Täcke - inte täcke..

E

Egonson

Hästen, en Nordsvensk Brukshäst, sto, 21 år, normalt hull, frisk och pigg, spårklippt (se bild), i övrigt 3 cm tjock päls och en rejäl underull.
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Lina3011.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Lina3012.jpg

När vi har ridit och hon är svettig lägger vi på henne ett regntäcke med tunnt fleecefoder (ingen stoppning i övrigt) så att hon ska torka och inte kylas ner.
Sedan tar vi vanligtvis av täcket igen när hon kommer in på kvällen, då är hon alltid torr och fin i pälsen.

Hon står i kallstall (lika kallt ute som inne alltså) och går ute minst 12timmar per dygn. Hon har fri tillgång på halm ute och inne, samt får 9kg hö och hösilage med mkt bra värden + lite kraftfoder. Som sagt en häst i mkt god vigör och med fint hull.

Nu när det är 20 minusgrader på natten, klarar hon sig utan täcke då eller hjälper det henne något om man lägger på henne regntäcket med fleecefoder?
Jag menar, värmer det något eller stjälper det mest pga att det trycker till pälsen?

Vi har en liten diskussion här hemma med olika åsikter, jag tycker hon klarar sig bättre utan täcke inomhus och när det är vindstilla ute, någon annan tycker att hon borde ha täcke när det är så kallt (både ute och inne).
Hon kan ha täcke ute, okej för mig, men jag vill hon ska vara utan på natten så att pälsen och huden får andas.
Jag kan hålla med om att täcket fungerar som vindskydd när hon går ute, men det blåser ju inte i stallet direkt.

Om hon har haft täcket på sig ute under dagen i 10 minusgrader, och man tar av det när hon kommer in, kan hon börja frysa eller må dåligt då av omställningen? Eller tvärtom, om hon har det på natten och man tar av det vid utgång?
Jag vet inte om det är bäst att ta av det eller behålla täcket på. Jag vill inte gärna tro det. Tror inte det täcket hon har gör något för värmen direkt som sagt. Skulle i så fall vara en magplatta eftersom hon är klippt på magen, men man kan ju inte bara ha magplatta utan annat täcke, det funkar ju inte.

Jag har aldrig någonsin kännt att hon har varit varesig kall eller fuktig under den pälsen, sticker man in fingrarna är där alltid torrt och alldeles lagom varmt oavsett hur ytterpälsen ser ut.

Vad tror ni? Täcket jag snackar om är alltså detta tunna, ofodrade regntäcke med tunnt fleece inuti.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Täcke - inte täcke..

Jag håller nog med dig om dina åsikter...jag har inte täcken till mina hästar som går ute på lösdrift dygnet runt (en andalusier från Spanien, en fullblodsarab, en welsh mountain och en korsningsponny), trots att det är -20 ute. Det svåra är ju att din är klippt, det är inte mina, men å andra sidan så har t.ex. inte araben mycket päls, men hon har aldrig frusit. Har man täcke så lägger sig ju pälsen som du säger, och de vill ju burra upp den för att behålla värmen. Sen är ju grovfodret viktigt också, har de fri tillgång så får de ju mkt värme av maten också. Har den dessutom bra hull så är det nog ingen fara. Om man inte ser att hästen fryser så skulle inte jag lägga täcke på. Men om hästen skakar så behöver den ju ha det, man ser ju om de fryser eller ej. :rofl:
 
Sv: Täcke - inte täcke..

Ja precis, man ser ju det, och jag har aldrig sett min häst frysa. Och då menar jag Aldrig.
Inte ens efter en hel dag i typ snöstorm v. ösregn då ytterpälsen var helt blöt, då var hon med klippt samma som nu.
Kan man förutse sådant väder så får hon ha täcke på sig som extra skydd för väta eller iskall vind och så när vi har ridit för då är hon ju fuktig inifrån om man säger så.
Och om hon mot förmodan någonsin skulle frysa, får hon självklart täcken på sig.

Och hon får tillräckligt med grovfoder också, har t.om ökat nu och de brukar få extra när det är kallt ute.

OBS Syrran om du läser det här, ta inte illa upp för att jag frågar här, jag vill bara ha lite fler åsikter och idéer :) :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Täcke - inte täcke..

:) Jag tro inte det är så många som har täcken på sina nordisar, men klipper man dem så kan de behöva det de första 14 dagarna, sa veterinären till mig... Är oxå emot täcken...Men hemma har jag bla en Shagyaarab som är rätt frysen av sig, gå bara utan täcke under dagtid om det är fint väder, annars blir hon öm i ryggen.....

Men jag tro det där med täcken är lite överdrivet ibland, det är vi människor som tro att de fryser bara för att vi tycker det kallt, ute...:smirk: vi glömmer liksom bort att det är hästar....:confused:

Många hästar har ju täcken på sig även sommartid och det tycker jag är synd...kanske utav ren bekvämlighet...hästen blir ju inte skitig...:crazy:

( narturligtvis finns det dem som är tvugna att ha täcke på sina hästar även sommatid pga exem...mm..)

Jag kan väl ha en viss förståelse att vissa tävlingshästar går mkt med täcke på sig.....;)
 
Sv: Täcke - inte täcke..

OM hon ska ha täcke när det är så kallt (-20) så är det väll inomhus. Ute i hagen kan hon röra sig varm men om hon står stilla i boxen så kan hon ju inte det. Men somsagt har hon tillräckligt med grovfoder så bör hon inte frysa...
Jag skulle nog byta ut regntäcket inomhus till ett vanligt ganska tunt fleece täcke så att pälsen/huden kan andas ordentligt därunder. Eller så lägger du bara på henne en filt, då kan hon ta av den själv om hon inte vill ha den.
Söt va hon! :love:
 
Sv: Täcke - inte täcke..

Jag har ju ett Börjes ulltäcke som andas bra och är lagomt varmt, det var tänkt att använda "innomhus" när det är svinigt kallt och hon är klippt.
Men sen var det någon som sa, att hon ska nog inte ha täcke inne och sedan ta av det när hon går ut, för då fryser hon ute sen pga omställningen.
Kan det vara så :confused:

Jag vill helst inte ha täcke dygnet runt som sagt, så det kan bli lite komplicerat.
Vi vill heller inte ha för många täckesbyten morgon/kväll för det tar sådan tid och det hinns liksom inte riktigt alla dagar. De andra två har samma fodrade vintertäcke på dygnet runt, men de har ju knappt någon tjock päls alls.
Bara min som har sån nalle-dräkt :p

Vad tror ni om det då, att hon har ull/fleece täcke på natten när det är så där svinigt kallt ute, och inget på dagen om vädret är fint (som i dag, det är ju vindstilla och sol.)
Funkar det tro?

Tack :bow: Ja söt är hon allt den lilla busen :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Täcke - inte täcke..

rocki

Ville bara säga att det du skrev var bra, kunde inte sagt det bättre själv! :bow:
 
Sv: Täcke - inte täcke..

*KL*
Det är mkt. indivuellt och vad hästen är van vid, som spelar roll.
Hade man inte klippt den Nu, mitt i värsta kylan så är det ok utan täcke.
Den är klippt på ställen där det ej går att ersätta pälsen med täcke.

Det är som regel mkt kallare på natten nu. Att ge den mer grovfoder är bra men det beror på hur man har löst vattenförsörjningen.
Ute kan den äta snö o på så vis få i sig ngn form av vätska.
 
Sv: Täcke - inte täcke..

Mina hästar har täcke på sig inne under natten,när det är så kallt ute, skulle gå åt alldeles för mkt energi annars.. när de inte kan röra sig på samma sätt som de gör ute....och på dagarna om det inte snöa eller blåser så går de utan täcke...men då har de även fri tillgång till mat....:smirk:

Har en kompis som har en massa nordisar, de har aldrig täcke på sig och gå ute året runt....ett tag hade han sin hingst inne, men den svettades och for så illa.......:confused:
 
Sv: Täcke - inte täcke..

kan bara säga att utav 1KG hö ökar temperaturen för hästen med 3 grader...jag skulle inte haft täcke, hästen är ju bara spårklippt, och har mkt päls!:smirk: :D
 
Sv: Täcke - inte täcke..

När vi människor tror att hästen skakar för att den fryser så är det oftast hästen själv som spänner å slappnar av i muskelaturen för att öka blod genomströmmningen i muskeln, på så sätt ökar värmen. En häst som fryser är apatisk, dålig aptit å allmänt nedlsagen.
Tror att din häst klarar sig alldeles utmärkt utan täcke både inne och ute. Mitt sto går utan täcke vi har -20 vissa dagar å hon fixar det galant. (ser ut som en rufsig nordis när hon kommer in!!)
 
Sv: Täcke - inte täcke..

axel skrev:
Det är som regel mkt kallare på natten nu. Att ge den mer grovfoder är bra men det beror på hur man har löst vattenförsörjningen.
Ute kan den äta snö o på så vis få i sig ngn form av vätska.

Hon har alltid tillgång till vatten, hink inne och tunna ute.
 
Sv: Täcke - inte täcke..

rocki skrev:
Mina hästar har täcke på sig inne under natten,när det är så kallt ute, skulle gå åt alldeles för mkt energi annars.. när de inte kan röra sig på samma sätt som de gör ute....och på dagarna om det inte snöa eller blåser så går de utan täcke...men då har de även fri tillgång till mat....:smirk:

Har en kompis som har en massa nordisar, de har aldrig täcke på sig och gå ute året runt....ett tag hade han sin hingst inne, men den svettades och for så illa.......:confused:

Okej. Ja det har du rätt i. I natt fick hon inget täcke på sig, men mycket extra halm att både ligga på och äta.
Jag har även ökat foderstaten nu när det är så kallt, hon får 1 kg extra hö med höga värden.

Svettig i stallet, hur varmt hade dom då? :p
 
Sv: Täcke - inte täcke..

Krizz skrev:
kan bara säga att utav 1KG hö ökar temperaturen för hästen med 3 grader...jag skulle inte haft täcke, hästen är ju bara spårklippt, och har mkt päls!:smirk: :D

Ja, och det är 1,5 månad sen vi klippte henne sista gången för denna säsongen, så hon är inte nyklippt utan det har växt ut lite :idea:
 
Sv: Täcke - inte täcke..

De har en stor fin lada, men han trivdes inte inne, min flickas ponny trivdes heller inte inne svettades så fort det närmade sig 0 sträcket............

Päls som en björn ha ha inte riktigt...;)
 
Sv: Täcke - inte täcke..

Klart det fryser men det är aldrig så fruset att hästen inte kan ta sönder isen själv genom att banka på tunnan (vilket dom gör).
Vi byter vatten/tar väck is morgon och kväll inne och ute, samt en gång mitt på dagen ute, så att det håller sig.
 
Sv: Täcke - inte täcke..

Álin skrev:
Klart det fryser men det är aldrig så fruset att hästen inte kan ta sönder isen själv genom att banka på tunnan (vilket dom gör).
Vi byter vatten/tar väck is morgon och kväll inne och ute, samt en gång mitt på dagen ute, så att det håller sig.

Gör precis lika dant, de har alltid tillgång till vatten, men sen är jag ju hemma mkt oxå......;)
 
Sv: Täcke - inte täcke..

Precis, stallägaren är ju hemma morgon och kväll sen är vi i stallet mitt på dagen, så det blir bra ändå.
 
Sv: Täcke - inte täcke..

Hej, ser att du har fått många svar och kan bara hålla med om att din nordis borde få gå utan! Eftersom hon är spårklippt hjälper det ju inte med täcke i vilket fall?

Och eftersom hon har fri tillgång till grovfoder så kan hon ju själv peta i sej lite om det blir kyligt:)

Är du orolig att hon ska frysa inne om nätterna när hon står stilla kan du ju alltid ha halmbädd om du inte redan har det, det värmer mer än spån och torv.

Vet förresten en nordis som också är spårklippt precis som din, och den går utan täcke ute, men har ett tunt svett täcke som innetäckte då han står i utebox där det kan dra in lite och inte har fri tillgång till mat så som din har. Så jag tror inte det är nån fara med din pålle! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 369
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 886
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 152
Senast: Unafraid
·
Övr. Hund Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 468
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp