Sv: täcke!

Hm, har setat o läst en hel del kommentarer
om detta med päls o täcken... he he...
Alla ni som kan allt så bra kan väl ge mig en självklar förklaring till detta:
Jag har 2 stycken irlänska tinkerhästar, båda import från Irland, dom går i samma hage, är i stallet sammtidigt, äter samma foder och ingen har täcke...
...men, den ena får jättemycket vinterpäls, och då menar jag verkligen mycket!!! Medan den andra knappt får något...så, nu skulle jag tycka att det skulle vara väldigt intressant att höra era förklaringar...
 
Sv: täcke!

Den ena hästen har anlag för att få mycket päls medan den andra har anlag för mindre päls.
T.ex. min gammeldam fick lång men inte så tät päls på vintern, hon var lite frusen vid ca -20-25 grader. Den unga hästen (dottern) får kort men väldigt tät päls på vintern. Hon fryser aldrig.
 
Sv: täcke!

:bow: Båda har samma sorts päls när det gäller kvalite`, tjocklek på stråna, täthet med mera, men..den ena är lite tjockare än den andra...vilket ju självklart resulterar i att hon har mer isolering innanför skinnet än den andra...och därför ju självklart inte behöver lika mycket tjock päls...
Kämpade i flera år med att få henne att sätta mer päls på alla möjliga vis då hon går ute med tillgång till lösdrift året om och ytterst sällan har täcke...men tillslut så hade jag veterinären ute för att gå till botten med detta då inget ville fungera, och detta blev "domen" för henne.
Säger nu absolut inte att detta är så för alla hästar utan bara att det var så för min...
 
Sv: täcke!

hjälper inte han har varit på ett tillridningsstall som kunde sånt och det går ej. ägaren innan oss har varit dum mot honom. så tyvärr funkar det inte att vänja honom. samma sak med spö han har blivit misshandlad hos förra ägaren så spö är han rädd för också. så tyvärr funkar inte att vänja honom vid trimmern vi har försökt flera gånger. han blir bara tokig. tyvärr. och jo det hjälper visst med att täcka tidigt ju tidigare man täckar hästen desto mindre vinter päls. och han skall ej ha tjock päls då han inte kan ridas i ridhus om han har tjock päls. så alla som säger att täckena ska av kan ta och sluta skriva i sånna fall. då min häst inte klarar av tjock päls på vintern pga av att han har börjat hosta om han har för tjock päls som det kan fastna lera i. ju mindre lerig han är desto mindre hosta.

Som föreföredetta ägare till just Florello känns det sådär kul att läsa detta, i så fall sålde jag honom till någon som misshandlade honom... Eftersom nuvarande ägare vägrar låta mig hälsa på honom kan jag ju säga här att jag som hade honom som föl redan aldrig andvänt spö på honom, kan ju vara därför han blir rädd när det kommer människor med "pinnar". Angående rakning så gjorde jag det varje år, med metoden som någon i forumet tipsade om: lös utomhus. Det va aldrig något problem, fick han bara lite hö att tugga på så stod han alltid helt stilla. Antar att han inte längre står kvar i boxen med öppen dörr eller går in själv i transporten heller längre då.... vad är det som har hänt med Florello...

//lite ledsen "före före detta" ägare
 
Sv: täcke!

hen står visst still i boxen. och han går visst in i transporten. men rakningen funkar inte alls då han får panik. så jag missjhandlar min häst bara för att du inte får komma och hälsa på han. okej va bra då vet jag. tack.
 
Sv: täcke!

Man ska täcka efter pälsen, inte tvärtom. Övertäckning i syfte att hämma pälssättningen kan leda till diverse hudproblem som t ex svamp, för att inte tala om hur obehagligt det är för hästen.

Jag förstår inte hur hostan har något att göra med pälsen och lera? Om hästen har problem med hosta så får du väl gå till botten med det och t ex kolla över ventliationen i stallet och kvalitén på grovfodret, inte bara skylla på leran och övertäcka häststackaren.
 
Sv: täcke!

Knapplån

Vad är det för korkat prat om att pälssättning inte ha med värmen att göra oxå:crazy:

Här i stallet står 5 hästar att räkna med.
En täckas för öm rygg, otillräcklig pälssättning, renare häst = så blank och fin i sin korta korta päls.
En annan täckas bara för att typ:crazy: Men samma där - så blank och fin kort päls.
Inte lika kort som sommarpäls men helt klart ingen vinterpäls.
Den sist nämnde var täckeslös hos tidigare ägare och fick då lång tjock päls.
Så där visar ju det på att täcket hindrar att hästen får tjock päls.

Två andra täckas inte och har då inga problem med kyla - riktiga hårbollar.
Den femte har inget täcke men sätter inte riktigt samma päls.

Men här stämmer inte det någon skrev om fettets inverkan. Den feta har längst och tjockast och den tunnare har sämre päls.

Såg att tråden va lite gammal men hade inte sett den förut :p
 
Sv: täcke!

hen står visst still i boxen. och han går visst in i transporten. men rakningen funkar inte alls då han får panik. så jag missjhandlar min häst bara för att du inte får komma och hälsa på han. okej va bra då vet jag. tack.

Varför får hon inte hälsa på honom? Låter konstigt att du blir så försvarsinriktad på en gång, hon sa inte att det var du som misshandlat honom..
 
Sv: täcke!

Tror inte alls "Carolinen" menade att du misshandlar din häst.

H*n menade troligen att den som köpte hästen av henne/honom och sen sålde den till dej är den som misshandlat honom eftersom du skrev att den tidigare ägaren misshandlat honmom med spö och gjort så han inte gick att klippa längre...H*n säger själv att det gick att klippa hästen och spö använde h*n aldrig.

Men... att h*n inte få hälsa på hästen gör väl kanske inte saken bättre för henne/honom.
 
Sv: täcke!

anledninge till att jag ej vill att hon hälsar på han är för att jag mår inge bra. min mamma gick bort för inte så länge sedan och pappa dog för sex år sedan. och så har jag precis fått barn också. orkar inte med besök då. och så ska han flyttas till ett nytt stall strax. då han ska få stå i ute box istället så han slipper hosta.
 
Sv: täcke!

hej hej! jag har inte läst hela tråden - alldeles för mkt att läsa ;)

till dig ts; har hästen satt pälsen redan så får du helt enkelt överväga att klippa honom eller låta honom vara pälsad till sden släpper själv. Har själv försökt, ett antal ggr, att få mina hästar att släppa redan satt päls tidigare - och det vill sig bara inte - tyvärr får jag väl säga.. rider coskå mycket i ridhus...
Blir helt enkelt till att anpassa arbetet och sedan låta hästen torka väl innan utsläpp - arbetet går att anpassa så att svetten inte bryter ut, men forfarande ger rätt träning..
har förstått att det är ljuset som styr pälssättningen en del också... så när det blir ljusare ute är det lättare att få dem att släppa pälsen :)
Lycka till , och observera att det inte finns en snorkig ton i hela inlägget :-D
kkram kram
 
Sv: täcke!

Ja för mej behövde du inte förklara :)
Men då förstår jag helt klart och har du berättat det för förrförra ägaren oxå så borde h*n helt klart förstå det oxå.

Tråkigt med dina föräldrar och hoppas du mår bättre snart.
 
Sv: täcke!

hen står visst still i boxen. och han går visst in i transporten. men rakningen funkar inte alls då han får panik. så jag missjhandlar min häst bara för att du inte får komma och hälsa på han. okej va bra då vet jag. tack.

Det var inte alls något sådant jag antydde, det var du som skrev att han blivit misshandlad och jag tycker det känns tråkigt att jag sålde honom till någon som var elak mot honom. Jag hoppas verkligen att han har det bra hos dig och du verkar ju intresserad och engagerad i Florello, så jag ber om ursäkt att du tog det som ett påhopp mot dig. Det var inte min mening.

Förstår att det är jobbigt med dina föräldrar, beklagar sorgen. Men samtidigt är det ju roligt att du har ett nytt liv att ta hand om, grattis.

Och vad gäller täcken med Florello är min erfarenhet med honom att du ska täcka honom redan på hösten och sedan anpassa täcket efter tempen när vintern kommer så sätter han inte så mycket päls. Har han redan satt vinterpäls är det ju inte mycket att göra, eftersom han tenderar att få ponnypäls....och då blir ett tjockt täcke antagligen obehagligt. Hostan vet jag inget om, det hade han aldrig som yngre, men leran kan säkert vara en bov i det dramat.

Hoppas det löser sig och att ni båda mår bra!
 
Sv: täcke!

han sätter inte mycket päls längre det är det största problemet. han är så korthårig och tunn i pälsen nu med årena. så han sätter inte mycket päls. men han ska snart flytta till nytt stall där han får stå i utebox blir bättre för han fast det blir längre för mig och lite dyrare. men skit samma sambon jobbar åt samma håll. får ca 1,6mil till stallet nu har jag 1mil. "carolinen" va flurre rädd för vattenslangar och pressening när du hade han?
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: CarroT
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 167
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Hedinn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 058
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp