linda81

Trådstartare
Har en welsh 21 år gammal, en skogsmulle som rids ett par ggr i veckan!
Han kommer gå på lösdrift dygnet runt även nu i vinter. Fri tillgång till hösilage och ganska stor ligghall, som är ligger på ena kortsidan av ladugården (har nog vart ett "maskingarage" innan!) Har stall med box om det skulle bli nån storm eller riktigt oväder....
Ser att han börjat lägga på sig vinterpäls men vet ej hur han blir i pälsen på vintern då jag bara haft han sedan september!
Många har olika tänk när det gäller täcken...
Jag vill att han ska kunna gå utan så mycket det går, ta på ett fodrat regntäcke vid blåsigt kallt o regnigt/snöigt väder. Va tror ni, räcker det eller ska jag känna av honom o se? Hur märker jag om han behöver tjockare täcke? Många pratar ju om att gamla hästar är kallare av sig, att de kan bli stela?

Undrar oxå lite hur ni gör nu när det börjar bli kallare, när ni har ridit och hästen är lite svettig? Ska jag ta på han ett täcke? ska jag ta in han i stallet o låta han torka? kan tänka mig att en svettig häst som får gå ut i hagen utan täcke o det blåser snålt eller är massa minusgrader kanske blir kall??

Kan tillägga att jag är lite grön och vill bara göra rätt för min häst :)
 
Känns av och se, är han en sådan som själv söker skydd i ligghallen när han behöver eller håller han sig utanför. Alla hästar har inte vett att söka skydd även om de skulle behöva det, de kan föredra att stanna med flocken istället. man får helt enkelt pröva sig fram :)
 
Jag har mitt russ & halvblod på lösdrift - första året så jag provar mig oxå lite fram. Nu på hösten när de var så varmt hade russet börjat sätta en väldigt tjock päls och blev svettig och trött så det blev halvrakning. Än så länge går hon på fri tillgång på hö. Hon är ganska frusen av sig annars.

Men eftersom de har skydd att gå in i om de blir blöt och frusen så har jag tänkt att båda ska få klara sig utan täcke så länge de inte visar tecken på att bli frusna.

Tecken på att de behöver täcke skulle jag säga är:
- Tecken på stelhet vid ridning - tar lång tid att värma upp
- Tecken på ömhet/stelhet i länd/kors/rygg - dra med fingrarna och du märker om hästen sjunker ihop med ryggen/länden
- Om hästen står och skakar mycket
- om hästen verkar ha sämre energi än den borde ha.
- om hästen verkar tappa i hull - titta om du ser revben, om halsen på ovansidan ser insjunken ut eller är "rund" = bra.

Det värsta vädret skulle jag säga är regn och blåst, hästar med tjock päls som blir genomvåta tar lång tid att torka och därmed blir de lätt kallare.
 
Jag hade lagt på ett täcke. Men jag bor i regn-rusk-vind-och-blåst-land. De kan sätta hur tjock päls de vill, det blir rått och j**ligt ändå. Jag är rädd om min Gamling, så han får ha vintertäcke som skyddar rygg, kors, och hals.

Det är inte lika svårt för dem om kylan är torr - minusgrader, snö och stilla.
 
Kan man ta på en blöt häst ett täcke eller ska jag ta in han i stallet så han får torka?

Hur gör jag om han e svettig efter en ridtur? Täcke direkt eller in o torka?
 
När jag hade min gamla ponny började jag lägga på täcke först när han blev +26 år. Innan dess behövde han inte. Efter svettiga ridturer brukade han dock få ett svettäcke. Min medryttarhäst nu som börjar bli till åren (21) får alltid på ett back on track-täcke när hon blivit svettig. Och sedan ett täcke över om hon ska ut igen.
 
Mina är olika när det kommer till att behöva täcke.

My tror jag inte kan frysa.

Simba skakar vid mycket och ihållande nederbörd och vid mindre om det är runt 0 an eller blåser.

Cilla är en riktig frusen dam behövs inte mycket till nederbörd för hon ska skaka.

Ingen av dom har ont av ren kyla.
Så jag tycker du kan testa den fram.
 
Min gamling behövde aldrig ha täcke på sig som yngre, men de sista åren hade hon ett tunt, ofodrat regntäcke på sig under vinterhalvåret. Då stod hon ändå i box om nätterna, och hade tjock päls. Matte mådde bättre av att veta att hon hade täcke, kan vi väl sammanfatta det hela. Nu bor jag dessutom i en del av landet där vintern oftast är relativt mild, men ständigt blåsig och regnig.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
834
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 528
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 083
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 074
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp