Sv: täcke!

Hästen har ju vinterpäls skriver du. Ta av täckena då. Hästen reglerar sin temperatur bäst själv och täckena förstör bara den funktionen. Spårklipp hästen istället så har den sin varma päls kvar, behöver inget täcke och torkar ändå jättefort (om den ens svettas) vid träning.
 
Sv: täcke!

ja men har du inte läst allt eller? går ju inte att klippa honom har jag ju skrivit. och han har ingen vinterpäls nu. han hade lite i september men inte nu och snart ska han börja gå på lösdrift.
 
Sv: täcke!

Jodå. Jag har läst. Här skriver du att hästen satt vinterpäls
just nu står han med fleccefodrat regntäcke på dagarna men på nätterna är det bara 6grader och jag tycker att det är lite lite då med fleccefodrat regntäcke med tanke på att han redan har satt vinter päls fast han står med tjockt täcke. några tips om hur man kan göra?
[/QUOTE]
Här står inget om att den inte går att klippa. 6 grader om nätterna är ju en utmärkt temperatur för en häst. Jag utgår från att den har skydd för väder och vind i sin hage. Men du skriver att den har tjockt täcke och redan satt vinterpäls så jag förstår inte vad hästen ska med täcke till.
Om den svettas vid träning och inte kan klippas får du helt enkelt leda den tills den är torr igen. Ett ylletäcke då kan vara till hjälp så att den torkar fortare.
 
Sv: täcke!

han går absolut inte att klippa och nej när jag skrev detta för några månader sedan när han std ute på natten så nej han hade inget skydd att gå in i på nätterna.
 
Sv: täcke!

han sätter inte mycket päls längre det är det största problemet. han är så korthårig och tunn i pälsen nu med årena. så han sätter inte mycket päls. men han ska snart flytta till nytt stall där han får stå i utebox blir bättre för han fast det blir längre för mig och lite dyrare. men skit samma sambon jobbar åt samma håll. får ca 1,6mil till stallet nu har jag 1mil. "carolinen" va flurre rädd för vattenslangar och pressening när du hade han?

Nej det var han inte... Jag tränade honom på mycket olika saker som till exempel att gå över presseningar... Och duscha med vattenslangen (och stå o leka med munnen i vattenstrålen haha) gillade han ju verkligen... Jag kan väl säga att han var sällan rädd för nånting, en av de modigaste och mest obekymrade hästar jag ägt. Jag undrar vad som gjort att han är så osäker på saker numera... humör och jävlar anamma har han ju alltid haft... men aldrig varit rädd...
 
Sv: täcke!

jag tror det måste ha blivit hos christine. en fråga bara! varför sålde du honom?
 
Sv: täcke!

han går absolut inte att klippa och nej när jag skrev detta för några månader sedan när han std ute på natten så nej han hade inget skydd att gå in i på nätterna.

Då får du inte ha hästen ute dygnet runt.
Men led hästen när du ridit klart tills den är torr igen. Då är svettningen inget problem. Om den dessutom inte har tjock vinterpäls torkar den väl rätt fort.
 
Sv: täcke!

nej men vad skulle vi göra våran stallägare höll på att renovera våra boxar i tallet till mitten av oktober. vi hade ingen stanhs att ställa in dom. för dom boxarna som han ej renoverade va för små för våra hästar.
 
Sv: täcke!

Det var i mitten av september florello skrevs det första inlägget alltså var det då hästen gick ute dygnet runt. Då får man defenetivt ha hästen ute dygnet runt utan regn/vindskydd då går ju många hästar fortfarande på sommar bete. Man får ha hästen ute utan ligghall fram till 1 november om man vill (inget jag rekomenderar eftersom det oftast är regnigt och kallt då)
 
Sv: täcke!

ja han stod ute till ca mitten av oktober. men skall byta stall nu så han kan få gå på lösdrift och så får jag även tillgång till en ute box
 
Sv: täcke!

jag började täcka min häst i augusti både ute och inne och nu förra veckan så var dom tvungen att sova ute en natt pga av att det skulle målas i stallet. så jag hade ett 600gr stalltäcke på henne som hon alltid sover i och ett 200gr regntäcke över det. iofs så är min häst fryssen av sig och har lätt att bli kall.
men om han har börja lossa lite päls nu så börja täcka honom lite tjockare men se till att han inte blir för varm bara och har du tillgång så ta in honom innan det blir mörkt ute, för det är ljuset som reglerar pälsen, och värme men dom sätter grundpälsen till vinterpäls efter att ljuset ändras :)
 
Sv: täcke!

ja men nu när han har stått utan täcke inne på natten så har han börjat sätta vinterpäls. och ute nu på dagarna så har han bara haft tunt regn täcke och på kvällarna så vill han inte in så då antar jag att han inte fryser. så nu står han utan täcke för att hans skav på bogen skall få läka ihop.
 
Sv: täcke!

Om hästar skulle behövt täcken, hade dom fötts med såna. Tråkigt när folk ska förmänskliga sina hästar, när hästägarna själva fryser ute så springer dom genast ut och täckar in sina djur också. Som någon skrev, se till att hästen är torr innan du släpper ut den i hagen igen efter träning. Anpassa träningen efter årstiden. Hästar är gjorda för att vara utomhus, inte stå i stall 15 timmar om dagen alltid iförda nåt slags täcke. Hästar fungerar inte på samma sätt som vi människor, så sluta behandla dem likadant!
 
Sv: täcke!

Tänk bara på att det är i lagen reglerat numer att man inte får klippa och täcka hästar hur som helst. Dock kan jag inte tänka mig att djurskyddsinspektörerna har tid att hålla på med sådant. Ska man slippa vinterpäls då får man börja täcka tidigt på nätterna. Jag lade på tunna täcken på natten redan i slutet på augusti om det började gå ner mot 5 plusgrader och under flera nätter i rad.
 
Sv: täcke!

Äh va är det för trams:mad:

Det är väl olika från häst till häst.
Du kan inte komma och säga att alla hästar klara sig utan täcke, du vet inte hur mycket päls dom sätter eller inte.

Har ett fullblod här som frös så den skakade fast den hade täcke, det blev bättre med fri tillgång på grovfoder men är det riktigt kallt så blir det dubbla täcken. H*n orka inte äta 12 timmar i sträck...
Varmblodet (travare) däremot klara sej bra med ett täcke...kanske även utan helt...
Kallbloden klara sig helt utan... om det inte är blötsnö eller regn med blåst.

Mycket som spelar in...

Sen visst finns det dom som täckar alldeles för mycket, men det beror nog mest på deras egna bekvämlighet.
Mer lättskött med kort och fin päls eller rena hästar när dom kommer in från en lerig hage...

Men som sagt, det är så olika...
 
Sv: täcke!

Ang att hästen inte går att klippa, har du provat att låta veterinären spruta hästen med domesedan+torbugesig (stavning?)...det har funkat för oss på de som varit rädda för klippmaskinen...efter ett par klippningar har de lärt sig att det inte är farligt så de går att klippa utan preparat. Fördelen att spruta med dessa två preparat är just att hästen är vaken men kan inte stressa, så den får en possitiv upplevelse
 
Sv: täcke!

Hejsan! en sak bara.. du är inte särskillt trevlig just nu. det finns folk som vill hjälpa dej.. och du bara snäser år dom.

Men från det ena till det andra. min häst var lika dan.
men om du testar med att ha klippmaskinen igång på en hylla eller vad som helst unde tiden du gör iordning honom så tror jag det hjälpeer. för det är ljudet dom tycket e obehagligt. testa så får du se att det kanske funkar. det gjorde det på min vh han är jätte snäll att klippa nu. fast dom slagit honom och klippt han i örena och n massa skit. lycka till
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: CarroT
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 446
Senast: Hedinn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp