Täckesätande ponny!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare majja22
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 927
M

majja22

Har ingen aning om var jag ska placera denna tråd, så jag försöker här.
Har två hästar i stallet, min och en ponny. Ponnyn har sedan ett halvår ca tillbaka börjat tycka att min hästs täcken är väldigt goda, han biter och river sönder varenda ett! Jag blir tokig på honom snart! Sedan september har han haft sönder 2 regntäcken och ett nytt vintertäcke såpass mycket att jag fått kasta dem. Och 2 andra täcken har han gjort massa småhål på...
I lördags köpte jag regntäcke nr 3 sedan september till min häst,och idag var det tre stora revor i det :devil:
Lagningarna håller inte (inte mina i alla fall) och jag har absolut inte råd att köpa nya täcken varje månad.

Är det någon som vet om det finns något medel man kan ha på täckena som gör att det smakar illa?
Andra tips?

Det finns en massa medel men jag vet inte om täckena behåller sin funktion om man kletar på sånt. Kan du inte låta hästen gå med dubbla täcken? så kan täckesätaren äta upp det översta? :idea: :D

Nu börjar det ju bli rätt varmt ute, så 2 täcken blir i varmaste laget. Dessutom kommer han ju att bita sönder det översta :devil:och då läcker det ju in vatten på det understa täcket, och så går det igenom på henne så blir hon blöt och kall.Om jag inte har dubbla regntäcken förstås,då slipper jag ju det problemet, men det blir väl bra knöligt, typ "michelingubbe" :D :crazy:

Nåt medel verkar enklare, du vet inte vad det heter? :)

En kompis har ett liknande problem. Hästen strimlar allt i täckesväg!

Hon har löst det så att hon har hängt på en "kopp" under underläppen på hästen. Fäst i grimman. Detta har funkat bra än så länge. Kan ju vara värt ett försök.

Intressant... :)
Vad är det för slags kopp hon använder? Den hindrar inte hästen från att äta och dricka då?

jag ska inte äns berätta allt min ponny har ätit upp, men det är för att han har tråkigt... :( vill också veta de där me koppen?

Jag har också samma problem med mina två "odjur",den ena får täckena uppätna,och den andra äter.
Enklast är att köpa nån form av anti-gnag,finns på Granngården.Finns också typ cribox att smeta på.Visst,täckena är inte så himla trevliga att ta i,men de håller sig hela.
Sen "koppen",den är som en halv munkorg,de ska alltså egentligen inte kunna ta tag och bita,men,dessvärre lär de sig tekniken rätt fort.Varför inte isåfall skaffa en betesreducerare och hänga på,då kan ju hästen fortfarande äta och dricka,men ej tugga täcken.

NO-BITE

Finns på granngården, hööks börjes.. Lukrar inget torkar in snabbt och smakar riktigt jä'la äckligt. Det funkar på mitt monster. Kostar 100:- räcker i all evighet.

Smetade lite aniti-bite medel på boxväggen.. Och på ett ställe vart det rätt mkt smet så jag kom typ åt det och sen åt jag nåntig och BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ.. Inget att rekommendera att smaka på.. hihih Så köp nåt sånt medel och ha på täcket.. :)

Okej.. Det lilla jag fick i mig var inte mkt med fy det smakade satan. Snacka om bra medél om man biter på naglarna.. Händerna kommer alltid att smaka skit.

Med dessa väderomslag som är nu,så får mina lugnt ha täckena på,då jag har ca 7 mil enkel resa mellan jobbet och stallet.Inte så enkelt att kasta sig dit och ta av alt sätta på täcken vid väderomslagen.
(Och dessutom,så är vår hagen en tråkig,ngt kuperad,men inga träd)

Förutom att smeta på no-bite (smakar som stopp-och-väx som man kan ha på naglar, dvs riktigt illa!) tycker jag att du ska se över om du kan aktivera hästarna i hagen. Du kan tex lägga ut en halmbal så har som något annat att göra än att äta täcken!

De har halm att tugga på i hagen, och även träd/kvistar mm, men det är inte intressant tycker ponnyn :crazy: Han äter sitt hö, sen är han nöjd.... Och det är främst när de har sina små bus-stunder i hagen som min hästs täcken går åt, och buset vill man ju inte ta ifrån dem.
Har köpt No Bite nu, få se om det hjälper, annars bli jag galen :D

Då går hästen sönder i stället för täckena :mad: Våra slåss i perioder(när dom är hungriga på hösten och sen på våren)
då får min kuse ha täcken. Hälldre laga täcken än laga hästen.

Annars kan man späda ut tabasco med vatten och sen spruta på med en blomspruta, blir inte kladdigt och är billigt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 391
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 733
Senast: Cambrie
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 289
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka