajg förstår varför du högg till ifrån början, det ÄR täckeshysteri! :)

Orkar inte svara mer ingående har redan varit uppe längreän jag borde!

Jag har absolut inte missförstått dig, jag gillar att få höra folks egna synvinklar och värderingar, det är intressant!!!! :bow:

Jag är väldigt kräsen vad gäller hästhållning, bara så du vet ;)

Dels så ska hästen (enligt mig) har tillgång till regn och vindskydd i en vinterhagen, för mig duger det inte med träd osv. Då kan hästen knalla in där om den blir blöt och blir således inte kall av att stå i regn/snö en hel dag.

Sedan gillar jag inte fri tillgång på hö. Dock ska hästen regelbundet under dygnet ha mat, såklart. Jag vill veta vad varje häst äter varje mål. Dvs våra hästar äter alltid alla mål inne, utspridda över dagen. Och nej, jag tänker inte ha häst i framtiden om jag inte kan sköta den så, det är inget som helst alternativ för mig.

Så, är det snöoväder så går hästen ut vanlig tid på morgonen, mätt och glad efter både hö och kraftfoder inne. Är ute den första tiden som vanligt (här då mellan 9-12.30). Lunchen brukar hos oss vara 1 h, den kan då ökas till 1,5-2 h. Hästen hinner torka, bli varm och mätt av maten och skyddet i stallet. Hästen kommer ut i värsta fall 14.30, återigen mätt och varm. Går ute och kommer vanligtvis in 16.30-18.00 för middag. Kan då ökas till kanske 19.00. Ut igen en sväng och in 20.30 för morötter (vintertid) och hö.

Jag ser liksom inte VAR unghästen hade stått och frusit sig sjuk? Men visst, väljer man att hålla häst genom att släppa ut 7 och ta in 16, har en hage som är platt och utan skydd. Då fattar jag att man vill täcka även en ettåring. Även om jag tycker det så SJUKT att hålla häst så!!!

Dvs jag ser det som en sjävlklarhet att ge hästen mat OCH skydd för att den ska kunna bibehålla sin temperatur. Och 1 h på en hel dag? Då har ju hästen torkat flera gånger om och kunnat gå ute flera 1 h/pass om den nu bara klarar 1 h. Lägg dessut till ev lätt arbete då hästen ju håller temp (aktiv skritt brukar räcka).

Ursäkta mitt kanske otrevliga inlägg, jag vill inte klanka ner på någon speciell. Men jag har väldigt starka åsikter i sådana här frågor och nu kanske du förstår hur jag menar med att anpassa miljön runt hästen? Hoppas det iaf :)

Jag vet inte hur du arbetar, tar hand om barn osv.
Men på vår gård finns det inte möjlighet att ta in och fodra hästarna 4-5 ggr / dag.
Dom går ut på morgonen (kraft inne och hö ute) sen får dom snällt stå ute tills det är dags att komma in för natten, med undantag för stekheta, flugfulla sommardagar då dom får komma in mitt på dagen och gå ut igen till kvällen.

Är det jätte regnigt/snöigt så får dom naturligtvis också komma in tidigare i den mån vi är hemma just när ovädret drar in.

Vid risk för kalla, blöta dgr så sätter jag på mina täcken, unga som gamla.
Har också fri tillgång på halm så dom alltid har ngt att tugga på, unghästar ska, enligt mig alltid ha fri tillgång till hö/halm.

Ingen häst mår dåligt av fri tillgång på grovfoder, förutom dom som kanske står parkerade där HELA dagen och ser ut som rullande tunnor efter en tid, men då kan man alltid byta ut till just halm.
Jättebra för att hålla värmen med utan att sätta sig så mycket runt midjan.

Min åsikt i det hela.

Ang täcke på unghäst:laugh: köp ett täcke i mindre storlek, mär som vanligt ryggen, men var uppmärksam på bogen så det inte glappar.
Jag hade ett vanligt thermo-master regntäcke från hööks till min unghäst, det satt jättebra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 016
Senast: lirco11
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 506
Senast: JennyLz
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 115
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 398
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka