Täcke vid barbackaridning?

Sv: Täcke vid barbackaridning?

Jag rider rätt ofta barbacka, brukar då ta ett vanligt fleece/ylle täcken över baken som jag drar över mina ben och sedan viker in så att ''bogdelen'' ligger på insida lår/ mot hästen. Hoppas du förstod ;)
 
Sv: Täcke vid barbackaridning?

Jag rider rätt ofta barbacka, brukar då ta ett vanligt fleece/ylle täcken över baken som jag drar över mina ben och sedan viker in så att ''bogdelen'' ligger på insida lår/ mot hästen. Hoppas du förstod ;)

Jag gör likadant, har ett tjock fleecetäcke (sånt som är fluffigt) utan bogspänne, så då blir det inget som trycker under benen.

Något som oxå funkar är att sätta en brösta på hästen och fästa ett ridtäcke i bröstan, sen sitter man i öppningen. Jag brukar ha täcket utanför benen för värmen...
 
Sv: Täcke vid barbackaridning?

/.../ brukar då ta ett vanligt fleece/ylle täcken över baken som jag drar över mina ben och sedan viker in så att ''bogdelen'' ligger på insida lår/ mot hästen /.../

Så gör jag om jag bara ska ut och skritta, men ska jag trava och galoppera också använder jag ett skrittmaskinstäcke.

14150710.c0848345.500.jpg
 
Sv: Täcke vid barbackaridning?

Hur menar du med yllefilten, alltså hur sitter den? Låter intressant.

Inte så komplicerat men svårt att förklara i skrift ;) Hade varit lättare med en bild!
Filten (helt fyrkantig, alltså inget täcke med spännen) ligger på hästen och når ungefär manken i framkant. På var sida om manken men en bit ner fäster jag hängslet (som ju är en 3 cm bred "resår" med en sån klipps, eller vad det kan heta, i varje ände - sådana som man knäpper fast barns vantar med i deras overaller, fast lite större) som då håller filten på plats framtill. Funkar för trav, galopp och mildare luftsprång..

Mitt hängsle har älgar på men man kan ju välja ett annat motiv om man vill :D
 
Sv: Täcke vid barbackaridning?

Jag håller pöå att försöka ragga upp en gammal militärfilt och sy på en ring på varje sida i fram så man kan sätta fast filten i fram med en brösta och ett svanssnöre i bak. Enda jag funderar på är någon skäkerhetslösning om man drattar av...
 
Sv: Täcke vid barbackaridning?

Jag rider rätt ofta barbacka, brukar då ta ett vanligt fleece/ylle täcken över baken som jag drar över mina ben och sedan viker in så att ''bogdelen'' ligger på insida lår/ mot hästen. Hoppas du förstod ;)

Så gör jag med, eller så tar jag en vanlig filt och gör på samma vis :)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag behöver ett nytt täcke. Men det var alldeles för länge sen jag köpte ett så jag har ingen aning om vad jag vill ha! I nuläget har...
Svar
11
· Visningar
700
Senast: Lingon
·
Kläder & Bli fin Vad har ni för mössa nu? Jag har en helt vanlig mössa. Hatar egentligen mössa, men fryser numera något så kolossalt så jag får klä på...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 702
Senast: Motacilla
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 714
Senast: anna_panna
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp