F

florello

jag har en häst på 16år. som fortfarande står ute på natten pga av att boxen han står i ej är färdig renoverad. vill ju inte att han skall sätta vinterpäls pga av att han skall bli riden i ridhus och han svettas så mycket annars. just nu står han med fleccefodrat regntäcke på dagarna men på nätterna är det bara 6grader och jag tycker att det är lite lite då med fleccefodrat regntäcke med tanke på att han redan har satt vinter päls fast han står med tjockt täcke. några tips om hur man kan göra?
 
Sv: täcke!

Menar du att hästen har satt vinterpäls och du klär på honom massa täcken? :confused:

Hästarna sätter inte vinterpäls efter värme utan efter ljus.

Så, av med täckena och klipp den stackars hästen istället då.
 
Sv: täcke!

jag kan inte raka honom. pga av att han får panik av ljudet från trimmern och det hjälper inte med lugnande. då måste jag söva honom och det tycker jag känns jävligt taskigt. så nej jag kan inte bara klippa honom. och anledningen till att jag sätter på honom täcke är ju för att han ej skall sätta vinter päls så jag skall slippa raka honom.
 
Sv: täcke!

Jag tänker likadant, eftersom min häst inte ens börja sätta vinterpäls. Och ja, de sätter efter ljuset men om de harpå sig "mkt" kläder så sätter de inte lika mkt.

Min har nu övergångstäcke på 200 gram ute om dagarna och det är ca 7-10 grader här. På nätterna är det ner mot nollgradigt och då står hon inne med 150 grams innetäcke. Och hon blir inte varm under så jag tycker det funkar bra.
 
Sv: täcke!

ja men min står ju tyvärr ute på natten också pga av att stallägaren inte är klar med våra boxar. får se om jag kan hitta ett täcke att köpa har bara vinter täcken med 280grams och 300grams stoppning.
 
Sv: täcke!

ja men min står ju tyvärr ute på natten också pga av att stallägaren inte är klar med våra boxar. får se om jag kan hitta ett täcke att köpa har bara vinter täcken med 280grams och 300grams stoppning.


Övergångstäckena är svåra att få tag på tycker jag, helst om man inte vill betala bortåt tusen spänn per täcke. Jag har två gamla Thermomaster som jag fick för 200;-/st och det är bra med ombyte också.
 
Sv: täcke!

ja men inte alltid så lätt att få tag på beganade täcke till min för han är så stor. han har 165 i täcken.
 
Sv: täcke!

ja men inte alltid så lätt att få tag på beganade täcke till min för han är så stor. han har 165 i täcken.

Ne de är svåra att hitta åt hur som helst tycker jag.
Jag vill ha glatt tyg i bogpartiet och bogveck t ex och hitta bebagnat i just rätt storlek är ju knepigt.
 
Sv: täcke!

Jag skulle absolut tro att det räcker med fleecefodrat regntäcke på en oklippt häst när det är runt 6 grader!

Jag har själv en oklippt häst som håller på och sätter päls, ska klippas så fort hon är klar. Hon har ofodrat regn dagtid och fleecefodrat nattetid, går ute på nätterna fortfarande. Hon fryser inte :)
 
Sv: täcke!

nej men min har varit lite frösen förut det vet jag. och jag är inte uppe så mycket nu för tiden då jag och sambon väntar barn. så jag får ej rida eller typ mocka. men jag är uppe så mycket som möjligt då han behöver b-vitamin. annars är det min svägerska som tar hand om han. men hon har aldrig täcke på sin häst så hon är inte van vid att täcka en häst.
 
Sv: täcke!

Om man vet med sig att man ska raka och framförallt hel raka sedan så är det så mkt mindre jobb om man låter de gå utan eller med typ regntäcke, klipper och täckar sedan.
 
Sv: täcke!

ja men om du nu hade läst alla inläggen från mig så kan jag ej klippa min häst och det va aldrig tänkt från början heller. jag täckar honom för att han ej skall ha vinterpäls då han skall ridas i ridhus i vinter.
 
Sv: täcke!

jag kan inte raka honom. pga av att han får panik av ljudet från trimmern och det hjälper inte med lugnande. då måste jag söva honom och det tycker jag känns jävligt taskigt. så nej jag kan inte bara klippa honom. och anledningen till att jag sätter på honom täcke är ju för att han ej skall sätta vinter päls så jag skall slippa raka honom.

varför inte lära din häst att acceptera rak apparaten??:confused: även den mest omöjlig häst går att få så lugn att den kan stå lös ute när man klipper den, bara man tränar rätt..om du inte är duktig på nh så kan du ju alltid ta hjälp av en nh tränare för att lösa problemet! :)
 
Sv: täcke!

Men om hästen har rejäl päls redan behöver den väl inga täcken alls? Jag förstår inte problemet. Min häst går ute om vintern utan täcke i -25 grader ibland och inte fryser hon för det. 6 plusgrader är ju en bra temperatur för en häst.
 
Sv: täcke!

Mitt fullblod gick ute fram till igår om nätterna med fleecefodrat regntäcke. Hon frös inte och hon har väldigt tunnpäls. Du behöver nog inte vara rädd att hästen ska frysa. Sen tycker jag att det bara är dumt att täcka hästarna för mycket.
 
Sv: täcke!

Tyvärr, inga tips, men egen erfarenhet som säger att på våra hästar (halvblod 24 år och d-ponny 23 år) "hjälper" inte täcke...de sätter vinterpäls ändå...!

Som någon skrev tidigare här, kan du inte försöka få hjälp att vänja din häst vid klippmaskinen?

Lycka till!
 
Sv: täcke!

hjälper inte han har varit på ett tillridningsstall som kunde sånt och det går ej. ägaren innan oss har varit dum mot honom. så tyvärr funkar det inte att vänja honom. samma sak med spö han har blivit misshandlad hos förra ägaren så spö är han rädd för också. så tyvärr funkar inte att vänja honom vid trimmern vi har försökt flera gånger. han blir bara tokig. tyvärr. och jo det hjälper visst med att täcka tidigt ju tidigare man täckar hästen desto mindre vinter päls. och han skall ej ha tjock päls då han inte kan ridas i ridhus om han har tjock päls. så alla som säger att täckena ska av kan ta och sluta skriva i sånna fall. då min häst inte klarar av tjock päls på vintern pga av att han har börjat hosta om han har för tjock päls som det kan fastna lera i. ju mindre lerig han är desto mindre hosta.
 
Sv: täcke!

jag har en häst på 16år. som fortfarande står ute på natten pga av att boxen han står i ej är färdig renoverad. vill ju inte att han skall sätta vinterpäls pga av att han skall bli riden i ridhus och han svettas så mycket annars. just nu står han med fleccefodrat regntäcke på dagarna men på nätterna är det bara 6grader och jag tycker att det är lite lite då med fleccefodrat regntäcke med tanke på att han redan har satt vinter päls fast han står med tjockt täcke. några tips om hur man kan göra?

Jamen, ursäkta om jag är lite trög..:grin: Du vill inte att hästen ska sätta vinterpäls, men det har han redan gjort, så du vill täcka honom för att han inte ska sätta v-päls:confused:
 
Sv: täcke!

jag vill inte att han skall sätta tjockare päls än han har gjort. för han får så jävla tjock i vanliga fall och om man då börjar täcka honom så sätter han inte lika tjock päls.
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: CarroT
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 160
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 447
Senast: Hedinn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp